مرکز خرید لاستیک باکیفیت در رشت

دسته بندی ها: دانستنی در مورد لاستیک

مرکز خرید لاستیک باکیفیت در رشت

مقدمه

امروزه کمتر کسی در دنیا وجود ندارد که انواع لاستیک را ندیده باشد و نشناسد. لاستیک‌ها در دنیای امروز کاربردهای بسیار زیادی دارد. اگر با شنیدن نام لاستیک اولین کاربردی که به ذهنتان می‌آید استفاده از آن برای خودرو می‌باشد باید بدانید که لاستیک‌ها کاربردهای بسیار بیشتری مخصوصا در صنعت دارد.

مرکز خرید لاستیک باکیفیت در رشت
مرکز خرید لاستیک باکیفیت در رشت

لاستیک چیست و چه خواص و مزایایی دارد؟

به ماده‌ای که دارای خاصیت کشتسانی یا الاستیک باشد، لاستیک می‌گویند. لاستیک تاریخچه دیرینه‌ای دارد و دارای خواص و ویژگی‌های مفید زیادی است. صنعت لاستیک نیز هم اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع اقتصادی نوظهور در جهان شناخته می‌شود و شرکت‌های مختلفی در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

به لاستیک در حالت خام و یا حالت غیر مرکب، پلیمر نیز می‌گویند. مهم‌ترین خاصیت لاستیک‌ها، کش آمدن آن‌ها محسوب می‌شود. لاستیک‌های طبیعی در زمان کش‌آمدن حرارت را از دست می‌دهند و در زمان برگشت به حالت اولیه حرارت را جذب می‌کنند. لاستیک‌ها خاصیت ارتجاعی کم، ازدیاد طول و انقباض بالا دارند.

یکی از مزایای اصلی لاستیک‌ها این است که می‌توان با کم و زیاد کردن ترکیبات آن‌ها می‌توان به خواص دلخواه دسترسی پیدا کرد. در فرایند لاستیک سازی، برای رسیدن به برخی از خواص لاستیک نیاز به یک پروسه زمانی طولانی داریم، به همین دلیل پلیمر خام معرف ترکیبات و خواص لاستیک در حالت پایانی نیست و همین موضوع باعث افزایش قیمت آن شده است.

یکی دیگر از خاصیت‌های مهم لاستیک‌ها، خاصیت فنری آن‌ها است که با توجه به این خاصیت از آن‌ها به عنوان میراکننده نیز استفاده می‌شود. لاستیک‌ها فاسد شدنی نیستند و به طور عادی نیاز به روغن کاری ندارند. با گذشت زمان سختی لاستیک‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند، به ‌طوری که پس از ولگانیزه کردن لاستیک‌ها، پس از چند ساعت در دمای معمولی محیط، سختی لاستیک‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند.

لاستیک سازی در جهان

برای اولین بار ساکنین آمریکای جنوبی از لاتکس درختی به نام Hevea برای جلوگیری از نفوز آب استفاده کردند. در سال 1735 دانشمندان انگلیسی و فرانسوی تحقیق مشترکی برروی درخت و سنتز آن انجام دادند و در همان زمان توانستند لاستیک را کشف کنند.

در آن زمان انگلیسی‌ها آن را به‌نام پاک‌کن و فرانسوی‌ها آن را به نام کائوچو نامیدند. سال‌ها بعد یک دانشمند انگلیسی با اضافه کردن کربن به آن، خواص مکانیکی لاستیک‌ها را افزایش داد. در سال 1823 میشل فاراده دانشمند انگلیسی اولین لوله لاستیکی را ساخت و در سال 1823 تا 1839 دانشمندان انگلیسی و آمریکایی با اعمال ولکانیزاسیون، تحول بسیار بزرگی را در صنعت لاستیک سازی ایجاد کردند. از سال 1900 استفاده از لاستیک‌ها محبوبیت زیادی برخوردار شد و از آن‌ها برای ساخت دوچرخه‌ها و اتوموبیل‌ها استفاده شد.

تولید و تقاضای این کالا از همان سال‌ها به شدت افزایش یافت تا در سال 1930، از لاستیک‌ها برای در وسایل نقلیه و هواپیماها استفاده شد. امروزه از لاستیک‌ها هم به‌صورت طبیعی و هم به‌‌صورت مصنوعی در زمینه‌های مختلف صنعتی، تجاری و مصرف‌ کننده‌ها استفاده می‌شود. اگرچه روشهای مختلفی برای تولید لاستیک وجود دارد، اما استفاده از لاستیک‌های اکسترود شده به دلیل استحکام بالا، یکنواختی و قابل تنظیم بودن، گزینه بسیاری مناسب و محبوبی برای تولیدکنندگان می‌باشد.

صنعت لاستیک سازی پس از کشف نحوه گالوانیزه کردن آن، به سرعت رشد کرد و هم اکنون این صنعت به عنوان یک صنعت اقتصادی بسیار مهم شناخته می‌شود. از لاستیک‌ها در موارد زیادی مانند تایر کامیون‌ها و سایر وسایل نقلیه، شیلنگ‌ها، تسمه‌های نقاله، صفحات لاستیکی، تسمه‌های V شکل و خیلی موارد دیگر می‌توان استفاده کرد که این‌ها نشان‌دهنده اهمیت بالای صنعت لاستیک سازی می‌باشد.

مرکز خرید لاستیک باکیفیت در رشت
مرکز خرید لاستیک باکیفیت در رشت

صنعت لاستیک سازی در ایران

امروزه شرکت‌های بسیار زیادی ایران مشغول به فعالیت در این حوزه هستند و شرکت‌های نوظهور زیادی نیز به این عرصه ورود کرده‌اند. به‌طور کلی عمده استفاده از لاستیک‌ها در صنایع حمل و نقل و ساخت خودرو می‌باشد با توجه به این موضوع صنعت لاستیک سازی یکی از صنایع پر درآمد در ایران شده و با ورود تکنولوژی‌ها و استاندارد‌های متنوع برای تولید لاستیک، این صنعت در ایران می‌تواند از آینده خیلی بهتری نیز در ایران برخوردار باشد. قیمت لاستیک در ایران با توجه به نوسانات بازاری روزانه در حال تغییر است.

انواع لاستیک‌ها

لاستیک‌ها را به‌طور کلی می‌توان در دو دسته مختلف طبقه بندی کرد.

  • لاستیک‌های طبیعی
  • لاستیک‌های مصنوعی

لاستیک‌های طبیعی

لاستیک طبیعی نوعی پلیمر است که از ریشه درخت لاستیک استخراج می‌شود. پس از استخراج، این ماده در معرض حرارت بالا و هوای خفیف قرار می‌گیرد. پس از این فرایند لاستیک طبیعی که بسیار سخت است تولید می‌شود. سپس برای نرم کرد و الاستیکه شدن لاستیک‌ها، آن‌ها را جوش می‌دهند.

لاستیک مصنوعی

لاستیک مصنوعی در کارخانه‌ها طی فرایندهای گوناگون و با استفاده از کاتالیزورهای مختلف تولید می‌شود. انجام این فرایندها برای تولید لاستیک مصنوعی، صنعت لاستیک سازی را به‌وجود آورده است.

فرآیند ساخت لاستیک

در فرایند لاستیک سازی، لاستیک‌های طبیعی و یا مصنوعی وارد پشته‌های بزرگی می‌شوند. پس ورود لاستیک به کارخانه‌ها، در چهار مرحله لاستیک‌ها فرآوری می‌شوند. که این مراحل به ترتیب ترکیب، مخلوط کردن، شکل دادن و جوشکاری می‌باشد.

ترکیب

در این مرحله مواد شیمیایی و سایر مواد افزودنی برای سفارشی کردن لاستیک برای مصارف مورد نظر اضافه می‌شود. لاستیک‌های طبیعی با درجه حرارت تغییر می‌کنند و با سرما شکننده می‌شوند. این مواد شیمیایی اضافه شده در هنگام ترکیب با لاستیک طی فرایندی به نام جوشکاری واکنش نشان می‌دهند تا پلیمر‌های لاستیکی تثبیت شوند.

مخلوط کردن

لاستیک‌ها دارای خاصیت گرانروی هستند و همین موضوع باعث می‌شود برای مخلوط کردن کامل و درست مواد افزوده و لاستیک نیاز به افزایش دما داشته باشیم. این امر باعث ایجاد فوران می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع و فوران زودرس، این مرحله از فرایند لاستیک سازی، در دو مرحله انجام می‌شود. معمولا در این مرحله ابتدا موادی مانند کربن با کربن سیاه با لاستیک مخلوط می‌شود. سپس بعد از خنک شدن آن، مواد شیمیایی اضفه شده و با لاستیک مخلوط می‌شوند.

شکل دادن

مرکز خرید لاستیک باکیفیت در رشت
مرکز خرید لاستیک باکیفیت در رشت

در این مرحله با توجه به محصول مورد نظر نهایی، لاستیک‌ها درون قالب‌های مشخصی ریخته می‌شوند. قالب گیری نیز گاممی در صنعت لاستیک سازی می‌باشد. سپس در طول زمان قالب گیری باد زدگی لاستیک انجام می‌شود. بادزدگی فرایند تولید لاستیک را کامل می‌کند. کاهش ارتباط متقابل کم‌تر بین پلیمرهای لاستیکی می‌تواند باعث ایجاد لاستیک نرم‌تر و با دوام بیشتر شود. همچنین با افزایش تعداد این اتصالات، کشش لاستیک‌ها کم‌تر و در نتیجه لاستیک‌ها سخت‍‌تر می‌شوند.

ترکیبات لاستیک

مواد اصلی استفاده شده در صنایع لاستیک سازی شامل موارد زیر است.

  • آلاسترمر یا الاستمر
  • مواد پخت کننده
  • مواد نرم کننده
  • چسباننده
  • آنتی اکسیدان
  • رنگین کننده
  • دیر سوز کننده

صنعت لاستیک سازی و اهمیت آن

امروزه جامعه مدرن برای مصارف گوناگونی نیاز به استفاده از لاستیک‌های طبیعی و مصنوعی دارد. محصولات ساخته شده در صنعت لاستیک سازی ، کاربردهای بسیار زیادی در تمامی صنایع دیگر و همچنین زندگی روزمره ما دارند. خیلی راحت می‌توان لاستیک‌ها را در خانه‌ها محل کار و … پیدا کرد. محصولات بسیار زیادی که می‌شناسیم و روزانه با آن‌ها سر و کار دارریم توسط لاستیک ساخته می‌شوند. از جمله این محصولات می‌توان به شیلنگ، واشر، تسمه و خیلی موارد دیگر اشاره کرد.. به همین دلیل صنعت لاستیک سازی در دنیای امروزی ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اهمیت اصلی صنعت لاستیک سازی در صنایع زیر بهتر مشخص می‌شود.

مرکز خرید لاستیک باکیفیت در رشت
مرکز خرید لاستیک باکیفیت در رشت
  • صنعت حمل و نقل صنعتی است که در استفاده از لاستیک پیشگام بوده است
  • در صنعت ساخت‌ و ساز نیز از لاستیک‌ها برای آسانسور، شلنگ، لوله‌ها و … استفاده می‌شود
  • در صنایع کالاهای مصرفی از لاستیک‌ها برای ساخت لبا‌س‌های ورزشی، کفش و …. استفاده می‌شود
  • در حوزه سلامت نیز از لاستیک‌ها برای ساخت دستکش‌های جراحی، پیشگیری از بارداری و کاربردهای متنوع دیگر استفاده می‌شود
  • در صنایع تولیدی از انواع لاستیک برای ساخت قطعات مختلف صنعتی استفاده می‌شود
  • در صنایع ساخت خودرو و صنایع هوایی و بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ دیگر هم از لاستیک به طور گسترده استفاده می‌شود