لاستیک ضد پنچری و ضد گلوله

دسته بندی ها: تایر, دانستنی در مورد لاستیک

لاستیک ضد پنچری و ضد گلوله را بشناسیم

این نوع تایر در زمینه های حمل و نقل نظامی ،کشاورزی و صنعتی کاربرد دارد و این تایرقبلا از دو کشور چین و روسیه وارد می شد که محصول ایرانی از لحاظ مقاومت حرارتی ،برگشت پذیری وبالانس بسیار بهتر از نمونه خارجی است.
وزن این تایردو برابر تایر های معمولی است و کارکرد مفید این تایر ۵ تا ۱۰ برابر تایر های معمولی است .

مخترع این تایر توانسته از طریق ارائه محصول تولیدی خود ،۲هزار حلقه تایر ضد گلوله و پنچری را برای مصارف مختلف تولید کند و تصمیم دارد امسال این تایر را برای موتور سیکلت و ویلچر جانبازان تولید کند.
مخترع لاستیک ضد گلوله و ضد پنچری (آقای شمس) اظهارداشته در آینده‌ای نزدیک لاستیک‌های ضد پنچری برای دوچرخه و موتور سیکلت به تولید انبوه می‌رسد و دیگر دغدغه پنچری از خاطر انسان‌ها پاک می‌شود.

لاستیک ضد پنچری
لاستیک ضد پنچری

وی افزود: لاستیک ضد پنچری آرزوی دیرینه من بود و سال‌های زیادی بر روی این ایده کار کردم تا سرانجام حدود دو سال پیش با یک تیم تحقیقاتی توانستیم این ایده را به باربنشانیم برای اینکه بتوانم ایده خود را اجرایی کنم حدود ۱۵۰ میلیون تومان هزینه پرداخت کردم و در ابتدا لاستیک‌های ضد گلوله برای ماشین‌های نظامی تولید شدند و پس از ثبت اختراع, ارگان‌های نظامی برای دیگر ادوات جنگی نیز درخواست‌های خود را ارسال کردند و این نوع لاستیک به تولید انبوه رسید.

این کارشناس ارشد مهندسی پتروشیمی ادامه داد: یک سال بعد طبق قولی که در  رسانه‌ها داده‌ بودم لاستیک ضد پنچری برای مصارف عمومی ساختم و پس از یک سال اولین لاستیک دوچرخه ضد پنچری را تولید کردم و در حال حاضر نیز کار بر روی لاستیک موتور سیکلت به پایان رسیده و در حال انجام قراردادهایی برای تولید انبوه هستم.

شمس بیان کرد: لاستیک ضد پنچری و ضد گلوله از مواد کمپوند که از کائوچوی طبیعی و مصنوعی و ۱۵ نوع مواد اولیه دیگر ایجاد می‌شود، است.
وی ادامه داد: این مواد پس از واردن شدن به داخل یک لاستیک توسط نیروی گریز از مرکز به یک اندازه در دیواره لاستیک‌ پخش و هم‌زمان توسط دستگاه”اتوکلاو” پخت می‌شود و مانند یک کیک افزایش حجم پیدا می‌کند و براساس وزنی که بر روی لاستیک قرار می‌گیرد تولید می‌شود.

لاستیک ضد پنچری
لاستیک ضد پنچری

شمس با اشاره به بزرگترین و کوچکترین لاستیک تولید شده گفت: کوچکترین لاستیک تولیدی برای ویلچر‌ها بوده و بزرگترین لاستیک تولید شده برای لودرهای معادن بوده است هم‌چنین بیشترین لاستیک تولید شده مربوط به لاستیک‌های ادوات نظامی و لیفتراک‌ها در صنایع می‌باشد.

این اختراع  با نام لاستیک‌های ضد پنچری در سال ۱۳۸۹ ثبت شده است و از ابتدا تاکنون هیچ‌ کمک مالی انجام نگرفته و فقط بنیاد ملی نخبگان از این طرح حمایت معنوی و مالی محدودی کرده است.
به گزارش ایسنا، مسعود شمس، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی پتروشیمی -گرایش پولیمر است. وی از سال ۱۳۷۹ در شرکت‌های لاستیک سازی اصفهان مشغول به فعالیت است.
تایر ضد گلوله و پنچری در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی به شماره۶۸۴۲۳ به ثبت رسیده است.