دلایل لاستیک سایی چرخ جلو

دسته بندی ها: بررسی یکپارچگی آج, تایر, دانستنی در مورد لاستیک

دلایل لاستیک سایی چرخ جلو

لاستیک سایی چرخ جلو پراید، پژو 405، سمند، روا، پژو 206، ال 90 و سایر خودروهای سواری را در این مطلب از سایت سماتک بیان می کنیم اگر به دنبال دلایل لاستیک سایی چرخ جلو خودرو هستید با این نوشتار که علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون و داخل به درستی شرح داده شده است همراه باشید.

لاستیک سایی چرخ جلو خودرو بسیار شایع تر از چرخ های عقب است اگر خودرو شما به تازگی با ساییدگی لاستیک مواجه شده است دلایل لاستیک سایی چرخ جلو ماشین های سواری مثل: پراید ، پژو و سمند را در این بخش بخوانید. لاستیک سایی چرخ جلو خودرو بیشتر در ماشین های کهنه و قدیمی دیده می‌شود که دلایل لاستیک سایی چرخ جلو در هر خودرویی متفاوت است. همچنین خودروهایی که زمان زیادی از سال ساخت آنها گذشته است به مرور زمان زاویه های تنظیم این خودروها به هم می خورد و نیز هنگام انجام تعمیرات توسط تعمیرکاران غیر مجرب، این اندازه‌ها رعایت نمی‌شوند یا اصلا دقیق تنظیم نمی‌شوند.

فرمان ماشین در حین حرکت نباید به چپ یا راست منحرف شود، حتی اگر آن را رها کنید، نباید چنین وضعی پیش بیاید. گاهی هم فرمان لرزش دارد، بعضی وقت‌ها تنظیم فرمان آنقدر به هم خورده است که اصطلاحا می گویند فرمان گیج است چون به درستی عمل نمی‌کند. سایش لاستیک های چرخ جلو علاوه بر این‌ها می تواند علل گوناگون دیگری از جمله خرابی و ساییدگی پلوس ها، ایراد در بالانس چرخ های جلو و یا حتی تنظیم نبودن باد لاستیک داشته باشد. سائیدگی غیر عادی لاستیک ها نشانه خوبی است برای این‌که متوجه شویم که زمان تعویض لاستیک فرا رسیده است.

دلایل لاستیک سایی چرخ جلو
دلایل لاستیک سایی چرخ جلو

تشخیص لاستیک سایی چرخ جلو

برای تشخیص لاستیک سایی چرخ جلو نیاز به بازدیدهای دوره ای است چرا که اولین علائم عینی این مشکل در لاستیک ها نمود خواهد یافت. به عبارتی هر گاه در سطح عاج لاستیک ها خوردگی غیر متقارنی رخ داد، حتما خودروی شما دچار لاستیک سایی چرخ شده است.

بدین منظور هر از چند گاهی به عاج های لاستیک نگاهی بیاندزید و اگر متوجه شید قسمتی از لاستیک سالم است اما در سمت دیگر عاج های لاستیک کمتر شده و یا بطور کامل خورده شده است بدانید که با پدیده لاستیک سایی روبرو شده اید. اما راهکاری پیشگیرانه ای هم وجود دارد که می توانید قبل از ظهور علائم لاستیک سایی چرخ جلو متوجه شوید که خودروی شما لاستیک سایی دارد و بزودی لاستیک های خودرو آسیب خواهند دید.

برای این منظور بهتر است در مکانی خلوت و مسطح با سرعت پایین حرکت کرده و فرمان را رها کنید. اگر خودرو در مسیر مستقیم حرکت کرد هیچ مشکلی نیست اما اگر به سمت راست و یا چپ کشیده شده ،قطعا بزودی لاستیک های چرخ جلو شما دچار لاستیک سایی خواهد شد.

 

علت لاستیک سایی چرخ جلو

علل گوناگونی نظیر لاستیک سایی باعث خواهد شد عمر لاستیک به سرعت کم شود و در حالی که راننده منتظر هیچ حادثه ای از سوی لاستیک ها نیست ،به ناگهان با ترکیدگی لاستیک ها روبرو می گردد .

علت لاستیک سایی چرخ جلو در این پست شرح داده می شود. در ادامه نیز به نحوه برطرف کردن لاستیک سایی چرخ های خودرو خواهیم پرداخت هر چند که اینکار به تخصص و ابزارآلات خاصی نیاز دارد که بهتر است به مکانیک های مجرب برای تشخیص علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون مراجعه گردد. اگر باد لاستیک ها تنظیم بودند شاید مشکل در نامیزان بودن میل فرمان یا تنظیم نبودن فرمان درست در مرکز و یا زاویه کمبر و کستر درست نباشند. در صورتی که فرمان به سختی می پیچد و بیش از اندازه بازی دارد باید مارپیچ فرمان و قطعات داخلی جعبه فرمان را چک نمایید.

لاستیک سایی به دلیل تنظیم نبودن فرمان خودرو

اگر خودرو شما به هنگام رانندگی مخصوصا زمانی که فرمان را رها می کنید ، به یک سمت کشیده می شود ابتدا باید میزان بودن باد لاستیک ها را چک کنید. از دیگر عوامل هشدار دهنده در خصوص لاستیک سایی به لرزش فرمان باز خواهد گشت. اگر در هنگام رانندگی در سرعت های متوسط به بالا ،فرمان در دستان شما می لرزد ،جایی مشکلی وجود دارد که این مشکل به لاستیک سایی چرخ جلو منجر خواهد شد. همچنین اگر فرمان خودرو به فرامین شما بصورت دقیق پاسخ نداد و یا به اصطلاح با گیجی فرمان روبرو شدید ،قطعا لاستیک سایی در انتظار لاستیک های گران بهای شماست.

 

فرمان خودرو توسط یک سری قطعات و اتصالات به چرخ های جلو خودرو متصل شده است . در نتیجه می تواند تاثیر مستقیمی در هندلینگ و میزان فرمان پذیری خودرو داشته باشد . البته باید توجه داشت هندلینگ خودرو بیشتر از فرمان به طراحی خودرو و موارد متعدد دیگر وابسته است اما نقش فرمان و نحوه تنظیم چرخ های جلو اتومبیل اهمیت فراوانی در این موضوع خواهد داشت. از همین رو اگر فرمان خودرو تحت امر نباشد و بدون دخالت راننده به سمتی کشیده شود مشکلی وجود دارد. همانطور که اشاره شده این مشکل لاستیک سایی را به دنبال خواهد داشت.

خرابی جلوبندی عامل مهم در لاستیک سایی چرخ جلو

جلوبندی خودرو از اجزایی شامل فنرها، کمک فنرها، بوش یا سیبک و طبق‌ها تشکیل شده که هرکدام وظیفه و عملکرد مشخص و معینی را دارا هستیم.از آنجایی که جلوبندی خودرو بصورت مستقیم با چرخ ها درگیر هستند ،خرابی هر یک از قطعات باعث ایجاد لاستیک سایی چرخ جلو خواهد شد. از این رو هرگاه صدای نامناسبی از جلو خودرو شبیه به تق تق به گوش شما رسید سریعا به مکانیک مراجعه نمایید.

 

فرسودگی فنربندی دلیل اصلی لاستیک سایی چرخ جلو

فنربندی خودرو متشکل از اجزای بسیاری است پس لازم است همراستایی چرخ ها و یاتاقان های آنها و بوش و میله تعادل و بازوهای کنترل فنر و خود فنرها را بررسی گردد. اگر قسمتی از فنرها ساییده یا صدمه دیده باشد باید عوض شود و در غیر اینصورت سایر بخش های سیستم فنر بندی و خودرو پیش از موعد دچارفرسودگی و آسیب می شود. فنرهای خودرو با جذب ضربه های ناشی از دست اندازها جاده باعث سواری لذت بخش و نرم خواهد شد و خرابی آنها منجر به لاستیک سایی چرخ جلو می شود.

دلایل لاستیک سایی چرخ جلو
دلایل لاستیک سایی چرخ جلو

علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون

برای جلوگیری از سائیدگی لاستیک های چرخ جلو از بیرون یا داخل و اصطکاک و سر خوردن چرخ ها و در کل هدایت کردن مناسب و درست خودرو باید چرخ ها همراستایی داشته باشند. این کار سبب کاهش میزان مصرف سوخت و کم شدن فشار بر روی فرمان و سیستم فنربندی و همچنین رفع لاستیک سایی می شود و درنتیجه هدایت بهتر خودرو می شود. سه نوع تنظیم برای همراستایی و تنظیم چرخ های خودرو وجود دارد:

چرخ ها و فرمان خودرو از سه زاویه مختلف نسبت به یکدیگر با نام های کمبر ،کستر و تئو هستند. مقدار بیرون بودن و داخل بودن قسمت جلوی چرخ ها را کمبر و کستر می گویند . هدف از این تنظیم زاویه کمبر و کستر ، سهولت در فرمان دهی خودرو ، جلوگیری از سایش لاستیک های جلو و توزیع بار خودرو بطور متوازن بر روی سطح جاده است.

میزان داخل یا بیرون بودن زاویه چرخ ها ، زاویه کستر است. اگر زوایه کستر تنظیم باشد ، راحت تر می توانیم فرمان خودرو را بچرخانیم و برگشت فرمان در هنگام پیچیدن بهترو حرکت ماشین بر روی جاده از تبات بهتری برخودار خواهد بود. زوایای:” تو این ” و ” تو اوت ” هم بسیارمهم هستند و اگر این زوایا از تنظیم خارج باشند، موجب مالش و سایش لاستیک ها می شود.

 

اگر زاویه لاستیک ها را با پاهای خودتان مقایسه کنید ، اگر قسمت جلوی چرخ ها بطرف داخل متمایل باشد مثل حالتی است که نوک پاهای شما به طرف داخل متمایل است و به عکس ” تو اوت ” یعنی نوک انگشتان بطرف خارج متمایل است. زاویه کمبر را شاید بیشتر از دو زاویه دیگر شنیده باشید.

زاویه‌ای است که حاصل از امتداد خط عمود بر سطح جاده و امتداد تایر (با دید از جلو به خودرو) مشاهده می‌شود. در صورتی که تایرها کاملاً عمود بر روی سطح جاده باشند، زاویه کمبری وجود نخواهد داشت. تصور زاویه کستر شاید کمی مشکل باشد ولی به زاویه‌ای خطاب می‌شود که امتداد محور فرمان با محور عمودی تایر می‌سازد. کستر مثبت زمانی اتفاق می‌افتد که امتداد محور فرمان در قسمت فوقانی تایر به سمت خودرو باشد و کستر منفی هم زمانی اتفاق می‌افتد که امتداد محور فرمان در قسمت فوقانی تایر به سمت خارج خودرو متمایل باشد.

شاید راحت‌ترین تصور در بین دو زاویه دیگر همین زاویه تئو باشد. تئو از امتداد تایرها با خط موازی با راستای امتداد اصلی تایر (با دید از بالا به خودرو) تشکیل می‌شود. انتخاب درست زاویه تئو می‌تواند در عمر تایر و ساییدگی عاج تایر تأثیر به سزایی داشته باشد.

تمامی زوایا فوق می تواند در لاستیک سایی و عمر مفید لاستیک ها تاثیر مستقیمی داشته باشد از همین رو یک مکانیک مجرب باید توسط دستگاه هایی خاص تمامی این زوایا را تنظیم نماید تا لاستیک سایی به کمترین میزان ممکن برسد . توجه داشته باشید تنظیم غیر اصولی و خود سرانه که برخی از مالکان خودرو بدلیل زیبایی و یا شتاب بیشتر خودرو انجام می دهند علاوه بر افزایش مصرف سوخت باعث لاستیک سایی خواهد شد.

بالانس نبودن چرخ های جلو

چرخ های خودرو نیز باید بصورت مجزا کاملا بالانس باشد و لنگی نداشته باشد و در صورت بالانس نبودن چرخ های جلو ممکن است لاستیک سایی ایجاد کند. اما بالانس بودن به چه معناست. در جواب باید گفت رینگ و لاستیک های استاندارد خودروها با تمامی متعلقات خود حدود 20 کیلوگرم وزن دارد .اما اگر این 20 کیلوگرم در تمامی نقاط یک چرخ بصورت متوزان توزیع نشده باشد ،باعث ایجاد ارتعاش و عدم بالانس بودن خواهد شد.

فراموش نکنید در یک شاهراه که با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید، هر تایر حداقل 14 بار در ثانیه در حال چرخیدن است درنتیجه تغییر ناچیز 15 گرم می تواند باعث این موضوع گردد.عدم بالانس بودن لاستیک ها منجر به آسیب به جلوبندی و پلوس ها خواهد شد که در نتیجه آن لاستیک سایی چرخ های جلو به سراغ خودروی شما خواهد آمد.

برای اطلاع از عدم بالانس بودن خودرو باید به لرزش فرمان و یا بدنه خودرو دقت کرد چرا که اگر فرمان خودرو به لرزش درآید یعنی یکی از چرخ های جلو بالانس نیست و اگر بدنه در حال لرزش است این چرخ های عقب هستند که از بالانس در آمده اند. برای برطرف کردن این موضع کافی است به آپارتی مراجعه کرده تا با افزودن وزنه های بسیار سبک به بخش از رینگ ،باعث بالانس شدن چرخ شوند. پیشنهاد می گردد هر 20 هزار کیلومتر با مراجعه به آپاراتی از بالانس بودن چرخ های جلو و عقب مطمئن شوید.

دلایل لاستیک سایی چرخ جلو
دلایل لاستیک سایی چرخ جلو

جلوگیری از لاستیک سایی چرخ های جلو

همانطور که اشاره شد لاستیک های خودرو قطعاتی نستبا گران قیمت هستند که در صورت مراقبت از آنها عمر مفیدشان افزایش خواهد یافت از همین رو بهتر است برای جلوگیری از لاستیک سایی چرخ های خودرو موارد ذیل را رعایت نمایید.

بررسی تایر چرخ های جلو و عقب

برخی از رانندگان اتومبیل را تنها برای رانندگی خریداری می کنند و این اولین اشتباه در نگهداری از اتومبیل است. اولین نکته ای که ما برای مراقبت از چرخ های اتومبیل در نظر داریم، بررسی منظم تایرهای اتومبیل در طی برنامه ای مشخص می باشد. بطور مدام و در بازه های زمانی منظم لاستیک های خودرو بصورت عینی بازرسی کنید و هر گونه خوردگی غیر معمول را جدی بگیرید. از این رو می توانید میزان کاهش آج لاستیک و لاستیک سایی را به مرور مشاهده کنید و در صورت کاهش آج باید آنرا فورا تعویض کنید تا مشکلی برای شما رخ دهد.

تنظیم فشار باد لاستیک

بطور کلی توصیه می شود هر چند ماه یکبار میزان باد لاستیک اتومبیل خود را چک کنید. اما شما موظف هستید پس از آغاز هر فصل میزان باد لاستیک خود را در مکانیکی ها تغییر دهید و علت اصلی آن هم انقباض و انبساط باد درون تیوب به دلیل سرما و گرما می باشد که اگر میزان نباشد، ممکن است دچار مشکل شوید.

همانطور که اشاره شد تنظیم باد تایر ها می تواند نقش مهمی در عدم لاستیک سایی چرخ جلو یا عقب خودرو داشته باشد. بهتر است تنظیم باد لاستیک ها در زمانی صورت گیرد که لاستیک ها سرد هستند. همچنین بازدید دروه ای چرخها خودرو از نظر بالانس بودن بسیار حایز اهمیت است.

اغلب کارخانه هایی که در زمینه تولید لاستیک فعالیت دارند، پس از بسته بندی لاستیک، دفترچه راهنمایی را ارائه می دهند تا کاربران بتوانند هرچه آسان تر از میزان باد کردن لاستیک در مدت زمان های مختلف آگاه شوند. برای مثال اگر لاستیک شما بیش از حد باد شود، نسبت به مقاومت آن ممکن است بیشتر و بیشتر در خطر ترکیدن قرار گیرد که این می تواند منجر به هزینه اضافه شود.

با سرعت زیاد رانندگی نکنید

بطور کلی زمانیکه شما با سرعت غیر مجاز رانندگی می کنید، کنترل اتومبیل سخت تر می شود و شاید این گونه فکر کنید که این چگونه می تواند به لاستیک اتومبیل آسیب برساند؟ نکته قابل توجه اینجا است که وقتی شما با سرعت زیاد حرکت می کنید، زمان ترمز گرفتن، اصطکاک زیادی میان لاستیک و زمین ایجاد خواهد شد که در نتیجه لاستیک ها برای ایستادن، به میزان زیادی بر روی زمین ساییده خواهند شد و این گونه عمر لاستیک کمتر و کمتر خواهد شد.

بنابراین توصیه می شود حتما با سرعت مطمئنه حرکت کنید تا هم بتوانید اتومبیل را هرچه بهتر کنترل کنید و هم اصطکاک میان لاستیک و زمین صورت نگیرید. همچنین خارج کردن اشیایی نظیر سنگ و شیشه از بین عاج لاستیک ها که بعضا در بین عاج لاستیک گیر کرده اند می توانند به مرور زمان باعث سوراخ شدن لاستیک ها گردند.

 

جابجا کردن چرخ های جلو و عقب

لاستیک های جلو برای ترمز با استفاده از دیسک و لنت استفاده می شوند و لاستیک های عقب نیز برای ترمز دستی استفاده می شوند. بنابراین لاستیک های جلو ممکن است در مدت زمان کمتری میزان آج بیشتری را نسبت به لاستیک های عقب از دست دهند. چرخ های جلو خودرو بدلیل فرمان پذیر بودن زودتر ساییده خواهند شد. از این رو بهتر است مطابق دفترچه راهنمای خودرو جای چرخ های جلو و عقب خودرو را پس از هر 20 هزار کیلومتر و بصورت ضربدی با یکدیگر تعویض نمایید.

از این رو توصیه می شود با مشورت تکنسین های این زمینه لاستیک ها عقب و جلو را سالانه دوبار جابجا نمایید تا این گونه عمر لاستیک ها افزایش یابد . لاستیک سایی چرخ جلو کاهش یابد. همچنین لاستیک را باید در محیط تمیز به صورت عمودی انبار کنید، جایی که از نور مستقیم آفتاب یا نورهای مصنوعی شدید، حرارت، موتورهای الکتریکی (به دلیل ایجاد اوزون) و هیدروکربن ها (برش های نفتی) دور باشد. اگر لاستیک را روی رینگ نگه می دارید، باد آن را روی 15psi تنظیم کنید تا از ترک برداشتن جلوگیری شود.

دلایل لاستیک سایی چرخ جلو
دلایل لاستیک سایی چرخ جلو

لاستیک زاپاس

ممکن است برای هر یک از ما پیش بیاید که به دلیل مشغله فراوان بطور ناگهانی مشاهده کنیم که تایر اتومبیل ما دچار لاستیک سایی از بیرون شده است و رانندگی با آن می تواند برایمان دردسرساز شود. از این رو در این مواقع فورا لاستیکی که کمترین میزان آج را دارد، با استفاده از لاستیک زاپاس موجود تعویض کنید و از آن برای رسیدن به نزدیک ترین مکانیکی بروید و لاستیک های از بین رفته را تعویض نمایید.

لاستیک سایی چرخ جلو همانطور که در بالا خواندید دلایل متعددی دارد و در این نوشتار شما می توانید به خوبی دلایل لاستیک سایی چرخ جلوی خودرو خود را تشخیص داده و علت لاستیک سایی چرخ های جلو یا عقب خودرو را پیدا کرده و رفع کنید.