بررسی مقاومت رینگ های آلومینیومی و فولادی

دسته بندی ها: دانستنی در مورد لاستیک, رینگ های آلومینیومی

مقاومت رینگ های آلومینیومی و فولادی

رینگ هایی که برای خودروهای استفاده می شوند، معمولا از جنس آلومینیوم و یا فولاد هستند. هریک از رینگ های مورد استفاده برای خودروها دارای ویژگی های خاص و کاربرد های خود هستند و در این مقاله به صورت تخصصی به بررسی مقاومت رینگ های آلومینیومی و فولادی پرداخته ایم.

تفاوت رینگ های فولادی و آلومینیومی

رینگ های آلومینیومی و فولادی دارای تفاوت های کاملا مشخصی هستند و هریک قابلیت های خاص خود را دارند. مهمترین تفاوت در استفاده از رینگ آلومینیومی و فولادی را می توان در فصل های سرد و گرم سال مورد بررسی قرار داد.

معمولا رینگ های آلومینیومی و آلیاژی دارای ظاهر  زیباتری هستند، اما در آن سوی قضیه مقاومت نمونه های فولادی را نخواهند داشت. مهمترین نکته ای که در انتخاب رینگ باید به آنها دقت کرد میزان مقاوت رینگ در برابر انواع ضربه هاست.

رینگ خودرو هم باید به اندازه کافی سبک باشد که در کارایی خودرو خللی ایجاد نکند و هم باید به اندازه ای مقاومت داشته باشد که در برخورد با چاله و دست اندازهای موجود در جاده ها به راحتی آسیب نبیند.

برای بررسی میزان مقاومت رینگ خودروها با استفاده از فشار هیدرولیک پرداخته می شود و براساس ارزیابی های انجام شده، رینگ های آلومینیومی دارای مقاومت بیشتری در مقایسه با رینگ های فلزی هستند.

رینگ های آلومینیومی تا فشار 23 تن هم مقاومت دارند اما وقتی میزان فشار افزایش پیدا می کند ناگهان خرد می شوند. در آن طرف، رینگ های فلزی فشار کمتری را تحمل می کنند و وقتی فشار بیش از اندازه زیاد می شود، بجای شکسته شدن، خمیده می شوند.

مقاومت رینگ های آلومینیومی و فولادی
مقاومت رینگ های آلومینیومی و فولادی

بررسی مزایا و معایب رینگ های آلومینیومی و فولادی

رینگ های آلیاژی و آلومینیومی همانطور که گفته شد توانایی تحمل مقاومت بیشتری در مقایسه با رینگ های فولادی دارند، اما یکبار مصرف هستند. بدین معنا که در صورت آسیب دیدگی و فشار بیش از حد خرد شده و تنها راه پیش رو خرید نمونه جدید است.

رینگ های فولادی فشار کمتری تحمل می کنند اما امکان تعمیر مجدد آنها وجود دارد. رینگ های فولادی بیشتر برای خودروهایی مناسب اند که استفاده روزمره ندارند. همچنین اگر خیلی به فکر زیبایی خودرو نباشید پیشنهاد به استفاده از رینگ های فولادی است.

رینگ های فلزی تنوع کمتری دارند و معمولا دارای سایز 16 یا کمتر از آنند. در آن سوی قضیه رینگ های آلومینیومی کارایی بیشتری داشته و ظاهر زیباتری هم دارند. رنگ های آلیاژی وزن کمتری داشته و در عملکرد بهتر و شتاب بیشتر خودرو نیز نقش موثری دارند.

همچنین رینگ های آلومینیومی افزایش عمر لاستیک، ساییدگی یکنواخت و بالانس راحتر را برای شما فراهم می کنند. رینگ های آلومینیومی همچنین در برابر خوردگی مقاومت بیشتری هم دارند و بهترین انتخاب برای تولید رینگ های اسپرت اند. با توجه به اینکه وزن قطعاتی مانند رینگ و لاستیک توسط فنرهای خودرو مهار نمی شوند، هرچه وزن کمتری داشته باشند کنترل پذیری خودرو راحتتر است.

رینگ های آلومینیومی، پرکاربردترین رینگ های بازار خودرو

با توجه به اینکه رینگ های آلومینیومی کارایی بیشتری از خود نشان می دهند، بیشتر خودروهایی که بازارهای داخلی ارائه می شود با استفاده از چنین رینگ هایی تولید می شوند. البته با توجه به اینکه رینگ های آلومینیومی دارای هزینه تولید بیشتری هستند برخی از شرکت های خودروسازی مانند ایران خودرو درصدد جایگزینی آن با نمونه فولادی هستند.

درحال حاضر تولید رینگ خودروهایی مانند دنا معمولی، پژوپارس TU5، اچ سی کراس، پژو 207 دنده ای، سمند توربو و سمند سورن ELX از این به بعد با رینگ های فولادی تولید خواهند شد.

مقاومت رینگ های آلومینیومی و فولادی
مقاومت رینگ های آلومینیومی و فولادی

مزایای رینگ های آلومینیومی

رینگ های آلومینیومی از آنجا که اینرسی دورانی رینگ های آلومینیومی در مقایسه با رینگ های استیل و فولادی کمتر است، شتاب خودروهایی که رینگ آلومینیومی دارند دارای تفاوت چشمگیری است.

سیستم ترمز خودرو در خودور با رینگ آلومینیومی با قدرت بهتری عمل می کند و مصرف سوخت نیز باز توجه به وزن کمتر خودرو، کاهش می یابد. همانطور که پیشتر هم گفته شد رینگ های آلومینیومی دارای اینرسی کمتری هستند. از طرفی وزن کمتر باعث می شود تا اینرسی یا نیروی گریز از مرکز کاهش پیدا کرده و برای به حرکت درآوردن چرخ های انرژی کمتری نیاز باشد.

همین عامل باعث می شود تا مصرف سوخت کاهش یافته و شاهد تغییر در شتاب خودرو باشیم. علاوه بر این رینگ های آلومینیومی انتقال حرارت در تمام بدنه را بهتر انجام می دهند و به همین دلیل در فصل های گرم سال، لاسیتک ها تا 10 درصد خنک تر از رینگ های فلزی اند.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که رینگ در تامین ایمنی خودروی شما تاثیر به سزایی دارد و به همین دلیل تولید آن نیازمند رعایت استاندارد های بسیاری است. لذا استفاده از رینگ های کارگاهی و غیر استاندارد، یا حتی رینگ هایی که قدیمی اند بسیار خطرآفرین هستند. معمولا استانداردترین رینگ ها را شرکت و کشورهای پیشرو در عرصه فناوری همچون ژاپن تولید میکنند و در تولید رینگ های آلیاژی عمدتا به استفاده از ترکیب آلومینیوم و منیزیم می پردازند.