چرخاندن لاستیک ماشین و تاثیر آن

دسته بندی ها: تایر, دانستنی در مورد لاستیک, راهنمای تنظیم باد و فشار

چرخاندن لاستیک ماشین و تاثیر آن روی سواری ماشین

یک راننده‌ی باتجربه و کاربلد می‌داند که نگهداری از لاستیک‌های ماشین هم به اندازه‌ی مهارت رانندگی اهمیت دارد و باید در حفظ  و مراقبت از آن‌ها بکوشد. چرخاندن لاستیک ماشین یکی از کارهایی است که در راستای مراقبت از لاستیک‌ها، افزایش عمرشان و بالا بردن ایمنی خودرو باید به‌طور مقطعی و منظم انجام بشود.  هر لاستیک طول عمر مفید مشخصی دارد و بهتر است سر موعد مشخص شده عوض شود، اما اگر درست و اصولی از آن‌ها مراقبت شود، می‌توان زمان تعویض لاستیک را کمی به تعویق انداخت.

در این مقاله قصد داریم در خصوص اهمیت این کار، یعنی چرخاندن لاستیک ماشین صحبت کنیم و این که این کار چه فوایدی دارد و چگونه باید این کار را انجام داد.

چرخاندن لاستیک ماشین و تاثیر آن
چرخاندن لاستیک ماشین و تاثیر آن

دلیل‌های چرخاندن لاستیک ماشین

چرخ‌های جلوی خودرو، همیشه زودتر از چرخ‌های عقب مستهلک می‌شوند و آسیب‌پذیرتر هستند چون چرخش و همچنین ترمز خودرو روی آن‌ها تاثیر بیشتری می‌گذارد. اگر فرسودگی فقط در دوتا از چرخ‌ها اتفاق بیوفتد خیلی امر خوشایندی نیست و می‌تواند خطرساز باشد پس مهم است که هر چهار چرخ در یک وضعیت قرار بگیرند.

لاستیک‌های جلویی همانطور که گفتیم، در اثر ساییدگی زودهنگام نسبت‌ به چرخ‌های عقبی، آج کمتری دارند. آج لاستیک کمک می‌کند تا لاستیک بهتر به جاده بچسبد و ترمزگیری بهتر صورت بگیرد. پس با جابجایی لاستیک‌ها به طور منظم، آج لاستیک‌ها به یک اندازه کم خواهد شد.

لاستیک‌ها به چه دفعاتی باید چرخانده شوند؟

با بررسی دفترچه راهنما به طور دقیق متوجه می‌شوید که لاستیک را چقدر و چه زمانی بچرخانید. به طور کل پیشنهاد می‌کنیم که وقتی لاستیک‌ها مسافتی حدود ۵ هزار مایل طی کردند، اقدام به چرخاندن آن‌ها کنید. خیلی از راننده‌ها زمانی که برای تعویض روغن به تعمیرگاه خودرو مراجعه می‌کنند، می‌خواهند که چرخ‌ها هم جابه‌جا شوند. جک کف هیدرولیک یکی از ابزاری است که برای این کار به آن نیاز دارید تا بتوانید لاستیک ها را جابه‌جا کنید.

چطور باید اقدام به چرخاندن لاستیک‌های یکسان و غیرجهت‌دار ماشین کرد؟

الگوهای مختلفی برای چرخاندن لاستیک‌ها وجود دارد اما دلخواه نمی‌توان الگویی را انتخاب کرد و براساس آن لاستیک‌ها را چرخاند. شما باید به وضعیت لاستیک‌ها و دیفرانسیل‌ آن‌ها توجه کنید. اگر هر چهار تایر یک سایز را دارند و جهت دار هم نیستند، به این سه روش می‌توانید آن‌ها را بچرخانید:

  1. کراس عقب
  2. ضربدری
  3. کراس جلو

۱. چرخاندن لاستیک ماشین به شکل کراس عقب

خودروهایی که لاستیک‌هایشان دارای چهار چرخ متحرک یا دیفرانسل عقب می‌باشند، این الگو استفاده می‌شود. لاستیک‌های عقب بدون هیچ تغییری به ردیف جلو می‌ایند، اما لاستیک‌های جلو به عقب رفته و ضربدری با هم جابه‌جا می‌شوند.

۲. ضربدری

این الگوی جابه‌جایی برای خودروهایی مانند وانت استفاده می‌شود. در این الگو، هر چهار چرخ به صورت ضربدری باید با هم جایشان را عوض کنند.

۳. کراس جلو

اگر خودروتان دیفرانسیل جلو است، این روش توصیه می‌شود. این الگو برعکس کراس عقب است. در کراس جلو، دو چرخ جلوی ماشین بدون تغییر به پشت منتقل می‌شوند اما چرخ‌های عقب به صورت ضربدری به جلو می‌آیند.

چرخاندن لاستیک ماشین و تاثیر آن
چرخاندن لاستیک ماشین و تاثیر آن

چرخاندن لاستیک‌های جهت‌دار

اگر تایرها در محور جلو و عقب کارکرد متفاوتی دارند، به صورت کنار به کنار باید جابجا شوند. دو تایر جلو با هم تعویض جا می‌کنند  و تایرهای جلو هم با هم.

تایرهای جهت‌دار، محورهایشان را با هم عوض می‌کنند اما در سمتی که هستند می‌مانند. مثلاً تایرهای سمت چپ، عقب و جلو با هم عوض می‌شوند و تایرهای سمت راست هم همینطور.

چرخاندن لاستیک یدک ماشین

در ماشین‌های قدیمی، چرخ یدک هم مانند چرخ‌های دیگر خودرو بود و در دستورالعمل همیشه توصیه می‌شد آن را هم بچرخانند. در خودروهای مدرن‌تر و امروزی، چرخ یدک کارآیی چرخ‌های اصلی را ندارد. اصلاً برای این ساخته نشده که بتوانید با آن طولانی مدت رانندگی کنید چون هم سایزش کوچک‌تر از لاستیک‌های اصلی است و هم از آج کمتری برخوردار است.

روش چرخاندن لاستیک‌ها

شما برای این چرخاندن لاستیک ماشین چیزی حدود ۲۰ دقیقه زمان لازم دارید. در ابتدا ترمز دستی را بکشید. پیچ‌ و مهره‌های لاستیک‌ها را شل کنید. (باز نه، فقط شل). این‌طوری وقتی زیر ماشین جک بزنید و آن را کمی بالا بیاورید، پیچ‌ها خودشان شل می‌شوند. سپس یکی از چرخ‌ها را بالا ببرید و زیرش پایه جک بگذارید. می‌توانید هم اگر خواستید هر چهار چرخ را همزمان پایه جک بگذارید. بعد از این کار لاستیک‌ها را بردارید و بچرخانید.

برای چرخاندن لاستیک‌ها طبق الگوی این کار پیش بروید. چرخاندن هر چرخ که تمام شد، روی پایه‌اش بگذارید و با دست مهره‌هایش را سفت کنید. کار که تمام شد هم یک بار با آچار لگ سفتشان کنید.

چرخاندن لاستیک ماشین و تاثیر آن
چرخاندن لاستیک ماشین و تاثیر آن

چرخاندن لاستیک‌ها توسط نیروی متخصص

اگر اهل فن نیستید و فکر می‌کنید این کار را نمی‌توانید خودتان انجام دهید پیشنهاد می‌کنیم که از نیروهای متخصص کمک بگیرید. در صورتی که کسی را نمی‌شناسید، فراموش نکنید که نیروهای ماهر و باتجربه در آچاره گرد هم آمده‌اند تا به مشکلات خودروی شما رسیدگی کنند. شما با ثبت سفارش در آچاره، می‌توانید خدمات در محل دریافت کنید و دیگر نیازی نیست تا به تعمیرگاه بروید. خیلی زود پس از ثبت سفارش شما نیروی متخصص به محل مورد نظرتان می‌آید و چرخاندن لاستیک‌های ماشین در محل انجام می‌شود.

جمع‌بندی

چرخاندن لاستیک‌ ماشین یکی از کارهایی است که خیلی از رانندگان به آن بی‌توجهی می‌کنند. با توجه به قیمت بالای لاستیک‌ها، باید از کارهایی که باعث افزایش طول عمرشان می‌شود استفاده کرد تا کارآیی‌شان بیشتر بشود.