لاستیک فروشی در رشت

دسته بندی ها: دسته‌بندی نشده

لاستیک فروشی در رشت

12 نکته برای خرید و فروش انواع تایر و لاستیک سواری و کامیون

خرید تایر و لاستیک می تواند به راحتی خرید از سوپر مارکت باشد، به شرطی که نکات لازم برای خرید را بدانید.

در این مطلب، به طور کامل موارد لازم که مشتری و راننده هنگام خرید لاستیک به صورت حرفه ای باید بدانند را می نویسم.

لاستیک فروشی در رشت
لاستیک فروشی در رشت

دوازده نکته کلیدی و ساده را در رابطه با خرید انواع لاستیک

1 – اصول اولیه مربوط به لاستیک به انگلیسی Tire یا Tyre را بدایند

به بیان ساده ، تایر و لاستیک یک ظرف انعطاف پذیر از هوای فشرده شده است. این ظرف پر از هوا از بار خودرو حفاظت می‌کند، وسیله نقلیه را به جلو، عقب و کنار سوق می دهد، وسیله نقلیه را متوقف می کند؛ بار را از نواقص جاده محافظت می کند.

لاستیک های امروزی بین 19 تا 25 جزء مختلف دارند.

تایرها به از درون به بیرون ساخته می شوند تا اینکه از بیرون به درون ساخته شوند. قطب هر لاستیک، آستر داخلی (inner liner) آن است.

وظیفه آن شکل دهی به لاستیک و نگه داشتن هوا است. کمربندهای پارچه ای (به انگلیسی Fabric Belts) در اطراف آستر داخلی پیچیده می شوند. مهره به پایین کمربندهای پارچه ای بسته شده و تایر را به چرخ نگه می دارد.

در بالای تسمه های پارچه ای ، تسمه یا کمربند های فلزی (به انگلیسی steel belt) قرار دارد. این تسمه ها دو کار می کنند: آنها به لاستیک ثبات (به انگلیسی Stability) می بخشند و الگوی آج (tread pattern) را تا حد امکان صاف می کنند.

(یک آج صاف به معنای تماس بیشتر با جاده است.) آج تایر در بالای تسمه ها قرار دارد.

برای انواع مختلفی از لاستیک ها الگوهای آج های مختلفی دارند. دیواره های کنار تایر به آن سختی و ویژگی های خاص می‌بخشد. دیواره (به انگلیسی Sidewall) لاستیک بلندتر و نرم تر برجستگی های بیشتری را به خود جذب می کند ، در حالی که دیواره کوتاهتر و سفت تر توانایی فرمان پذیری بهتری دارد.

در دیواره هر لاستیک سواری (به انگلیسی Passenger-car) و لاستیک کامیون (Light-truck) یک کد الفبایی است که ابعاد تایر را شرح می دهد.

برای اکثر لاستیک ها ، این کد با P شروع می شود. برخی از آنها ممکن است برای اینکه نشان دهند لاستیک برای کامیون سبک است با LT شروع شوند. و برخی از لاستیک ها ممکن است دارای نشانگر “بار حداکثر Max. Load” باشند.

هنگام انتخاب لاستیک های جدید ، مهم است که اطمینان حاصل کنید که میزان بار تایر حداقل به اندازه تایری که تعویض می کنید باشد.

در ادامه در مورد چگونگی انتخاب لاستیک مناسب صحبت خواهیم کرد.

2 –لاستیک مناسب را انتخاب کنید

شاید بزرگترین اشتباهی که مصرف کننده هنگام تعویض لاستیک می کند این است که سایز مناسب تایر را انتخاب نمی کند.

در دیواره تمام لاستیک ها کدی وجود دارد که اطلاعات مربوط به سایز و قابلیت های لاستیک را به شما می گوید.

در ادامه نحوه خواندن این کد را به شما آموزش می دهم:

نحوه خواندن کد روی دیواره لاستیک

لاستیک فروشی در رشت
لاستیک فروشی در رشت

 

P195/60R16 63H M+S

  • P – به معنی نوع تایر است
  • 195 – عرض تایر بخش آجدار Across the tread به میلیمتر
  • 60 – نسبت ابعاد دیواره کنار در مقایسه با عرض تایر
  • R – ساخت شعاعی Radial Construction
  • 16 – قطر لبه Rim به اینچ
  • 63 – میزان بارگذاری روی لاستیک
  • H – میزان سرعت تایر
  • M+S – این تایر مناسب راندن در تمام فصول است

اگر کد تایر با LT به جای P شروع شود، یعنی این تایر برای کامیون سبک است. لاستیک کامیون سبک برای طوری طراحی شده اند که بار سنگین تری را حمل کنند. این تایرها مناسب وانت بار، کامیون سبک و SUV ها هستند.

میزان سرعت به توانایی تایر برای اتلاف گرما یا جلوگیری از ایجاد گرما دارد. گرما دشمن تایر است. هرچه گرما بیشتر باشد ، تایر سریعتر فرسوده می شود و تایر سریعتر از بین می رود.

تایر با سرعت بالاتر می تواند گرمای بیشتری را در سفرهای طولانی در بزرگراه از بین ببرد. اگر مصرف کننده می خواهد زمان کمی را در بزرگراه بگذراند ، ممکن است عامل مهمی در انتخاب تایر هنگام تعویض نباشد.

تایرها نرخ سرعت از 99 تا 186 مایل در ساعت دارند (159.3 تا 299.3 کیلومتر در ساعت).

رایج ترین رتبه های سرعت T تی (118 مایل در ساعت یا 189.9 کیلومتر در ساعت) و H اچ (130 مایل در ساعت یا 209.2 کیلومتر در ساعت) است.

هر دو این رتبه بندی به وضوح از حد مجاز سرعت ارسال شده در سطح ملی فراتر رفته و لاستیک های بزرگراهی مسافت طولانی را عالی می سازند.

اگر مصرف کننده فقط در موقعیت های شهری با سرعت کم رانندگی کند ، یک تایر با علامت S (سرعت 112مایل در ساعت یا 180.2 کیلومتر در ساعت) ممکن است کاملاً قابل قبول باشد.

یکی دیگر از عوامل مهم در تعویض لاستیک و تایر ، میزان بار است. میزان ظرفیت بار در کد روی تایر ظرفیت حمل بار آن تایر را نشان می دهد. در هنگام تعویض لاستیک ، مصرف کنندگان باید مراقب باشند تایر با ظرفیت بار کمتری را انتخاب نکنند.

صرف نظر از امتیاز تایر ، توانایی حمل بار ، اندازه و ساخت آن ، کشش لاستیک برای ایمنی بسیار مهم است. یک اشتباه رایج در انتخاب تایر بدون در نظر گرفتن توانایی آن برای ماندن در جاده است.

مصرف کنندگان زرنگ ، کشش لاستیک را در شرایط خشک ، در شرایط مرطوب و برف متعادل می کنند. اگر تمایل به تایر با کارایی بالا دارید اما در آب و هوای شمالی زندگی می کنید ، یک تایر “زمستانی” را برای رانندگی در فصل برفی در نظر بگیرید. اگر در جایی زندگی می کنید که آب و هوا در تمام سال گرم است ، یک تایر تور ممکن است مناسب نیازهای شما باشد.

بیشتر مصرف کنندگان این اشتباه را می کنند که برای تعویض لاستیک تا بهار صبر میکنند.  وقتی تایری کهنه می شود، کشش خشک افزایش می یابد و کشش مرطوب و برفی کاهش می یابد. 

بنابراین بهترین زمان برای خرید لاستیک های جدید در بهار نیست بلکه در پاییز است.

لاستیک های سواری و کامیون سبک بسیار متفاوت هستند. صاحبان وانت و SUV معمولاً لاستیک های مسافربری را انتخاب می‌کنند زیرا هزینه کمتری دارند و سواری روان تری ارائه می دهند. اما اگر یک وسیله نقلیه به طور مداوم با محموله بارگیری شود یا از شما خواسته شود تریلی سنگین بکشید ، شاید ظرفیت حمل بار بالاتر از تایر کامیون سبک انتخاب بهتری باشد.

در نکته بعد به شما خواهم گفت که از کجا لاستیک و تایر بخرید.

3 – از کجا لاستیک و تایر مناسب بخریم

لاستیک فروشی در رشت
لاستیک فروشی در رشت

وقتی زمان خرید لاستیک جدید می رسد، رانندگان گزینه های زیادی دارند. به طور سنتی ، گران ترین گزینه رفتن پیش مغازه ها و دلالان لاستیک است.

فروشنده های بی انصاف لاستیک های فرسوده را جایگزین لاستیک های اصلی می کنند. با این روش، در واقع پول بیشتری را صرف خرید لاستیک بی کیفیت می کنید.

بهترین محل و جا برای خرید لاستیک ، خرید از نمایندگی شرکت های معتبر و با کیفیت است. کافی است نمایندگی فروش لاستیک را در گوگل جستجو کنید و ببینید که از چه نمایندگی های اصلی می توانید لاستیک با استانداردهای اروپایی را تهیه کنید.

گزینه دیگر خرید از عمده فروشان و واردکنندگان لاستیک است. با خرید از فروشندگان عمده می توانید تخفیف خرید عمده نیز دریافت کنید.

حتی می توانید تایر و لاستیک را امروزه به صورت آنلاین و از طریق وب سایت خرید لاستیک سفارش دهید و یک خرید لذت بخش را تجربه کنید.

4 – سبک  و روش رانندگی خود را هنگام خرید لاستیک در نظر بگیرید

صرف نظر از جایی که لاستیک های جدید را می خرید ، چند مورد وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • اندازه و نوع لاستیک توصیه شده توسط دفترچه راهنما را بدانید.
  • نیازها و اولویت های خود را تعیین کنید. چه نوع رانندگی را انجام خواهید داد؟ سبک رانندگی خود را در نظر بگیرید.
  • اطمینان حاصل کنید که تایرهایی را خریداری کرده اید که قادر به پشتیبانی از بار شما باشد. در صورت نیاز به لاستیک کامیون ، لاستیک سواری خریداری نکنید.
  • یک روند جالب در صنعت خودرو “استفاده از اندازه بزرگتر” است. این امر شامل نصب چرخ ها و لاستیک های بزرگتر بر روی وسیله نقلیه برای افزایش ظاهر و یا بهبود عملکرد است.

چند نکته برای افرادی که از Plus Size استفاده می کنند.

  • اطمینان حاصل کنید که تایر و چرخ برای استفاده در وسیلقه نقلیه شما مورد تایید هستند.
  • اطمینان حاصل کنید که تایر تعویض شده دارای ظرفیت بارگیری مانند سابق است.
  • ترکیب جدید چرخ و تایر باید در حد 3 درصد +/- قطر اصلی تایر باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که یک پلاکارد روی تایر جدید نصب شده است تا صاحبان آینده را در مورد فشار صحیح تایر آگاه کند.

5 – تایر مناسب مصرف سوخت را کاهش می دهد

لاستیک فروشی در رشت
لاستیک فروشی در رشت

مصرف سوخت می تواند عامل اصلی برخی از مصرف کنندگان لاستیک باشد.

اگر در حال خرید تایر هستید که می تواند در مصرف سوخت خودرو شما کمک کند ، بدانید که همه لاستیک ها به طور یکسان ساخته نمی شوند.

بر اساس نظر متخصصان تولید تایر، در صورت استفاده از لاستیک مناسب ، مصرف سوخت می تواند از 15 تا 20 درصد کاهش بیابد.

البته برای بسیاری از رانندگان ، مصرف سوخت چندان مسئله مهمی نیست و برای آنها مهم نیست که چه نوع تایری را در این زمینه انتخاب می کنند.

تایرهای اورجینال معمولا مصرف سوخت را پایین می آورند.

جدا از نوع تایر، میزان فشار باد لاستیک ها نیز بر میزان مصرف سوخت ماشین تاثیر مستقیمی دارد.

در نکته بعدی به این می پردازیم که تایر نو بخریم یا دست دوم.

6 – لاستیک نو یا دست دوم استفاده کنیم؟

تفاوت تایر نو و دست دوم
تفاوت تایر نو و دست دوم

احتمالاً شما در بعضی از نقاط تایرهای اتومبیل استفاده شده در کنار جاده را دیده اید.

اما آیا برای صرفه جویی در هزینه ، باید یک لاستیک استفاده شده را خریداری کنید و تا مدت ها استفاده کنید؟ بسیاری از مردم فکر می کنند با استفاده از لاستیک دست دوم در واقع در هزینه های صرف جویی می کنند.

مهمترین دلیل برای نخریدن تایر دست دوم این است که ایمن نیست و ممکن است باعث تصادف شود. بنابراین ایمنی و حفظ جان مهمترین دلیل برای خریدن تایر نو است.

اگر آج های تایر دست دوم کاملا سالم است، باید قسمت های داخلی تایر را نیز بررسی کنید. اینکار توسط افراد خبره امکان پذیر است. تایرهای مستعمل در زمین های لغزنده سر می خورند و باعث تصادف می شوند.