کم بودن باد لاستیک بر کدام یک از موارد اثر میگذارد؟

دسته بندی ها: دانستنی در مورد لاستیک, راهنمای تنظیم باد و فشار

کم بودن باد لاستیک بر کدام یک از موارد اثر میگذارد؟

می توان گفت تایرها از لحاظ تامین ایمنی دارای بیشترین نقش در خودرو هستند. بنابراین ضروری است که اهمیت بالایی به صحت و سلامت آنها داده شود. یکی از مهمترین نکات در خصوص تایرها، عمق آج آنها می باشد. ارتفاع آج در یک تایر نو بیش از ۹ میلی متر است. در صورتی که این ارتفاع به کمتر از ۲ میلی متر برسد، توصیه می شود که تایر تعویض گردد. ارتفاع آج در کمتر از یک و نیم میلی متر موجب ایجاد شرایط غیر ایمن و لغزنده می گردد.

تایرها معمولا دارای علائمی بر روی دیواره آج و یا برجستگی هایی در کناره های آن هستند که با استفاده از آنها می توان به میزان سائیدگی تایر پی برد. شکل زیر نشان می دهد که با رسیدن ارتفاع آج به برجستگی نشان داده شده باید آن را با یک تایر نو تعویض نمود.
محل تایرها را در خودرو باید در هر ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض نمود تا تمام آنها به طور یکسان تحت سایش قرار گیرند.

از دیگر نکات بسیار مهم در خصوص تایرها، باد آنها می باشد. توصیه می شود وضعیت باد تمامی تایرها هر هفته مورد کنترل و بازدید قرار گیرد. برای این کار می توان به مراکز خدماتی در این زمینه مراجعه نمود. اپراتور، فشار باد هر تایر را با استفاده از دستگاه فشار سنج اندازه گیری نموده در صورت نیاز به افزایش یا کاهش باد آن اقدام می نماید.

کم بودن باد لاستیک بر کدام یک از موارد اثر میگذارد؟
کم بودن باد لاستیک بر کدام یک از موارد اثر میگذارد؟

 

هنگامی که فشار باد تایر کمتر از حد مجاز باشد، سطح اتصال تایر باز مین به دو طرف عرض تایر منتقل خواهد شد و بیشتر این قسمتها ساییده خواهند شد. کم بودن باد تایر، مصرف سوخت خودرو را افزایش خواهد داد.

در صورتی که باد تایر بیش از حد مجاز باشد، سطح اتصال تایر با زمین در کمترین حد خود قرار خواهد گرفت. فرمان پذیری تایر در چنین شرایطی مختل خواهد شد و بسیار خطرناک خواهد بود.
موارد زیر می تواند موجب ساییدگی نامتوازن یا بیش از حد تایرها شود:
– تنظیم نبودن فرمان
– عدم تنظیم چرخها
– عدم تنظیم ترمزها

اگر فشار هوای درون لاستیک خودرو شما خارج شود به تدریج باد لاستیک شما کم می شود .  یعنی برای هر 10 درجه سانتی گراد ، فشار هوای درون لاستیک به میزان 1psi کاهش می یابد  ، بنابراین چک کردن باد لاستیک ها یکی از نکته های مهمی است که هر راننده ای باید به آن توجه کند همچنین با بی توجهی به این امر می تواند خطرات زیادی را هم به دنبال داشته باشد علاوه بر آن اگر تایرهای خودروی خود را بیش از حد نیز باد کنید ممکن است در حین رانندگی با ترکیدگی تایر مواجه شوید ، که بسیار خطرناک است و این امکان را دارد که به خودرو و یا سرنشینان آن صدمات جدی وارد کند .

مقدار مصرف سوخت
اغلب مردم فشار درون باد لاستیک های خودرویشان را تا 80 درصد نگه می دارند و این امر باعث می شود ماهیانه هر شخص به مقدار زیادی هزینه بابت  سوخت بپردازند و اگر همین افراد لاستیک هایشان را به مقدار لازم و صحیح باد می کردند این مقدار هزینه بسیار کاهش پیدا می کرد . فشار لاستیک مناسب  می تواند تقریبا تا 5 درصد هزینه سوخت را کاهش دهد و علاوه بر کاهش مصرف سوخت می تواند کنترل شما را در حین رانندگی بیشتر کند .
زمان ترمز گرفتن خودرو
لاستیک هایی که کم باد هستند در جاده های لغزنده زمان زیادی را صرف می کنند تا کامل متوقف شوند و می توان گفت یکی از عوامل دیر متوقف شدن خودرو، تایرهای کم باد است لاستیک های کم باد چه در جاده های لغزنده و چه در جاده های خشک به راحتی می لغزند.
برخی از خودروها دارای چراغ باد لاستیک می باشند  و زمانی که فشار باد تایر تنظیم نباشد راننده را مطلع می کند از انواع فشار سنج ها نیز می توان برای تنظیم باد تایرها استفاده نمود که در بازار عرضه می شوند .
دود خروجی
با کم تر شدن سوخت ، دود خروجی کاهش می یابد و دیگر باک بنزین خود را با دفعات کم تری پر می کنید بنابراین تایرهای کم باد باعث می شود خودرو ، انرژی بیشتری را مصرف کند و دود بیشتری از خودرو خارج می گردد .
میزان عمر (عاج) لاستیک
لاستیک هایی که قیمت پایین تری دارند ، عمر عاج این نوع لاستیک ها تقریبا تا بیست و پنج درصد کاهش می یابد و تعویض زیاد لاستیک ها می تواند هزینه زیادی را برای مالک خودرو در بر داشته باشد .
از کار افتادن لاستیک ها
همان طور که گفته شد فشار کم لاستیک باعث خرابی و از بین رفتن به تدریج لاستیک می شود زیرا لاستیک هایی که کم باد اند سطح تماس زیادی به آسفالت جاده دارند و همین امر باعث می شود اصطکاک بین جاده و لاستیک افزایش یابد . این واکنش ،گرمای زیادی تولید می کند و باعث از بین رفتن عاج های لاستیک و در نهایت با ترمز نگرفتن به موقع منجر به تصادف های خطرناک می شود .
نکات مهم درباره فشار لاستیک خودرو :
قبل از حرکت در بزرگراه ها  با سرعت زیاد ، فشار باد تایرها را طبق سفارش سازنده آن افزایش دهید .
اتومبیلی که بار سنگین و زیاد حمل می کند باید فشار باد تایر را به میزان 4PSI  افزایش دهد .
تایر پس از خنک شدن دچار کاهش فشار می شود بنابراین فشار باد تایر را زمانی که گرم است کم نکنید.
پس از تنظیم باد ، در پوش والو را با دقت ببندید .
هیچ گاه با چشم باد تایر را تنظیم نکنید .
فشار باد تایر زاپاس را بیشتر از فشار ارائه شده توسط کارخانه تنظیم کنید.
عوامل موثر در مقدار باد لاستیک
میزان باد لاستیک به چند عوامل بستگی دارد که تعدادی از آن ها را در این مقاله شرح می دهیم :
1-گاز پر شده درون لاستیک : هوا یا نیتروژن
2-سفتی لاستیک : نرم یا سفت بودن لاستیک تاثیر زیادی در مقدار باد لاستیک دارد
3-نوع جاده : رانندگی در بین شهری یا درون شهری
4-نوع خیابان : رانندگی در خیابان های صاف و بدون دست انداز یا خراب و پر از چاله
باد لاستیک ها باید طوری تنظیم شود که همه این ها مد نظر گرفته شده باشد و در تابستان باید باد تایر برای جاده کم باشد زیرا با سرعت گرفتن روی آسفالت داغ ، فشار هوای درون لاستیک افزایش می یابد .