چرا تایرها دچار ترکیدگی میشوند؟

دسته بندی ها: دانستنی در مورد لاستیک

چرا تایرها دچار ترکیدگی میشوند؟

تایرها به احتمال بالاتری در هوای گرم تابستان فرسوده میشوند.

در این بخش به دلایل و فاکتورهای اصلی ان می پردازیم :
ترکیدگی تایر بیشتر در فاصله بین ماه های اردیبهشت تا مهر رخ میدهد.علت این موضوع هم کاملا واضح است :در این دوران دمای هوای اطراف به بیشترین مقدار خود میرسد و رانندگان نیز با ماشینهای سنگین و پربار فواصل طولانی تری را با سرعتی بیشتر طی میکنند.ترکیب تمام این موارد باعث میشود تا تایر اسیب ببیند.
به جز گرما و سنگینی وسایل نقیله،کاهش فشار هوای داخلی تایر و تاثیرات ناشی از جاده همگی میتوانند باعث شوند تا تایر فرسوده شود.

چرا تایرها دچار ترکیدگی میشوند؟
کم بادی تایر  در چرا تایرها دچار ترکیدگی میشوند؟

کم بادی تایر ساده ترین راه برای نابودی ان است زیرا این فشار هوا به تایر اجازه میدهد تا وزن خودرو و بار ان را تحمل نماید.

اگر این فشار هوا کافی نباشد،تمام بخش های داخلی تایر مانند فابریک،کائوچو ،فولاد و سایر ترکیبات بیش از حد تعیین شده خم میشوند
معمولا فشار هوای متعادل تایر بروی بخش جانبی در راننده ثبت شده است.

از سال 2007 نیز این امکان بوجود امده که از سیستم تحلیل فشار تایر برای انواع خودروها استفاده شود.ولی این سیستم هیچ گونه هشداری به شما نخواهد داد تا اینکه تایر کاملا از بین برود.

همچنین یک راننده وظیفه شناس باید به طور منظم فشار هوای داخل تایر خود را با دست چک نماید و یا از متخصصین در این زمینه کمک گیرد.

بار سنگین خودرو

افزایش وزن خودرو با بارهای اضافی میتواند به میزان زیادی به تایر اسیب وارد نماید.اگر خودروی شما گنجایش حمل بار زیادی را دارد بدین معنا نیست که تایرهای خودرویتان هم میتواند این وزن اضافی را تحمل نماید به خصوص اگر تایرهایتان کم باد باشند.

چرا تایرها دچار ترکیدگی میشوند؟

دست انداز و گودی ها ی جاده

یکی دیگر از دلایل فرسودگی و خرابی تایرها قرار گیری انها در دست اندازها ،برامدگی های گوشی های جاده و یا حفره هایی است که بروی سطح جاده ایجاد شده اند.

این حالت باعث میشود تا بخش های داخلی تایر بین چرخ و موانع یاد شده گیر کند.در صورتی که ضربه شدید باشد ،بخش های داخلی تایر پاره میشوند.

گاهی اوقات این دست اندازها تمامی بخش های فابریکی و لاستیکی را از بین می برند و در نهایت لاستیک نیز نابود میشود.در سایر موارد این اسیب به طور تدریجی خود را نشان میدهد که به ان مرگ تدریجی می گویند.
زمانی که یک تایر اسیب میبیند،مدتی طول می کشد تا به طور کلی فرسوده شود.گاهی اوقات فرد فراموش میکند که میزان فشار هوای تایر را به صورت منظم چک نماید.

شاید هم راننده به کلی از اسیب تایر خود بی اطلاع است و با همان تایرها مسافتی طولانی را طی میکند .
هر یک از این موارد خود در مرگ زود هنگام تایر موثرند.شاید پس از ماه ها و در حالی که خودروی شما پر از سرنشین است و قصد سفر دارید،ترکیب عوامل مختلفی از جمله بار سنگین و دمای بالای محیط و سرعت بالای خودروی شما باعث ترکیدگی تایرتان شود.

در واقع این تایر از قبل فرسوده بود و به دلایل یاد شده کارای خود را به کلی از دست میدهد.