رانندگی با تایرهای فرسوده چه خطراتی دارد ؟

دسته بندی ها: دانستنی در مورد لاستیک

رانندگی با تایرهای فرسوده چه خطراتی دارد ؟

رانندگی با تایرهای فرسوده نه تنها خطرناک است بلکه امکان بروز تصادفات رانندگی را به میزان خیلی زیادی افزایش میدهد.بنا بر مطالعات انجام شده 26.2 درصد از تصادفات بدین دلیل اتفاق افتاده اند که عمق آج تایر از یک شانزدهم اینچ کمتر بوده است.
به همین دلیل شما باید به منظور حفظ سلامت خود و خانواده تان از خطرات رانندگی با این تایرها و زمان متناسب برای تعویض انها اطلاع داشته باشید.
رانندگی با تایرهای فرسوده
خطرات رانندگی با تایرهای فرسوده

تایرهای بدون اج اولین دلیل تصادفات رانندگی هستند،به خصوص تصادفاتی که در انها یک خودرو اسیب میبیند.این رخداد دلایل متفاوتی دارد :
• افزایش خطر هیدروپلنینگ :هیدروپلنینگ زمانی رخ میدهد که لایه ای از اب بین تایر و سطح جاده قرار میگیرد .در نتیجه تایر به درستی به روی جاده حرکت نمیکند و راننده نیز کنترل خودرو را از دست میدهد.

آج های تایرهای جدید به شیار های عمقی مجهز شده اند که خود اب را به اطراف حرکت میدهد و باعث میشود تا تایر در جاده های خیس نیز به خوبی حرکت کند.

با فرسایش تایر نیز عمق شیار ها کمتر خواهد شد و توانایی انها در بیرون راندن جریانهای اب نیز کمتر خواهد شد.هرچه مقدار بیشتری از آج تایر فرسوده شود،خطر بروز هیدروپلنینگ نیز افزایش خواهد یافت،حتی در جاده هایی که رطوبت کمی دارند.
• انباشتگی خطرناک گرما :رانندگی اصطکاکی را بین جاده و تایر بوجود می اورد و اصطکاک نیز خود باعث تولید گرما میشود.هر چه شما سریعتر رانندگی کنید،تایرها باید حرارت بیشتر ی را تحمل کنند و به همین دلیل آج تایر باید سالم باشد.آج ها مجهز به شیارهایی هستند و با عبور جریانهای هوایی از بین این شیارها،دمای تایر نیز کاهش می یابد.تایرهای امروزی قادرند تا میزان زیادی حرارت را تحمل نمایند ولی با فرسودگی آج،حرارت وارده بر تایر نیز به مقدار خیلی زیادی افزایش خواهد یافت و امکان ترکیدگی ناگهانی لاستیک نیز وجود دارد.در این صورت فرد در سرعت بالا کنترل خودرو را از دست خواهد داد.
• خطرات رانندگی در جاده های برفی و یا پوشیده از یخ :رانندگی بر سطح جاده های پوشیده از برف و یخ به طور کلی خطرناک است مگر انکه شما از تایرهای زمستانی با آج مناسب استفاده کنید.تایرهای زمستانی باید مجهز به کانال و یا شیار های باریکی هم باشند که با لبه های تایر برخورد دارند و از انجایی که سطح تماس انها با زمین زیاد است،بخوبی بروی جاده حرکت میکنند.امروزه بسیاری از تایرها به کانال ها مجهز هستند.به خاطر داشته باشید که آج ها نیز همانند شیار ها فرسوده میشوند و فقدان هر کدام از انها میتواند باعث لغزش تایر شود.
• کاهش فشار باد تایر:تایرهای بدون آج به نسبت انهایی که عمق تاج خوبی دارند،سریع تر هوای درون خود را از دست میدهند.حتی اگر شما به طور منظم فشار هوای تایر را چک کنید،متوجه میشوید که هوای داخل تایرهایی با عمق تاج کم زودتر خالی میشود.با کم شدن فشار هوای داخل تایر نیز سایر فاکتورهای ریسک بیشتر میشوند.تایرهایی که فشار هوای داخلی کمی دارند حتی در جاده های خشک نیز نمیتوانند به خوبی حرکت نمایند و رانندگی را دشوار میسازند.همچنین ترمز گیری های ناگهانی با این تایرها باعث میشود تا خودرو کمی سر بخورد.این تایرها مصرف سوخت بیشتری داشته و در واقع هزینه بیشتری بابد برای انها صرف کنید.در نهایت آج این تایرها سریع تر فرسوده خواهد شد و زودتر نیاز به تعویض خواهد داشت.
• ترکیدگی ناگهانی تایر :آجهای ضخیم باعث میشوند تا امکان ترکیدگی ناگهانی تایر کاهش یابد.البته انها نمیتوانند از بروز انواع پارگی ها در تایر پیشگیری نمایند ولی اگر تایر از روی میخ و یا سایر اشیای تیز و برنده رد شود،در مقایسه با تایرهای فرسوده مقاومت بهتری خواهد داشت.

رانندگی با تایرهای فرسوده

چگونه تایرهای فرسوده را تشخیص دهیم ؟

خوشبختانه به سادگی میتوان گفت که چه زمانی آج تایر شما از بین رفته است ولی فقط باید به طور منظم انها را بررسی کنید.متخصصین این زمینه پیشنهاد میکنند که ماهی یک بار این موارد را چک کنید :
-عمق کم آج تایر :نمیتوان فقط با نگاهی کلی وضعیت تایرها را بررسی نمود.بهتر است دستگاه سنجش عمق آج را در داشبورد خود قرار دهید .هزینه این دستگاه ها پایین بوده و کاربری ساده ای نیز دارند.
-خطوط نشان دهنده ی عمق آج :تایرهای امروزی مجهز به خطوطی هستند که نشان دهنده ی میزان فرسایش آج میباشد.این خطوط در بخش داخلی تایر حکاکی شده اند ولی به گونه ای طراحی شده اند که در تایرهای جدید دیده نمیشوند.با فرسایش آج تایر ،این خطوط کم کم ظاهر میشوند.

زمانی که این خطوط کاملا مشخص شوند،بدین معنی است که استفاده از تایرها خطرناک است.
علاوه بر فرسایش آج،شما میتوانید به دنبال نشانه هایی مانند ترک در دیواره تایر باشید.اگرچه دیواره ها همانند آج فرسوده نمیشنوند ولی پس از طی مسافتهای طولانی خشک میشوند که خود منجر به ایجاد ترک و بریدگی هایی خواهد شد که ساختار منسجم تایر را از بین میبرند.

رانندگی با تایرهای فرسوده
مراقب باشید:چرخاندن و تعویض تایرها

متخصصین تایر اعلام میکنند که شما باید تایرها را در فواصل منظم با یکدیگر جابجا کنید تا عمر تایرها افزایش یابد و همچنین آج همه ی انها به میزانی یکسان از بین برود.

به عنوان قانونی کلی بهتر است تایرها را پس از پیمودن 11265 کیلومتر و یا پس از گذشت شش ماه با هم تعویض کنید.

در مواردی با توجه یه وضعیت اب و هوایی و نوع رانندگی فرد نیاز است تا این مقادیر کمی تغییر نمایند.
دیر یا زود شما مجبور میشوید تا تایرخود را تعویض کنید پس بهتر است که هر چه زودتر اقدام کنید.هیچ وقت این کار را با توجه به میزان تخمینی مسافت طی شده انجام ندهید زیرا عوامل بسیاری بر عمر تایر شما اثر میگذارند.

به جای ان عمق آج را اندازه گیری کنید،ماهانه وضعیت تایرها را بررسی کنیدو اگر فرسودگی آج تایرها بیش از یک شانزدهم اینچ بود حتما ان را تغییر دهید.