مواد مورد استفاده در ساخت لاستیک

دسته بندی ها: دسته‌بندی نشده

مواد مورد استفاده در ساخت لاستیک

هر چند لاستیک ممکن است در نگاه اول و از بیرون ساده به نظر برسد، اما لاستیک‌ها دارای ساختاری پیچیده و چند لایه هستند که از بیش از 100 جزء مختلف ساخته می‌شوند.

اجزای مختلف لاستیک‌ها شامل فولاد، منسوجات و چندین ترکیب لاستیکی هستند. همه‌ی این اجزاء باید با هم و در کنار هم به درستی کار کنند تا لاستیک بتواند عملکردی بسیار بالا را در طول مسیر فراهم نماید.

مهندسی تعمیم‌یافته شامل شبیه‌سازی کامپیوتری، آزمون در دنیای واقعی، و آزمون و خطاهایی است که در طراحی و ساخت لاستیک‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اطلاعاتی که بر روی جداره‌ی لاستیک از برند آن درج می‌شوند، به صورت خلاصه هر آن‌چه در زیر سطح آن وجود دارد را نشان می‌دهد.

 

مواد مورد استفاده در ساخت لاستیک

برند لاستیک ملزم است تا مواد و تعداد لایه‌های هر یک از مواد که برای تقویت لاستیک مورد استفاده قرار گرفته‌اند را بر روی جداره‌ی لاستیک درج نماید.

مواد مورد استفاده در ساخت یک لاستیک به صورت نمونه معمولاً به شرح زیر هستند:

 

مواد مورد استفاده در ساخت لاستیک

بافت آج: 2 پلی‌استر+ 1 فولاد + 1 پلی‌آمید

بافت جداره: 2 پلی‌استر

سازنده‌ی لاستیک در این مثال، مشخص نموده است که لاستیک قالب‌ریزی شده و در زیر خط مرکزی دو لایه‌ی بدنه‌ی شعاعی از رشته‌های پلی‌استری، دو کمربند از رشته‌ی فولادی زاویه‌دار و یک لایه سرپوش محیطی از رشته‌ی پلی‌آمیدی به کار رفته است.

همچنین مشخص شده است که در هر یک از جداره‌های لاستیک، در پهن‌ترین نقاط بین جداره‌های درونی و بیرونی لاستیک (عرض سطح مقطع لاستیک) دو لایه بدنه‌ی شعاعی از رشته‌های پلی‌استری قرار دارد (که در واقع ادامه‌ی همان دو لایه‌ی بدنه‌‌ای است که که در زیر خط مرکزی آج فهرست شده است).

بسیاری از مؤلفه‌های دیگر نیز در درون لاستیک وجود دارند که بر روی جداره‌ی لاستیک درج نمی‌شوند. بسیاری از لاستیک‌هایی که برای سرعت‌های بالا از آن‌ها استفاده می‌شود، در بالای کمربندهای فولادی، دارای تقویت‌کننده‌های محیطی هستند.

این تقویت‌کننده‌ها یا به صورت رشته‌های لبه‌ی کمربند هستند (تقریباً به صورت باندی یک اینچی که صرفاً لبه‌های داخلی و بیرونی کمربندهای فولادی را می‌پوشانند)، یا به صورت لایه‌های سرپوشی کامل بوده (که کل عرض کمربند فولادی را پوشش می‌دهند) و یا به صورت ترکیبی از این دو ظاهر می‌شوند.

اما با توجه به این‌که رشته‌های لبه‌ی کمربند در زیر خط مرکزی آج وجود ندارند، هرگز بر روی برند مواد سازنده‌ی پایه برای منطقه‌ی آج درج نمی‌شوند.

 

مواد مورد استفاده در ساخت لاستیک

بسیاری از لاستیک‌هایی که دارای عملکرد فوق‌العاده هستند، از رشته‌های فولادی یا پارچه‌ای ساخته شده‌ که در جداره‌های لاستیک تقویت شده‌اند تا بتوانند واکنش‌های فرمان و پایداری در پیچ‌ها را افزایش دهند.

اما با توجه به این‌که این مواد در جداره‌ی لاستیک وجود ندارند، بنابراین در اطلاعات مربوط به برند مواد سازنده‌ی لاستیک ، اطلاعاتی برای منطقه‌ی جداره درج نمی‌شوند.