مزایا و معایب لاستیک ران فلت

دسته بندی ها: دسته‌بندی نشده

مزایا و معایب لاستیک ران فلت

معمولا لاستیک خودرو در زمان نا بهنگام و یا جای نامناسب پنچر می شود.بسیاری از مردم جهت رفع پنچری و تعویض لاستیک و یا دریافت تایر جدید به امدادهای جاده ای تماس می گیرند که گاهی تا یک ساعت می بایست منتظر امداد بمانند. در خوش بینانه ترین حالت شما به تعویض لاستیک آشنایی دارید و خودتان زاپاس را با لاستیک پنچر تعویض می نمایید، که هم وقت شما را تلف می کند و هم دست و بالتان را کثیف! و بدتر از همه در صورتی که خودروی شما تایر زاپاس نداشته باشد چاره ای جز تماس با خودرو بر و یا منتظر بودن برای تایر جدید را نخواهید داشت (در صورت عدم آشنایی در استفاده از کیت های پنچری و یا در صورت کارانبودن آن ها). امروزه برخی از کارخانجات خودروسازی در دنیا از تایر های ران فلت به صورت استاندارد برای بعضی مدل های خود استفاده می کنند ، حال امروز به برخی از مزایا و معایب این تایر ها خواهیم پرداخت.

امروزه می بینیم که برندهایی مانند پیرلی ، گودیر ، میشلن ، کانتیننتال ، بریجستون و … تایرهای ران فلت را در سایزهای مختلف تولید و عرضه می نمایند.خب کمی اجازه دهید تا از تایر ران فلت برایتان بگوییم ،لاستیک Run Flat یا پنچر رو می تواند وزن خودرو را به مدت کوتاه در هنگام کاهش فشار باد تایر (پنچری) تحمل نماید، به عبارتی در صورت کم بودن فشار باد (پنچری) تایر ران فلت می تواند حدود ۱۶۰ کیلومتر مسافت را بپیماید تا راننده به تعمیرگاهی جهت تعویض لاستیک مراجعه نماید. در حال حاضر به طور استاندارد ۱۲ درصد خودروهای جدید لاستیک های پنچررو دارند (بر اساس دیتاهای Edmunds ). سابقا برخی خودروسازها برای خودروهای اسپورت از لاستیک های ران فلت استفاده می کردند ، اما حال آن ها شروع به استفاده از این تایرها در خودروهای دیگرشان نیز کرده اند. به عنوان مثال بی ام و و کادیلاک خودروسازهایی هستند که تایر مورد استفاده برخی از خودروهای تولیدیشان از نوع ران فلت است.

لاستیک ران فلت را چگونه بشناسیم؟

معمولا برروی لاستیک های ران فلت عبارت RUN FLAT و نماد RFT مشاهده می شود ، این بدان معنیست که شما با یک لاستیک پنچررو طرف هستید.

اصطلاح RSC به چه معناست؟

برروی تایر هایی که با سیستم هشدار دهنده باد لاستیک خودروهای BMW همخوانی (اتصال) دارند نماد RSC درج شده و قابل مشاهده است.

امروزه رایج ترین نوع تایرهای ران فلت، تایرهای خودنگهدارنده می باشند. در این نوع لاستیک ها دیواره ها به خوبی تقویت شده اند تا در زمانی که فشار باد لاستیک ها کم و یا حتی خالی می شوند ، خودرو را پشتیبانی کنند. حال برخی مزایا و معایب این نوع تایر ها را می خواهیم بررسی نماییم.

مزایا:

  • رانندگی به هنگام پنچری:

مزیت اصلی این نوع تایر های این است که شما می توانید تا ۱۶۰ کیلومتر مسافت (حدودا) را حتی در صورتی که هوایی در لاستیک ها باقی نمانده باشد بپیمایید و از طرفی نیازی نیست تا در شرایط بارنندگی ، هوای گرم و بیابانی ، جاده های شلوغ و پرترافیک به خودتان زحمت دهید و از جهت تعویض تایر از خودرو پیاده شوید. در این شرایط اگر با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت (حدودا) برانید می توانید مسافت بیشتری را با لاستیک ران فلت به هنگام کم باد بودن طی کنید. البته ارقام  و اطلاعات دقیق تر را می بایست در دفترچه راهنما و یا توصیه های ایمنی و فنی هر سازنده بیابید.

  • پایداری بهتر در نبود فشار باد کافی: (در مقایسه با لاستیک های معمولی)

از آن جایی که این تایر می تواند در صورت عدم وجود فشار باد کافی نیز وزن خودرو را تحمل کند ، تغییرات ناگهانی در فشار باد تاثیر ناچیزی بر انتقال وزن خودرو و عملکرد عاج های لاستیک دارد.

  • وزن کمتر خودرو :

از لحاظ تئوریکی به علت حذف لاستیک زاپاس و ابزارآلات پنچرگیری، وزن خودرو کاهش می یابد.البته این کاهش وزن آن چنان محسوس نیست چرا که باتوجه به تقویت دیواره جانبی لاستیک های ران فلت، وزن این لاستیک ها از لاستیک های عادی بیشتر است.

معایب

  • بدون زاپاس:

همان طور که می دانید در خودروهایی که لاستیک ران فلت دارند خبری از تایر زاپاس ، جک و سایز ابزار جهت تعویض لاستیک نیست. یکی از دلایل رو آوردن خودروسازان به تایر ران فلت ، استفاده بیشتر (بهینه تر) از فضا صندوق عقب و حتی اضافه کردن ردیف سوم و … در سایه نبود لاستیک زاپاس است.

مزایا و معایب لاستیک ران فلت
  • سختی عاج کمتر :

بر  اساس مقاله جدید J.D POWER آن دسته از کسانی که از تایر ران فلت استفاده می کردند ۶۰۰۰ کیلومتر زودتر (حدودا) نسبت به کسانی که از تایر خودرویشان عادی بود، جهت تعویض تایر اقدام نمودند. البته نظرات متفاوتی درباره علت این امر وجود دارد، اما یک تئوری این است که سازندگان تایر از یک ترکیب عاج نرمی برای لاستیک های ران فلت تولیدیشان برای مقابله با رانندگی خشک (خشن) استفاده می نمایند.

  • احتمال ترکیدگی لاستیک هنوز وجود دارد :

اگر راننده با مشاهده ی آلارم پنچری ، بالاتر از مسافت مجاز و یا محدوده سرعت براند ممکن است لاستیک شروع به تجزیه شدن (از بین رفتن) کند. از طرفی اگر پنچری در دیواره لاستیک اتفاق بیفتد و یا تایر با جسم بزرگی برخورد کند ، چاره ای جز تماس با یک خودروبر نیست! طبق مقاله J.D.Power آن دسته از مشتریانی که از تایر ران فلت استفاده می کردند حدودا دو برابر آن هایی که خودویشان لاستیک استاندارد دارند احتمال دارد که  در صورت پنچری و یا ترکیدن تایر لاستیک خودرویشان را تعویض نمایند.

  • دشواری تشخیص کم بادی لاستیک از روی ظاهر :

باتوجه به این که دیواره جانبی تایرهای ران فلت سخت و محکم می باشند ، کاهش فشار باد تاثیری چندانی در ظاهر آن ها نمی گذارد ، لذا نیاز است که فشار باد توسط سیستم کنترل فشار باد خودرو به صورت دوره ای کنترل گردد.

  • سواری خشک تر:

شاید وقتی سوار خودروهایی مثل BMW که تایر آن ران فلت است، برای اولین بار می شوید متوجه خشک بودن سواری آن ها شوید یکی از دلایل خشک بودن سواری، سخت تر و محکم تربودن دیوار جانبی تایرهای ران فلت نسبت به لاستیک های استاندارد می باشد که سواری این نوع لاستیک ها معمولا خشک تر است لذا خودروسازانی که از این نوع تایر در خودروهایشان به صورت استاندارد بهره می برند، معمولا سیستم تعلیق را طوری طراحی می کنند که تا حدی سواری خشک و خشن را جبران نمایند.

  • هزینه :

معمولا تایر های ران فلت نسبت به تایر های استاندارد گران تر هستند و بسیاری از این نوع لاستیک ها قابل تعمیر نخواهند بود و نیاز به تعویض دارند.(در صورت آسیب یا پنچری)