انواع طرح گل تایر و اجزای آن

دسته بندی ها:  لاستیک پیرلی, بررسی یکپارچگی آج, خرید لاستیک

انواع طرح گل تایر و اجزای آن

به درستی ، یافتن آج لاستیک مناسب برای ماشین شما جزء مهم فرآیند انتخاب لاستیک است. لاستیک ها تنها نقطه تماس بین وسیله نقلیه ما و جاده هستند. انتخاب آج تایر می تواند هم بر ویژگی های تایر و هم بر نحوه حرکت خود خودرو تأثیر بگذارد.

انواع طرح گل تایر و اجزای آن
انواع طرح گل تایر و اجزای آن

انتخاب صحیح آج لاستیک خودرو می تواند به موارد زیر کمک کند:

– بهبود میزان کشش

– افزایش توانایی هدایت خودرو

– افزایش دوام لاستیک

به طور مثال ، انتخاب صحیح در الگوهای آج می تواند بر تعدادی از عوامل کلیدی از جمله راحتی رانندگی ، میزان صدای لاستیک و میزان مصرف سوخت تأثیر بگذارد.

بیایید مهمترین ویژگی های آج تایر را که قبل از خرید باید در نظر بگیرید ، از جمله الگوها ، ساختار و انواع آن ، بررسی کنیم. با شناسایی این عوامل خواهید فهمید که چگونه یک لاستیک برای پاسخگویی به الزامات خاص طراحی شده است.

قسمت های مختلف آج یا گل لاستیک

 لوله ها (Sipes) : این حفره ها و گذرگاه های باریک روی لبه های تایر است که معمولاً عرض آنها 0.3-1.5 میلی متر است. هدف اصلی آنها بهبود کشش لاستیک در سطوح مرطوب ، از جمله برف ، با هدایت آب از زیر لاستیک است که به ایجاد مقاومت در برابر کشش سطحی آب کمک می کند.

لبه های آج (Tread lugs) : عنصر اصلی آج است که بسیاری از ویژگی ها به آن اضافه و حک شده است. هدف اصلی لبه آج ، ایجاد کشش خوب است.

 دنده آج (Tread rib): که به حفره های عرضی نیز شناخته می شوند ، این دنده های محیطی یا میله های تماسی هستند که آج لاستیک را احاطه کرده اند.

 شیار آج (Tread groove):  قسمت های فرورفتگی آج هستند ، اما اغلب بسیار طولانی تر و عمیق تر. این شیارها الگوی خاصی را تشکیل می دهند ، شکل و اندازه آن برای افزایش کیفیت معین تایر محاسبه می شود. به طور کلی ، این ویژگی ها به منظور افزایش کارآیی ترمزگیری و فرمان پذیری یک تایر عمل می کنند. عمق شیارها و همچنین الگوی آنها نیز می تواند بر سطح سر و صدای خودرو تأثیر بگذارد.

فرورفتگی (Dimples): اگرچه همیشه وجود ندارد ، اما اغلب برای بهبود خنک کننده تایرها وجود دارد.

حفره های آج (Tread voids) : این حفره ها همانند جاروها ، هنگام رانندگی در باران ، فضای لازم را برای هدایت آب از زیر لاستیک ایجاد می کنند. این امر از آنجا که آب از حفره های وسیع تر در طول محور خارج می شود ، کشش خوبی را حفظ می کند.

رابطه بین حفره های آج و بندهای آج مستقیماً بر سطح تماس کلی یک تایر تأثیر می گذارد. به عنوان مثال ، تعداد بیشتری از حفره ها می توانند عملکرد بهتری در سطوح مرطوب ارائه دهند ، اما به طور همزمان چسبندگی تایر را بر روی سطوح خشک کاهش می دهد. در نتیجه ، تعداد حفره ها کاملاً به هدف تایر بستگی دارد – برخی از لاستیک های مرطوب یا بارانی ممکن است دارای حفره های آج بیشتری باشند.

Tread pattern construction and types 2 016910

 انواع طرح گل لاستیک

پس از این بررسی کلی از مهمترین ویژگی های آج لاستیک ، گام بعدی این است که نگاه دقیق تری به طرح گل های اساسی مورد استفاده در طراحی آج داشته باشید. این بخش توضیح می دهد که چگونه طرح بندی همه عناصر آج تایر کالیبره شده است تا کلیت آن را تشکیل دهد.

بسته به نحوه انجام این کار ، یک تایر می تواند دو پارامتر مجزا داشته باشد. رایج ترین مثال شاید تفاوت تایرهای زمستانی و لاستیک های تابستانی باشد.

گل تایر موجی شکل (Rib pattern)

حفره های موازی S شکل در امتداد محور.

 Tread pattern construction and types 3 016911

نکات مثبت:

کاهش مقاومت در برابر نورد

ثبات جهت خوب

کنترل فرمان خوب (به لطف مقاومت جانبی)

مناسب برای حفظ سرعت بالا (به دلیل تولید حرارت کم)

معایب:

ضعف در هنگام شتاب یا ترمز در جاده های مرطوب

خم شدن آج ها می تواند باعث ایجاد شوک بیش از حد به تایر و در نتیجه لاستیک مستعد ترک خوردگی شود.

موارد استفاده:

این لاستیک ها عموماً برای استفاده در سطوح سخت جاده مانند آسفالت و بتن طراحی شده اند. بسته به پیشرانه ، اغلب بر روی چرخ های جلو یا عقب کامیون ها و اتوبوس ها نصب می شوند.

شکل لگ (Lug shape)

این الگو به مجموعه ای از شیارها اشاره می کند که عمود بر محیط تایر هستند.

 Tread pattern construction and types 4 016912

نکات مثبت:

کشش بهبود یافته

ترمزگیری و شتاب گیری عالی

معایب:

سر و صدای زیاد در سرعت های بالا

به دلیل مقاومت بیشتر در برابر چرخش ، برای رانندگی با سرعت بالا مناسب نیست.

موارد استفاده:

چنین لاستیک هایی عموماً برای جاده های خاکی طراحی شده اند ، بنابراین اغلب در لاستیک های 4×4 یافت می شوند. به همین ترتیب ، آنها را اغلب می توان در چرخ های عقب کامیون ها و اتوبوس ها و همچنین وسایل نقلیه همه جانبه مشاهده کرد.

ترکیب طرح لگ و موجی یا زیگزاگ (Mixed rib-lug shape)

الگوی شکل مختلط همانطور که از نامش مشخص است ترکیبی از دو شکل قبلی است. این می تواند ترکیبات متفاوتی از حفره های S شکل را در امتداد محور و همچنین شیارهای عمود بر آن نشان دهد.

 Tread pattern construction and types 5 016913

نکات مثبت:

دنده مرکزی کنترل جهت خوبی را ارائه می دهد

بندهای شانه ترمز و قدرت رانندگی خوبی را ارائه می دهند

معایب:

شکل مخلوط عملکرد متعادل تری را ارائه می دهد ، بنابراین به خوبی طرح های تخصصی تر نیست.

موارد استفاده:

این لاستیک ها برای جاده های آسفالته و خاکی مناسب هستند. آنها را می توان در انواع کامیون ها و اتوبوس ها یافت.

شکل بلوک(Block shape)

الگوی شکل بلوک به طرح هایی با بلوک های مستقل در امتداد آج اشاره دارد که توسط یک سری شیارهای به هم پیوسته از هم جدا شده اند.

Tread pattern construction and types 6 016914

 نکات مثبت:

فرمان پذیری خوب و پایداری در هر دو جاده خیس و پوشیده از برف

به لطف شیارهای متعدد ، خواص پراکندگی خوبی در آب دارد

معایب:

دوام پایین ، بسته به اندازه بلوک های آج

موارد استفاده:

مزیت اصلی این لاستیک ها عملکرد خوب آنها در برف است. این باعث می شود آنها به عنوان لاستیک های زمستانی و همچنین لاستیک های تمام فصل برای اتومبیل های سواری بسیار مفید باشند.

شکل نامتقارن (Asymmetric shape)

آج لاستیک نامتقارن در لاستیک های تجاری بسیار رایج است و به الگوهایی اشاره می کند که در هر طرف متفاوت است. به طور معمول ، بلوک های بزرگتر در قسمت بیرونی استفاده می شوند ، در حالی که بلوک های داخلی کوچکتر هستند و یک سری شیارها به پخش آب به بیرون کمک می کنند.

Tread pattern construction and types 7 016915

نکات مثبت:

به دلیل داشتن منطقه تماس بزرگتر ، برای پیچیدن با سرعت بالا مناسب است.

کاهش ساییدگی آج در قسمت بیرونی لاستیک.

به لطف بلوک های بزرگتر ، ثبات را در هنگام چرخش بهبود می بخشد .

معایب:

به دلیل شباهت های جانبی ، باید جهت آن به درستی قرار بگیرد.

موارد استفاده:

این لاستیک ها حتی در سرعت های بالا عملکرد فوق العاده ای را ارائه می دهند و آنها را برای خودروهای اسپرت و سبک های رانندگی تهاجمی مناسب می کند و معمولاً به عنوان لاستیک موتور اسپورت استفاده می شوند.

 الگوی جهت دار (Directional pattern)

آج لاستیک جهت دار یکی دیگر از طراحی های رایج لاستیک است که شامل یک سری شیارهای جانبی هستند که در یک زاویه در دو طرف تایر قرار گرفته اند. این طرح یک نوع “جهت” ایجاد می کند طوری که همه شیارها به جلو اشاره می کنند.

انواع طرح گل تایر و اجزای آن

نکات مثبت:

کشش و ترمز بسیار خوب

پراکندگی آب خوب برای پایداری در جاده های مرطوب

یک انتخاب خوب برای سبک های رانندگی سریع

معایب:

این لاستیک ها به دلیل جهت دار بودن آنها باید با جهت صحیح نصب شوند.

لاستیک های جهت دار کاربردهای فراوانی دارند و بیشتر در خودروهای مسافربری با عملکرد بالا یافت می شوند.

برای طراحی یک لاستیک عالی کار زیادی انجام می شود و جزئیات در آج قطعاً بسیار اهمیت دارد. هنگامی که درک می کنید که چگونه هر عامل در موثر بودن لاستیک نقش دارد ، می توانید به راحتی تشخیص دهید که مجموعه معینی از لاستیک خودرو برای چه شرایطی طراحی شده است.