معنای اعداد روی لاستیک خودرو چیست؟

دسته بندی ها: دانستنی در مورد لاستیک

معنای اعداد روی لاستیک خودرو چیست؟

لاستیک یکی از اجزای مهم خودرو است که نقش پر رنگی در حرکت و توقف خودرو دارد. میزان عمر این جزء مهم و حیاتی خودرو به نوع رانندگی، مسیرهای رانندگی و عوامل دیگری در ارتباط است. تعویض لاستیک‌ها معمولا هزینه زیادی دارد و بسیار مهم است که لاستیک خریداری شده استاندارد و سالم باشد به همین سبب می‌خواهیم نوشته‌های روی لاستیک را تحلیل کنیم تا هنگام خرید از سلامت و استاندارد آنها اطمینان داشته باشید.

خودرو برای حرکت کردن به قطعات ریز و درشتی وابسته است، هر کدام از این قطعات در کنار یک دیگر کلیت خودرو را می‌سازند. لاستیک‌ها جزء مهم و بیرونی خودرو هستند که هر روزه هزاران بار آنها را در خیابان‌ها می‌بینیم. تایرهای خودرو در تنوع گوناگونی تولید می‌شود که هر کدام ویژگی خاص خود را دارد و براساس مدل خودرو به کار می‌رود و روی هر کدام از لاستیک‌ها اطلاعات مربوط به آن درج می‌شود که بسیار مهم و کاربردی است و هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید.

جزئیات معنای هر عدد روی لاستیک

فرض کنید که P220/80R16 80S روی لاستیک خودرو نوشته شده است و تاکنون به آن توجهی نداشتید. اما باید بدانید که هرکدام از اعداد و حروف نوشته شده روی لاستیک نشان دهنده معنای خاصی است و دانستن آن بسیار کمک کننده است.

P و لاستیک خودرو‌های سبک

حروف اول نوشته شده روی تایر خودرو یا P از کلمه Passenger به معنای سواری گرفته شده و کلاس خودرویی را مشخص می‌کند که این تایر برای آن مناسب است. تایرهایی که حرف اول نوشته شده روی آن P است برای خودروهای سواری، وانت و SUV مناسب است به عبارتی این حرف سبک وزن بودن لاستیک خودرو (LT ) را نشان می‌دهد. اگر به لاستیک زاپاس دقت کنید حرف T روی آن حک شده که به معنای موقتی است.

معنای اعداد روی لاستیک خودرو چیست؟
معنای اعداد روی لاستیک خودرو چیست؟

عرض لاستیک

عدد ۲۲۰ بعد از P یا حرف اول حک شده روی لاستیک پنهای لاستیک خودرو یا عرض آن را نشان می‌دهد. این عدد به میلی متر روی لاستیک‌ها نوشته می‌شود. هر عددی که بعد از حرف اول نوشته شده روی لاستیک می‌آید میزان پهنای لاستیک به میلی متر است.

ارتفاع لاستیک

بعد از عدد سه رقمی که پهنای لاستیک است یک اسلش یا علامت «/» نوشته شده و بعد آن یک عدد دیگر قرار دارد که ارتفاع لاستیک را مشخص می‌کند. برای به دست آوردن ارتفاع لاستیک باید عرض آن که ۲۲۰ بود را در ۸۰ ضرب و سپس بر ۱۰۰ تقسیم کنید تا ارتفاع لاستیک به دست آید. عدد ارتفاع هرچه بیشتر باشد تایر گوشتی تر است.

ساخت و ساز لاستیک خودرو

دومین حرف حک شده روی تایر که بعد از درصد ارتفاع می‌آید، شاخص ساخت و ساز لاستیک را نشان می‌دهد. حرف R بیان کننده شعاع لاستیک است که در خودروهای سنگین و قدیمی ممکن است با حروف B و D نشان داده شده باشد. حرف B یعنی در لاستیک بافت فلزی وجود دارد و D قطر تایر را بیان می‌کند. رینگ را با اینچ اندازه گیری می‌کنند و عدد بعد از حرف R که ۱۶ است، اندازه رینگ خودرو به اینچ را بیان می‌کند.

شاخص بار

شاخص بار یعنی هر لاستیک به تنهایی چه میزان وزن را تحمل می‌کند. با استفاده از عدد ۸۰ که در این مثال آمده باید به جدول شاخص بندی مراجعه کرد تا وزن قابل تحمل لاستیک به دست آید.

سرعت قابل تحمل لاستیک

حرف S میزان سرعتی که لاستیک قادر به تحمل آن است را نشان می‌دهد. حروف S، T و H نیز روی لاستیک‌ها نوشته می‌شود که تایرهای S و T بیشتر برای خودروهای ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حروف H نیز نشان دهنده تحمل سرعت ۲۱۰ است و اگر سرعت خودرو از این عدد بیشتر شود تایر قادر به پشتیبانی نیست و آسیب می‌بیند. حروف W و Y نیز هر کدام می‌توانند سرعت ۲۷۰ و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را پشتیبانی کنند.

ترکیب M و S روی لاستیک

تایری که ترکیب M + S روی آن نوشته شده برای حرکت در مسیرهای برفی و گِل و لای مناسب است که برای تنها برای لاستیک‌های زمستانی نیست و بسیاری از تایرهای دیگر نیز این قابلیت را دارند. تایرهای مناسب زمستان علامت کوه برفی دارند و از این طریق قابل تشخیص است.

تاریخ ساخت لاستیک

تاریخ تولید لاستیک با ترکیب هفته و سال روی آن نوشته می‌شود؛ برای مثال عدد ۱۶۱۹ یعنی لاستیک در شانزدهمین هفته سال ۲۰۱۹ تولید شده است. استفاده از تایرهایی که ۴ سال از تاریخ تولید آن گذشته باشد تاریخ گذشته محسوب می‌شود و خطراتی را به همراه داد.

تاریخ انقضای لاستیک خودرو

یکی از فاکتورهایی که هنگام خرید لاستیک باید به آن توجه کرد تاریخ تولید آن است. عمر مفید برای لاستیک ۴ سال است و اگر لاستیکی را که در سال ۲۰۱۸ تولید شده خریداری کنید تا ۲ سال دیگر تاریخ گذشته به حساب می‌آید و می‌تواند ایمنی خودرو را با خطر مواجه کند.

کیفیت لاستیک خودرو در گذر زمان پایین می‌آید و تایر استحکام و قدرت اولیه را نخواهد داشت به همین دلیل باید هنگام خرید، تاریخ تولید و انقضای آن که ۴ سال پس از تولید است در نظر گرفته شود. نوشته‌های روی لاستیک حکم شناسنامه لاستیک را دارد و بیشتر اطلاعاتی که باید بدانید روی آن نوشته شده که نیازمند دقت و بررسی هنگام خرید است.

معنای اعداد روی لاستیک خودرو چیست؟
معنای اعداد روی لاستیک خودرو چیست؟

دلیل حک فلش روی لاستیک چیست؟

فلش روی لاستیک جهت حرکت خودرو را نشان می‌دهد. آج تایرها به شکلی است که هنگام حرکت در آب، آن را به اطراف پخش می‌کند و نصب برعکس تایر (براساس فلش روی آن) سبب از بین رفتن قابلیت آن برای حرکت در آب می‌شود.

لازم به یاد آوری است که عوامل زیادی موجب لاستیک سایی می‌شود که توجه به آن می‌تواند عمر لاستیک‌های خودرو را افزایش دهد اما مهم تر از آن خرید لاستیک‌های سالم و استاندارد است تا عملکرد خودرو را مختل نکند و ضامن امنیت سرنشینان باشد.