تنظیم باد لاستیک و نکات اساسی آن

دسته بندی ها: دانستنی در مورد لاستیک

تنظیم باد لاستیک و نکات اساسی آن

تنظیم باد لاستیک جزء یکی از موارد مهم و اساسی می باشد که رانندگان در هر زمانی با آن مواجه می شوند. امروزه انواع مختلفی از تایرهای ماشین وارد بازار شده است، بنابراین می توان این چنین بیان کرد که باید رانندگان در رابطه با نحوه تنظیم باد لاستیک خودرو اطلاعات کافی داشته باشند تا در هر زمانی بتوانند مشکلات به وجود آمده در این زمینه را به راحتی برطرف کنند.

ساختمان اصلی یک تایر بر اساس باد داخل آن می باشد. به همین دلیل مقدار فشار بادی که در تیوب وجود دارد، تاثیر زیادی بر روی شکل گیری تایر خودرو دارد.  زمانی که قسمت بالایی آج تایر ماشین با سطوح جاده در یک حالت منطبق قرار می گیرد، مناسب ترین شکل لاستیک در بخش زیرین خودرو می باشد، به همین دلیل زمانی که برای تنظیم باد لاستیک اقدام می کنید باید به این مورد توجه نمایید.

تنظیم باد لاستیک خودرو به چه دلیل انجام می شود؟

در رابطه با نحوه تنظیم باد لاستیک خودرو می توان این چنین بیان کرد که فقط ۵ درصد از وزن اتومبیل بر روی تایر است و مابقی آن را باد داخل تایر خودرو تحمل می کند. کارشناس های فنی خودرو به رانندگان پیشنهاد می کنند به همان میزانی که به فکر سلامتی پاهای خود هستید برای سلامت سرنشینان و ایمن بودن خودرو هم ارزش قائل باشید.

بنابراین مهم ترین کاری که شما می توانید در این زمینه انجام دهید این است که به صورت ماهانه میزان فشار باد لاستیک را بررسی نمایید. تنظیم فشار باد لاستیک های خودرو طبق استاندارد های ویژه ای تنظیم می گردد که برای هر نوع اتومبیلی با در نظر گرفتن شرایط آن، برچسبی را بر روی صندوق عقب و یا درب کنار راننده می چسبانند.

در بیشتر موارد تنظیم باد لاستیک برای اتومبیل های سواری در حدود ۳۰ الی ۳۵ پی اس آی (PSI) می باشد. به صورت کلی می توان گفت که تنظیم  فشار باد استاندارد، توان لاستیک خودرو را در مقابل موقعیت های مختلفی که برای رانندگان به وجود می آید (تمرکز نداشتن راننده، سرعت غیر مجاز و …) افزایش می دهد. در رابطه با این موضوع باید این نکته مهم را به یاد داشته باشید که میزان باد داخل لاستیک های جلو و عقب خودرو به هیچ عنوان به صورت مساوی نمی باشد، به همین دلیل لازم است که در هنگام تنظیم باد تایر به استاندارد های مشخص شده که در توجه جدول تنظیم باد لاستیک آمده است توجه کنید.

تنظیم باد لاستیک و نکات اساسی آن
تنظیم باد لاستیک و نکات اساسی آن

چه نکاتی باید در زمان تنظیم باد لاستیک رعایت شود؟

بنابراین اگر خود شما قصد دارید که تنظیم باد تایر را انجام دهید، برای این کار به یک دستگاه کمپرسور هوا نیاز دارید. به منظور تنظیم درست فشار باد تیوب ها، باید در ابتدای کار از سرد بودن لاستیک خودرو اطمینان پیدا کنید. بهترین کار در نحوه تنظیم باد لاستیک خودرو این است که از زمان استفاده از اتومبیل به مدت حداقل 3 ساعت گذشته باشد تا لاستیک های آن به صورت کامل سرد شود.

به چه دلیل تنظیم باد تایر ماشین از حالت استاندارد خارج می گردد؟

عوامل متعددی از قبیل دمای هوا، شدت ترمز گرفتن، مسافت طی شده و ناهمواری های سطح جاده و … بر روی میزان فشار باد لاستیک ماشین تاثیر گذار می باشد. بنابراین به شما مخاطبان گرامی پیشنهاد می کنیم که به منظور تنظیم نمودن باد تایر خودرو، به صورت میانگین به مدت هر ماه یک بار این کار را انجام دهید.

همچنین باید به این نکته توجه کنید با هر تغییر دما که به میزان 12 درجه بالا یا پایین بیاید، میزان فشار باد تایر، به اندازه یک پی اس آی (PSI) بیشتر و یا کمتر می شود. بنابراین این موضوع به ما یاد آور می شود که در زمان تغییرات آب و هوایی، تغییرات اقلیمی، طی شدن مسافت های زیاد و … زمانی که برای تنظیم باد لاستیک در نظر گرفته شده است کاهش پیدا می کند.

بنابراین باید این مسئله را به یاد داشته باشید که مقدار باد لاستیک و تنظیم کردن آن رابطه زیادی با مقاومت خودرو و فرسایش تایر دارد. علاوه بر این مواردی که در متن بالا به آن اشاره کردیم در نحوه تنظیم باد لاستیک نقش بسیار مهمی در کارکرد های مختلف مانند حرکت کردن در یک مسیر مستقیم، ترمز گرفتن، میزان چسبندگی به سطح جاده، سرعت زیاد و مصرف مناسب سوخت و … دارد.

( تنظیم باد لاستیک و نکات اساسی آن )

چنان چه تنظیم باد تایر خودرو زیاد باشد چه مشکلاتی به وجود می آید؟

  • سیستم ترمز در زمان تماس با سطح جاده ضعیف عمل می کند.
  • فرمان و سیستم تعلیق دچار فرسودگی می شود.
  • لاستیک ماشین در مدت زمان کمی دچار ساییدگی می گردد.
  • رانندگان در زمان رانندگی آرامش کافی ندارند.

اگر تنظیم باد تایر خودرو کم باشد چه مسائلی به وجود می آید؟

  • زمانی که لاستیک های جلو ماشین باد کمی داشته باشد فرمان اتومبیل سفت می شود و به یک طرف جاده انحراف پیدا می کند.
  • با سرعت زیاد بخش های بیرونی آج لاستیک دچار ساییدگی می شود.
  • میزان مصرف سوخت افزایش پیدا می کند.
  • هنگام حرکت خودرو دمای چرخ ها افزایش می یابد.
  • ظاهر لاستیک ها در قسمتی که با جاده برخورد می کند تغییر شکل می دهد و همین مسئله باعث به وجود آمدن خطرات زیادی می شود.
  • این امکان وجود دارد که با افزایش سرعت خودرو آج لاستیک ها پوسته پوسته شود و یا اینکه بترکد.

( تنظیم باد لاستیک و نکات اساسی آن )