لاستیک مخصوص زمستان

دسته بندی ها: خرید لاستیک, رینگ, رینگ های آلومینیومی, لاستیک آفرود, لاستیک پاترول, لاستیک سواری

لاستیک مخصوص زمستان

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که دما در زمستان بسیار پایین است، هر سال برف می بارد و جاده های به طور مرتب یخ می زنند یا در اینکه در محلی زندگی می کنید که تغییرات وضعیت هوا شدید است و هوا سرد است، ما استفاده از لاستیک زمستانی را به شما توصیه می کنیم.

ساختار لاستیک زمستانی چه ویژگی ای لاستیک زمستانی را از لاستیک های معمولی متمایز می کند؟ دو تفاوت بین لاستیک های خصوص برف و لاستیک های چهار فصل (all season) یا تابستانی وجود دارد. تفاوت اول در جنس رویه لاستیک است. در بیشتر لاستیک های زمستانی از ترکیب نرم تری برای جنس رویه لاستیک استفاده می شود. به این ترتیب که برای ترکیب رویه لاستیک زمستانی بیشتر از ترکیبات سیلیکونی و لاستیک طبیعی استفاده می کنند و کمتر از لاستیک مصنوعی استفاده می شود.

دلیل استفاده از ترکیب های نرم تر این است که لاستیک بتواند در دماهای محیطی کمتر عملکرد مطلوب تری داشته باشد تا چسبندگی لاستیک با سطح جاده در زمستان افزایش یابد.

لاستیک مخصوص زمستان

تفاوت اصلی دیگر در تعداد و نوع sipe های موجود بر روی رویه تایر است. sipe به شیارها و بریدگی های کوچکی گفته می شود که در سرتاسر تایر دیده می شوند. این شیارهای کوچک در واقع مانند هزاران لبه عمل می کنند که هنگام چرخیدن لاستیک به جاده چنگ زده و به آن می چسبند. این شیارهای کوچک با آج های اصلی تایر تفاوت دارند.

راهنمای خرید تایر چهار فصل چیست-بهترین لاستیک خارجی-بهترین لاستیک ایرانی-

چرا لاستیک چهار فصل (all season) به اندازه لاستیک زمستانی sipe ندارد؟

جواب این سوال گرما است. مشکل لاستیک هایی که تعداد زیادی sipe روی رویه خود دارند این است که با این شیارهای کوچک هنگام تماس با سطح جاده حرکت می کنند. این حرکت گرما تولید می کند. از آنجا که لاستیک زمستانی یا مخصوص برف برای رانندگی در دماهای کمتر طراحی شده است، این موضوع مشکلی برای آن ایجاد نمی کند. اما لاستیک های چهار فصل (all season) باید در دماهای بسیار گرم تابستانی نیز عمل کنند، و اگر به اندازه لاستیک های زمستانی sipe داشته باشند، مقدار زیادی گرما تولید می کنند.

آیا راه ساده ای برای شناسایی لاستیک زمستانی/ مخصوص برف وجود دارد؟

تقریبا تمام لاستیک های زمستانی دارای نشان برف دانه در کوه هستند. این سمبل نشان دهنده این است که تایر مذکور شرایط لازم برای لاستیک های زمستانی از نظر اتحادیه لاستیک سازان آمریکا را داراست. طبق این استاندارد کارایی لاستیک زمستانی باید ۱۱۰% یا بیش از این مقدار از لاستیک های چهار فصل بهتر باشد. این بدین معناست که این لاستیک ها صلاحیت استفاده شدن در زمستان و برف شدید را دارند و در دسته لاستیک زمستانی قرار می گیرند.

شیوه انتخاب لاستیک زمستانی

مانند بیشتر لاستیک ها، موارد زیادی را باید پیش از خرید لاستیک زمستانی/ مخصوص برف در نظر گرفت. مهم ترین این موارد عبارتند از: خودرو، جاده، راننده و بودجه. متخصصان ما می توانند شما را در انتخاب لاستیک مناسب یاری دهند.

آیا من واقعا به لاستیک های مخصوص برف نیاز دارم؟

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که دما در زمستان پایین است و هر ساله برف می بارد یا تغییرات دمایی بالاست و هوا سرد است، شما به لاستیک زمستانی نیاز دارد. یا اگر در ناحیه ای زندگی می کنید که جاده ها یخ می زنند یا در زمستان شرایط مناسبی ندارند، نیز به تایرهای زمستانی نیاز دارید. حتی اگر در محل زندگیتان معمولا برف شدید نمی بارد، باز هم بهتر است بدانید که امنیت لاستیک زمستانی خیلی بیشتر است. لاستیک زمستانی در شرایط زمستانی نسبت به لاستیک های دیگر بهتر ترمز می گیرند، پیچیدن با آن ها ساده تر است و بهتر شتاب می گیرند.

اگر در محل زندگی من برف نبارد اما هوا در زمستان سر شود، آیا باز هم به لاستیک زمستانی نیاز دارم؟

در ماه های سرد سال باز هم بهتر است از لاستیک های زمستانی استفاده نمایید. ترکیب لاستیک استفاده شده در تایرهای زمستانی در هوای سرد به علت انعطاف بیشتری که دارد، عملکرد بهتری نسبت به لاستیک های چهار فصل (all season) از خود نشان می دهد. این ویژگی موجب می شود لاستیک زمستانی چسبندگی بیشتری با سطح جاده داشته باشد.

من لاستیک چهار فصل روی ماشینم دارم، آیا از این لاستیک ها می توانم برای زمستان استفاده کنم؟

لاستیک های چهار فصل (all season) به نحوی طراحی شده اند که بتوان از آن ها برای بیشتر شرایطی که در جاده ها در طول سال وجود دارد استفاده کرد. به دلیل این که این لاستیک ها باید بتوانند در تمام شرایط کارایی داشته داشته باشند، لاستییک های چهار فصل در هیچ شرایط عملکرد خیلی درخشانی ندارند. برای مثال ورزشکارهای ده گانه رشته دومیدانی را در نظر بگیرید، ممکن است این ورزشکارها در بسیاری از ورزش ها خوب باشند ولی زمانی که با بهترین شرکت کننده تنها در یک رشته مقایسه می شوند، معمولا امتیاز کمتری می گیرند.

لاستیک های مخصوص برف (لاستیک های زمستانی) برای استفاده در محدوده ی دمایی محدود و شرایط جاده ای مشخصی طراحی شده اند. به همین دلیل، نسبت به لاستیک های چهار فصل در جاده های زمستانی عملکرد بهتری دارند.

چه تعداد لاستیک زمستانی برای ماشینم باید بخرم؟

همیشه ۴ تا!! این فرض که تنها لازم است لاستیک های زمستانی را روی محور محرک (drive axle) خودرو (روی چرخ های جلو خودروی دیفرانسیل جلو، یا چرخ های عقب خودرو دیفرانسیل عقب) نصب کنیم، فرض غلطی است. استفاده همزمان از لاستیک های زمستانی و لاستیک های چهار فصل یا تابستانی در یک خودرو موجب می شود هدایت فرمان (handling) غیر قابل پیش بینی و نا امن شود. در خودروهای دیفرانسیل جلو، محور جلو مسئولیت هدایت، چرخش و ترمز است. به هرحال، همیشه انتظار می رود که چرخ های عقب هنگام پیچیدن خودرو در مسیر گردش باقی بمانند.

هنچنین لازم است چرخ های عقب نیروی ترمز، ترمزهای عقب را اعمال کنند.

حال سناریویی را در نظر بگیرید که با یک خودروی دیفرانسیل جلو که تنها روی چرخ های جلوی آن لاستیک های زمستانی نصب شده، همزمان در حال پیچیدن و ترمز کردن هستید (مانند حالتی که در بیشتر پیچ ها پیش می آید)، در این حالت قسمت انتهایی خودرو چسبندگی کمتری نسبت به قسمت جلوی خودرو با سطح دارد. این کار تعادل خودرو را به هم می زند و در مثال پیچیدن و ترمز کردنی که زدیم می تواند منجر به چرخیدن و منحرف شدن خودرو و یا حتی بدتر از آن شود.

در خودروهای دیفرانسیل عقب، چرخ های عقب نیرو محرکه را فراهم می کنند. چرخ های عقب مسئولیت هدایت را ندارند و تنها مقدار کمی ترمز برای متوقف کردن خودرو یا کامیون لازم است. به همین دلیل بدون در نظر گرفتن دیفرانسیل جلو بودن یا دیفرانسیل عقب بودن خودرو، باید لاستیک های زمستانی روی هر چهار چرخ نصب گردند. در این مقاله می توانید خطرات استفاده از لاستیک های دارای عمق آج متفاوت را ملاحظه نمایید.

خودروی من چهار چرخ محرک (۴WD) است، آیا من هم به لاستیک های مخصوص برف نیاز دارم؟

قطعا بله! خودروهای چهار چرخ محرک بسیار قوی هستند، اما همه چیز بین هر چهار چرخ مساوی است و چهار چرخ محرک بودن خودرو ترمز و چسبندگی لاستیک با زمین هنگام پیچیدن را تقویت نمی کند. به همین دلیل همچنان می توان با استفاده از لاستیک های مخصوص برف در جاده های زمستانی، به مقدار بیشتری چسبندگی با سطح جاده در پیچ ها و نیروی ترمز مضاعف در خودروهای ۴WD دست یافت. در این لینک می توانید توضیجات بیشتری را مشاهده فرمایید.

اگر خودروی من دارای ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم کنترل چسبندگی با سطح (traction control) باشد، آیا همچنان نیاز به استفاده از لاستیک های زمستانی برای افزایش چسبندگی وجود دارد؟

بله! سیستم کنترل چسبندگی میزان چسبندگی لاستیک با سطح را افزایش نمی دهد، تنها کمک می کند تا بتوان از بیشترین مقدار چسبندگی موجود استفاده کنیم. برای ترمزهای ABS نیز همین حالت وجود دارد. ترمزهای ضد قفل از قفل شدن ترمزها جلوگیری می کنند، اما توانایی متوقف کردن خودرو را افزایش نمی دهند.

برای افزایش چسبندگی لاستیک با سطح جاده های زمستانی، شما نیاز به لاستیک های مخصوص برف دارید. لاستیک های زمستانی شتاب، چسبندگی هنگام پیچیدن و ترمز را افزایش می دهند و به سیستم های کمکی مانند ترمز ضد قفل (ABS) و کنترل چسبندگی کمک می کنند.

 

نحوه تشخیص لاستیک چهار فصل-نام لاستیک مخصوص جاده برفی-لاستیک یخ شکن-لاستیک زمستانی

شیوه استفاده و نگهداری درست از لاستیک زمستانی

آیا می توانم برای رانندگی در کل سال از لاستیک های زمستانی استفاده کنم؟

همان گونه که قبلا اشاره شد، لاستیک های زمستانی یا مخصوص برف برای کار در شرایط دمایی معینی طراحی شده اند. به دلیل ترکیبات لاستیکی نرم تر و داشتن شیارهای کوچک (sipe) زیادی که دارند، بهتر است زمانی که میانگین هوای روزانه بیشتر از ۷ درجه سانتی گراد می شود دیگر از لاستیک های زمستانی استفاده نکنید.

آیا لاستیک زمستانی نیاز به فشار متفاوتی نسبت به سایر لاستیک ها دارد؟

معمولا بله. در دفترچه راهنمای خودرویتان فشار مناسب برای لاسیتک در دماهای متفاوت ذکر شده. از آن جا که لاستیک های زمستانی تنها برای ماه های سرد زمستانی مناسب هستند، معمولا فشار لاستیک را به اندازه psi 3-4 افزایش می دهند تا بیشترین بازده حاصل شود. برای اطمینان بیشتر می توان بهترین فشار مناسب لاستیک را از تولید کننده لاستیک پرس و جو کرد.

تعویض لاستیک در اول و آخر زمستان کار سختی است. آیا راه بهتری وجود ندارد؟

خریدن یک ست لاستیک های زمستانی با تعدادی چرخ ارزان قمیت انتخاب خوبی است. چرخ های آلومینیومی و آلیاژی بسیار کم قیمتی وجود دارند که می توانند شرایط جاده های زمستانی را تحمل کنند. با داشتن بسته های چرخ و لاستیک، تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که بسته لاستیک های تابستانی/ چهار فصل خود را با خود ببرید و با لاستیک های زمستانی خود تعویض نمایید و بلعکس.

بهترین شیوه نگهداری از لاستیک زمستانی هنگامی که از آن استفاده نمی کنیم چیست؟

مانند بسیاری از لاستیک ها، لاستیک های زمستانی باید در محیط خشک و تاریک نگهداری شوند. بهتر است باد آن ها را خالی کنید یا حداقل وزنی روی آن ها قرار ندهید که منجر به پخی لاستیک شود.