عمر مفید تایر خودروها چقدر است؟

دسته بندی ها: تایر, خرید لاستیک, دانستنی در مورد لاستیک

عمر مفید تایر خودروها چقدر است؟

کانزومر ریپورتس برای پاسخ به این سوال که عمر مفید تایر خودروها چقدر است؟ تستی را انجام می‌دهد که نام آن را «تست ساییدگی» گذاشته است. به گزارش سایپانیوز، این موسسه نظرسنجی برای رتبه‌بندی تایرها از لحاظ ساییدگی، پیمایش ۲۵۶‌هزار مایلی را در سال ۲۰۲۱ به اجرا گذاشت.

تست ساییدگی تایر یا treadwear testing نشان داده است که تایر خودروهای خانوادگی بعد از پیمایش ۷۰‌هزار مایل (۱۱۲‌هزار کیلومتر) دوام می‌آورند. برای به دست آمدن این رقم ۱۸ مدل خودرو در چهار فصل مورد آزمایش قرار گرفتند. تایر وانت‌های سبک و خودروهای شاسی‌بلند هم در همین حدود دوام می‌آورند. تایرهای مخصوص خودروهای با عملکرد بالا (قدرت، شتاب و سرعت) زودتر ساییده می‌شوند.

برخی از این مدل‌ها که در غرب تگزاس مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، با پیمایش ۲۵ تا ۳۰‌هزار مایل (۴۰ تا ۵۰‌هزار کیلومتر) دوام آورده‌اند. خبر بد اینکه تایرهای تابستانی حتی زمان قید شده در گارانتی یا وارانتی را هم سپری نمی‌کنند.  بر اساس استانداردهای دولتی، تست‌ها فقط تا ۷۲۰۰ مایل به اجرا درمی‌آیند تا در سامانه درجه‌بندی کیفیت تایر درج شوند.

عمر مفید تایر خودروها
عمر مفید تایر خودروها

این سامانه ۵۵ سال پیش ابداع شده که در آن زمان عمر مفید تایرها بین ۱۵ تا ۲۰‌هزار مایل بود. اما با استانداردهای کنونی برای عملکرد چهارفصل تایرها باید بتوانند تا ۶۰‌هزار مایل دوام بیاورند. کانزومر ریپورتس، ۸ تویوتای کمری شبیه به هم را در تست ساییدگی تایر به مدت ۶ ماه پیمود. ۶۴ تایر این ۸ خودرو جمعا یک میلیون و ۶۴ هزار مایل پیمودند. تکنیسین‌ها هر ۵۰۰ مایل شیفت رانندگی را عوض می‌کردند.

خودروها در دو شیفت و در شرایط تقریبا مساوی تحت آزمون قرار گرفتند. در هر ۱۰۰۰ مایل هم تایرها تحت فشار قرار می‌گرفتند تا مقاومت آنها‌ سنجیده شود.

با این حال انتشار این آمار و ارقام به معنی آن نیست که این میزان برای همه یکسان است. چون رانندگی و نحوه نگهداری افراد با هم فرق دارد. بهترین تایرها در این آزمون متعلق به میشلن در دو نوع دیفندر T+H و کراس کلایمت ۲ بودند.

عمر مفید تایر خودروها
عمر مفید تایر خودروها

برای افزایش سلامت تایرها توصیه شده است که جای تایرهای خودرو را هر ۶ ماه یک بار با هم عوض کنند. روش ساده‌تر آن جابه‌جایی چرخ‌های جلویی با عقبی است اما اگر قرار است تایرها جابه‌جا شوند (یعنی این امکان وجود دارد که تایرها از چرخ‌ها جدا شوند و دوباره نصب شوند) در آن صورت شیوه ضربدری بیشتر توصیه می‌شود. این توصیه برای خودروهای اسپورت یا ابرخودروهایی که اندازه چرخ‌های جلو و عقب آنها یکسان نیست مصداق ندارد.

همچنین برای افزایش طول عمر تایرها، تنظیم باد، بالانس چرخ‌ها و تنظیم فرمان به صورت دوره‌ای موثر هستند.