مقاومت غلطشی تایر چیست؟

دسته بندی ها: لاستیک آفرود

مقاومت غلطشی تایر چیست؟

احتمالا در هنگام جستجو و خرید تایر با عبارت مقاومت غلطشی لاستیک روبرو شده اید و برایتان این سوال پیش آمده که مقاومت غلطشی تایر چیست ؟ و چه کمکی می تواند به انتخاب شما برای خرید بهتر یک لاستیک کند ! در اینجا نگاهی خواهیم انداخته ایم به مقاومت غلطشی ، اینکه لاستیک های با مقاومت غلطشی پایین می توانند روی مصرف سوخت خودرو شما تاثیر بگذارند یا نه ؟

مقاومت غلطشی تایر چیست؟

 هنگامی که پای خود را بر روی پدال گاز فشار می دهید، اساساً در حال انتقال انرژی به خودرو هستید (بسته به نوع خودرو برقی یا بنزینی) که منجر به چرخش لاستیک ها و ایجاد حرکت خودرو می گردد. برای این کار خودرو باید بر بسیاری از عوامل که مانع از حرکت رو به جلو آن می شود غلبه کند، که یکی از این عوامل مقاومت غلطشی تایر است.

مقاومت غلطشی تایر، انرژی است که خودرو برای حفظ حرکت با سرعت ثابت یا افزایش سرعت به آن نیاز دارد. عامل اصلی مقاومت در برابر غلطش فرآیندی است که به عنوان تغییر شکل تایر یا hysteresis شناخته می شود. تغییر شکل تایر اساساً همان انرژی است که با چرخش لاستیک روی سطح ، فشار و به جا گذاشتن اثر آج اتفاق می افتد. موتور خودرو باید بر روی این انرژی غلبه کند، که این کار منجر به مصرف سوخت اضافه می شود.

مقاومت غلطشی تایر چیست؟

آیا می توان از مقاومت غلطشی تایر جلوگیری کرد؟

زمانی که لاستیک با سطح جاده تماس پیدا کند ، مقاومت غلطشی اتفاق می افتد. اگرچه نمی توان از آن جلوگیری کرد، اما می توان آن را به حداقل رساند. از آنجا که مقاومت غلطشی تایر در اثر تغییر شکل تایر ایجاد می شود ، می توان لاستیک ها را با ترکیبات منحصربفردی ساخت تا در برابر گرما و حرارت مقاومت بیشتری داشته باشند و انحراف تایر را برای اتلاف انرژی به حداقل برساند. این لاستیک ها به عنوان لاستیک با مقاومت غلطشی کم شناخته می شوند.

لاستیک های با مقاومت غلطشی پایین چه فوایدی دارند؟

لاستیک های با مقاومت غلطشی کم می توانند مصرف سوخت کمتری نسبت به لاستیک های معمولی داشته باشند. وزارت انرژی ایالات متحده تحقیقاتی انجام داده است که نشان می دهد استفاده از لاستیک با مقاومت غلطشی پایین می تواند تا 10٪ در مصرف سوخت صرفه جویی کند و این مسئله می تواند باعث حفظ محیط زیست گردیده و همچنین باعث صرفه جویی در هزینه نیز می گردد.

آیا لاستیک های با مقاومت غلطشی پایین گران تر هستند ؟

بدون شک تایرهای با مقاومت غلطشی نسبت به تایرهای معمولی هزینه بیشتری دارند به این دلیل که برای طراحی و ساخت آنها از تکنولوژی های روز دنیا استفاده می گردد. به طور مثال:  تولیدکننده لاستیک برای بهبود مقاومت غلطشی باید عمق آج تایر را کاهش دهد که البته کاهش عمق آج بر روی دوام و سایش تایر اثر خواهد گذاشت. برای حل این مشکل باید از تکنولوژی های جدیدی برای دوام تایر در برابر سایش استفاده کرد تا مقاومت غلطشی را نیز بهبود دهد.