دلایل ترک خوردگی لاستیک خودرو

دسته بندی ها: دانستنی در مورد لاستیک

دلایل ترک خوردگی لاستیک خودرو و راه های پیشگیری از آن

همان طور که می دانید لاستیک خودرو یکی از اصلی ترین تجهیزات وسیله نقلیه شما به شمار می رود. هر خودرویی با استفاده از چهار نقطه تماس که همان چرخ ها باشند ، به حرکت ، سرعت و کنترل وسیله نقلیه می پردازد. سطح لاستیک خودرو در معرض یکی از سخت ترین محیط هایی قرار دارد که توسط هر محصول مصرفی دیگری تجربه می شود.

لاستیک علاوه بر اینکه که در طول عمر خود میلیون ها بار می چرخد ، در معرض شرایط سختی همچون ، باران های اسیدی ، گرد و غبار ، ترمز ، ناهمواری های مسیر تردد ، مواد شیمیایی ، اشیای تیز ، نور مستقیم خورشید و همچنین گرمای تابستان و سرمای زمستان قرار می گیرد.

در حالی که در ترکیبات لاستیکی یک تایر مواد ضد فرسودگی به کار برده می شود ، با قرار گرفتن در معرض عناصر ذکر شده ، باعث می شود لاستیک مقداری از خاصیت های ارتجاعی خود را از دست داده و در سطح آن ترک هایی ایجاد شود.

مواد شیمیایی ضد فرسودگی که در ترکیبات لاستیکی مورد استفاده قرار میگیرند در زمان استفاده از تایر بسیار موثر خواهند بود. کیفیت و تکنولوژی بکار گیری این نوع مواد رابطه مستقیمی با طول عمر یک تایر خواهد داشت. کشش مکرر ترکیب لاستیک ، در واقع به جلوگیری از شکل گیری ترک خودردگی لاستیک کمک میکند.

دلایل ترک خوردگی لاستیک خودرو
دلایل ترک خوردگی لاستیک خودرو

ترک خوردن لاستیک خودرو که گهگاه مشاهده می شود علت های گوناگونی دارد از جمله : شرایط آب و هوایی ، نحوه نگهداری تایر ، تنظیم نامناسب باد تایر ها ، ناتوانی تایر در مهار وزن خودرو ، کیفیت پایین مواد اولیه ، مسیر رانندگی ، پایان عمر مفید لاستیک  و … این نوع ترک های کوچک به طور معمول در حاشیه دیواره لاستیک و یا پایه شیار های آج ایجاد می شوند.

بسته به شدت آن ، در صورت عدم گذر از سطح بیرونی لاستیک ، ممکن است از نظر فنی و زیبایی ، ترک خودروگی لاستیک خودرو امری طبیعی به حساب آید و یا اگر به عمق لاستیک نفوذ نکرده باشد دلیلی بر تعویض لاستیک ترک خورده وجود نخواهد داشت.

از آنجایی که تمامی تایر ها از لاستیک ساخته شده اند ، تمامی لاستیک ها در نهایت نوعی از حالت ترک خوردگی را نشان می دهند که معمولا این اتفاق در اواخر عمر موثر آنها نمایان خواهد شد.

با این وجود ترک خوردگی می تواند با قرار گرفتن در معرض دمای بالا یا پایین ، گاز های خارج شده از اگزوز خودرو ، نور مستقیم خورشید و … به عمق لاستیک نفوذ بیشتری کرده و احتمال ترک خودردگی را افزایش دهد. به عنوان مثال : وسیله نقلیه ای که به جای پارکینگ های سرپوشیده ، در خارج از آن پارک می شود ، دائماً لاستیک های خود را در معرض اشعه خورشید قرار می دهد و احتمال ترک خوردن لاستیک خودرو را افزایش خواهد داد.

علاوه بر این موارد ، برخی از موارد در ترک خوردن  لاستیک خودرو ، مربوط به سایش ناشی از پارک کردن در مقابل لبه های پیاده رو و دیوار ، یا استفاده بیش از حد تمیز کننده ها و یا پوشش های محافظ تایر که به طور سهوی در برخی از روشهای تمیز کردن تایر و محافظت از آن به کار گرفته می شوند.

مشخص است که قرار گرفتن در معرض آفتاب و تمیز کردن بیش از حد تایر ها ، موجب ترک خودرن لاستیک خودرو می شود. در این موارد ضخامت سطحی از لاستیک که رو به بیرون است بیشترین آسیب را خواهد دید در حالی که سطح رو به داخل به ندرت متاثر می شود.

مواد شیمیایی بکار رفته ضد فرسودگی که در ترکیبات لاستیکی مورد استفاده قرار می گیرند ، هنگامی که تایر ها به طور مکرر در حرکتند بسیار تاثیر گذار خواهند بود. کشش مکرر ترکیب لاستیک در واقع به مقاومت در برابر ایجاد ترک خوردگی لاستیک کمک می کند. از این رو لاستیک های مورد استفاده در وسایل نقلیه که به ندرت استفاده می شوند یا مسافت پیموده شده سالانه کمی دارند ، احتمالاً دچار ترک خوردگی می شوند زیرا مدت طولانی پارک یا استفاده نکردن از سیستم ضد فرسودگی باعث ترک و از بین رفتن لاستیک خواهد شد.

دلایل ترک خوردگی لاستیک خودرو
دلایل ترک خوردگی لاستیک خودرو

در چنین شرایطی که اغلب صاحبان وسیله نقلیه موتوری و تفریحی که مسافت های کوتاهی را در طول سال طی می کنند و نمی توانند وسایل نقلیه را در یک گاراژ یا محیط مسقف همراه با سایه قرار دهند ، استفاده از روکش لاستیک و جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید و گرد و غبار ، حداقل کاری است که یک راننده می تواند برای افزایش طول عمر موثر تایر های خودرویش انجام دهد.

ضمانت نامه های تولید کنندگان تایر در خارج از ایران به طور معمول ترک خوردگی را برای مدت چهار سال از تاریخ تولید یا از تاریخ خرید لاستیک تحت پوشش قرار میدهند. اما در موارد مشابه داخلی به ندرت شرکت های تولید کننده یا وارد کننده ، ترک خودرن لاستیک خودرو را تحت پوشش قرار می دهند. با توجه به حجم کار و سابقه مجموعه یوزپلنگ ، بار ها شاهد و ناظر مواردی از این قبیل بودیم که شرکتهای تولید کننده داخلی مواردی را که در واقع ضعف از سوی تایر به حساب می آمده را تحت پوشش گارانتی قرار نمی دهند.

در مواردی وجود ترک در لاستیک خودرو می تواند پوشش ضمانت تولید کننده را باطل کند که همه آنها در روش های نادرست نگهداری تایر خلاصه می شوند. رانندگی با تایر صاف ، یا موردی که زیر آن فرو رفته و یا بیش از حد استفاده شده باشد باعث کشش بیش از حد ترکیب لاستیک می شود و ممکن است منجر به ترک هایی شود که شبیه ترک های سطحی ذکر شده در بالا باشند. اگر بازرسی داخلی تایر به وضوح نشان دهد که ترک ها به دلیل شرایط نگهداری و استفاده ناصحیح از تایر بوده است، ممکن است ضمانت تولید کننده اعمال نشود.

طول عمر تایر
طول عمر تایر

سخن پایانی

ثابت شده در بیش از 90 درصد مواقع ، نگهداری نامناسب از تایر ، علت اصلی ترک خوردن لاستیک خودرو به شمار می رود. در نظر داشته باشید که جاده ها ، بزرگ راه ها ، اتوبان ها و … که شما در آن رانندگی می کنید در اکثر نقاط استاندارد نیستند ، و عامل مهمی در کاهش طول عمر تایر ها می باشند.

در سال های اخیر و با ورود گسترده خودروهای سواری از کشور های اروپایی و شرق آسیا و استفاده از تایر هایی با ابعاد مختلف ، این موضوع بیشتر نمایان می شود که استاندارد های رانندگی در جاده های ایران با بسیاری از کشور های خارجی متفاوت است. پیشنهاد می شود همیشه  باد تایر ها را با توجه به استاندارد های هر تایر (PSI) تنظیم کنید و حداقل امکان در مسیر هایی با حداقل ناهمواری رانندگی کنید.