خرید لاستیک آفرود

دسته بندی ها: خرید لاستیک, رینگ

خرید لاستیک آفرود

در نگاه اول تفاوت قابل توجهی نظر رو جلب نمیکنه، همه این لاستیک ها عاج های تقریبا درشت دارن که به نظر میاد از پس هر چیزی بر میان. حالا ایا تفاوتی وجود دارد؟ و جواب سوال “بله” هست.

بزرگترین تفاوت در این تایرها مواد اولیه به کار رفته برای تولید این تایرها هستند.

مواد استفاده شده برای تولید تایرهای آل ترین بیشتر مناسب استفاده در هوا و شرایط گرمتر هستند.

مواد استفاده شده در تایرهای مخصوص زمستان مناسب استفاده در هوا و شرایط سردتر هستند و طراحی عاج ها به صورتی هستند که در برف و یخ  عملکرد و اصطحکاک بهتری ایجاد میکنند.

در صورتی که لاستیک های زمستانی آل ترین طوری طراحی شدند که در تمام چهر فصل میتوان از انها استفاده کرد و در شرایط گرم و سرد عملکرد نسبتا خوبی دارند.

اولین ازمایشی که انجام میشه، ازمایش ترمزگیری این تایرها در سطح کاملا پوشیده از برف هست که خودرو با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت به توقف کاملا میرسه.

تایرهای مخصوص زمستان در ۲۸ متر به توقف کامل در امد.

تایرهای زمستانی آل ترین در ۳۹ متر و تایرهای آل ترین در ۵۶ متر به توقف کامل در امدند که ۵۰٪ فاصله بیشتر برای ترمز گیری این تایرها هست.

ازمایش بعدی برای امتحان کردند اصطحکاک این تایرها در برف برای پیچیدن با سرعت ۴۰ کیلومتر در یک پیچ ۹۰ درجه هست:

تایرهای زمستانی بهترین عملکرد رو داشتند و تایرهای زمستانی آل ترین با عملکرد نسبتا خوب و کمی انحراف عقب خودرو تونست پیچ رو بپیچه ولی تایرهای آل ترین ضعیف ترین عملکرد رو داشتن و کاملا از مسیر جاده منحرف شدند.

در نهایت ازمایش رانندگی در پیست اختصاصی طراحی شده برای این ازمایش توسط راننده حرفه ای و نظر راننده در مورد نحوه رانندگی هر تایر:

تایرهای زمستانی بهترین کنترل و اصطحکاک و تایرهای آل ترین ضعیف ترین عملکرد رو‌داشتند. همانطور که مشاهده کردین تایرهای آل ترین قدرت ترمز گیری پایین، کنترل در پیچ و رانندگی در برف ضعیف تری نسبت به تایرهای زمستانی آل ترین و کاملا زمستانی دارند

خوب یکی از مهمترین سوالایی که ذهن مارو موقع افرودی کردن خودرو درگیر میکنه اینه که چه سایز لاستیکی رو بندازم زیر ماشین!!!

لاستیک آفرود

بخش دوم : کدوم بهتره؟! ۳۱،۳۳ یا ۳۵ اینچی؟

تفاوت هایی زیادی بین تایرهای مختلف هست و امروز ما این تایرها رو در شرایط مختلف مثل ساحل، جنگل، صخره، گل و مسیرها و شرایط مختلف تست میکنیم تا شما بتونید راحتتر تصمیم بگیرید کدوم لاستیک برای شما مناسب تر هست.

خوب حالا اماده باشین که نتیجه تست این سه مدل تایر شما رو شک زده خواهد کرد.

خوب شاید شما تایرها را با این سایزها بشناسید:

۳۱=۲۶۵/۷۰/۱۷

۳۳=۳۰۵/۷۰/۱۷

۳۵=۳۱۵/۷۰/۱۷

همچنین ما میدونیم که تایرها با گل های مختلف عملکردهای مختلف دارند بنابراین ما تایرهای گودیر مدل رانگلر گل درشت (ام تی) رو برای این تست ها انتخاب کردیم.

اگر شما ماشین به روزی مثل هایلوکس با سیستم جلوبندی مستقل (IFS) داشته باشین، سایز تایر ۳۵ (۳۱۵) اصلا خارج از بحث هست.پس شما باید بین ۲۶۵ و ۳۰۵ تصمیم بگیرید.

به همین منوال اگر ماشین بزرگتر مثل سردار یا حضرت یا سافاری دارید که جلوبندیشون به صورت Live axel هست، تصمیم شما بین ۳۳ و ۳۵ خواهد بود.

به همین دلیل ما این لاستیک ها رو برای این دو ماشین انتخاب کردیم که کاملا واقعی باشه و تصمیم رو برای شما راحت تر کنه.

download 3 1

“چرا تایرها رو تغییر میدیم”

اولین دلیل برای تغییر سایز لاستیک در آفرود این هست که ما دوست داریم طولانی تر و با اصطحکاک بیشتری برونیم. برای ترکشن بیشتر تایر باید گل های درشت تر و پهنای بیشتربگی داشته باشه.

اینجا با رنگ کردن لاستیک ها ما تفاوت سطح مقطع و فاصله گل ها رو بهتون نشون میدیم.

هر سه سایز لاستیک ها رو اوردیم روی ۲۰ پی ای آی که ازمایش یکسان باشه.

همانطور که میبینید سطح مقطع سایز بزرگتر هم پهن تر هست هم فاصله گل ها بیشتر. سطح مقطع بیشتر معادل اصطحکاک بیشتر و حرکت فراتر در آفرود هست و به همین خاطره که تراکتورها لاستیک بسیار بزرگ دارند و تانک ها از چرخ های تسمه ای استفاده میکنند.

لاستیک بزرگتر ترکشن و کنترل بهتر میده، حالا بیاین تو افرود تست کنیم تا کاملا تفاوت رو ببینیم.

دلیل دوم برای تعویض سایز تایر برای بالا اومدن سطح ماشین از زمین و امکان عبور راحتتر از موانع در آفرود هست.

یه باور غلط وجود داره که با نصب کیت های ارتفاع شما ارتفاع ماشین رو از زمین بیشتر میکنید که این کاملا اشتباه هست. چون کیت ارتفاع هرچیزی که از شاسی به بالا هست رو لیفت میکنه و ارتفاع شاسی با زمین تغییر نمیکنه.

این کار هندلینگ و کنترل رو بهتر میکنه و به شما اجازه میده تایرهایی با سایز بررگتر زیر ماشین بندازید.

تنها راهی که واقعا میتونه شاسی ماشین رو از سطح زمین بالاتر بیاره لاستیک با سایز بزرگتر هست. چون این کار باعث میشه اکسل ماشین بالاتر بیاد و ارتفاع بیشتری از سطح زمین به شما بده.

این ازمایش کاملا این موضوع رو نشون میده.

افزایش دو اینچی سایز لاستیک باعث میشه یک اینچ دیفرانسیل(اکسل) بیاد بالاتر.

یک اینچ (۲/۵ سانت) خیلی زیاد به نظر نمیاد ولی بگذارین تو آفرود تست کنیم و ببینیم این ۲/۵ سانت چقدر تاثیر گذار هست.

“ساحل”

با لاستیک های ۳۳ (۳۰۵) دارم میرم که تو ساحل، ماسه نرم، تست کنیم.

ماشین تو دنده سنگین (L) خیلی روانتر حرکت میکنه و حس میکنم قدرت ماشین بیشتر شده و بدون زحمت و خیلی راحت داره رو ماسه نرم حرکت میکنه. اگر اسب بخار بیشتری از ماشین میخواین، سایز تایرهاتون رو کوچیک‌کنید.

خیلی فرقش هست.

حالا ۳۵ (۳۱۵) ببینیم چه فرقی میکنه تو ماسه نرم. بریم رو ماسه با لاستیک ۳۵، اینجا میخواستم برم دنده دو ولی اگه میرفتم ماشین گیر میکرد.

تفاوت خیلی زیادی بین این دوتا سایز تایر هست، چون با لاستیک ۳۳ شتاب اولیه بیشتری دارین چون انجین به راحتی میتونه اون لاستیک هارو بچرخونه و با لاستیک ۳۵ و بزرگتر بودن قدرت بیشتری برای چرخوندن این لاستیک نیاز هست.

با اینکه ماشین من هشت سیلندر هست و قدرت بسیار زیادی داره، وقتی به حرکت در میاد خیلی سخت نیست ولی اگه مدلی که با ۳۳ رانندگی میکنید با ۳۵ رانندگی‌کنید خیلی ممکنه بیشتر گیر‌کنید چون ماشین شتاب اولیه بیشتری با ۳۳ داره.

یه نکته خیلی مهمی که باید دز نظر بگیرین برای اضافه کردن سایز لاستیک تو ماسه نرم اینه که سطح مقطع بیشتری با زمین خواهید داشت که باعث ترکشن بیشتری میشه ولی این مثل چاقوی دولبه میمونه چون از اون طرف قطر بزرگتر و قدرت موتور بیشتری برای چرخوندن لاستیک نیاز دارید.

موضوع بعدی دامنه حرکت متفاوت نسبت هر دنده هست و در ماسه من متوجه شدم که وقتی از دنده یک به دو رفتم با لاستیک ۳۳ قدرت موتور کم شد و ماشین زور‌ میزد و با دنده یک سنگین راحتتر بود. اگر چرخ دنده های دیفرانسیل یا دنده کمک رو عوض نکنید زور‌‌ زیادی میزنه ماشین.

حالا لاستیک های ۳۱(۲۶۵) و لاستیک ۳۵ (۳۰۵) تو ماسه نرم:

دوباره کاملا قدرت بیشتر با لاستیک سایز کوچیکتر محسوس هست به خصوص موقع حرکت کردن روی ماسه نرم. چون حجم کمتری باید تکان بخوره در نتیجه قدرت کمتری هم برای این کار نیاز هست.

حالا در مورد ارتفاع از زمین میشه کاملا دید که هایلوکس با لاستیک ۳۱ قشنگ به دوربین ضربه زد ولی با لاستیک ۳۳ به راحتی از روش رد شد.

ارتفاع بیشتر روی ماسه نرم خیلی نکته مهمیه چون اگر دیفرانسیل شما به زمین گیر کنه مثل لنگر میتونه خیلی از سرعت و حرکت روان ماشین جلوگیری کنه اون ۲/۵ سانت اضافی اینجا کاملا خودشو نشون میده و‌میتونه از گیر کردن های مکرر شما جلوگیری کنه.

خرید لاستیک آفرود

برای جمع بندی:

لاستیک بزرگتر یعنی سطح تماس، ترکشن و ارتفاع بیشتر از زمین که در ماسه نرم خیلی کمک میکنه.

لاستیک کوچکتر قدرت کمتری نیاز داره که یاعث حرکت اولیه خیلی راحتتر میشه.

اگر به من باشه من لاستیک ۳۵ رو روی ماسه نرم انتخاب میکنم چون میدونم ماشینم قدرت کافی برای این لاستیک رو داره ولی اگر قدرت ماشینتون کم هست لاستیک سایز کوچیکتر باعث میشه کمتر گیر‌کنید و روان تر حرکت کنید.

بخش سوم : جنگل

حالا زمان ازمایش سخت برای این لاستیک هاست.

در خانه مسیرهای سخت “کوه های خونه شیشه ای”. مسیرهای خیلی فنی در گل و صخره پیش رو‌داریم و میبینیم این لاستیک ها چجوری از پسش بر میان.

“رودخانه/مسیر آب”

در این حالت با لاستیک های ۳۳ مقدار خیلی کمی تماس با زمین وجود داره. اون دو اینچ اختلاف بین لاستیک ۳۳ و ۳۵ اینجا کاملا مشهود هست. درسته که ماشین رد شد ولی راحت نبود.

حالا با لاستیک ۳۵ میبینید چقدر فضای بیشتری دارم و چقدر راحت ماشین از این چاله رو میشه. تو بعضی ماشین ها این تفاوت بین گیر‌کردن و رد شدن هست.

همینطور با لاستیک ۳۱ و ۳۳ تفاوت کاملا مشهود هست و با لاستیک کوچیکتر خودرو برخورد بیشتری با زمین داشت.

لاستیک ۳۵ چون لاستیک بزرگی هست خیلی از موانع رو به راحتی و بدون دردسر رد میکنه چون سطح مقطع خیلی بیشتری روی زمین دارد.

یه موردی که در سرپایینی با لاستیک ۳۳ به چشم میاد کنترل بهتر و ضریب دنده بهتر تو دنده سنگین هست.

لاستیک ۳۵ این حس رو میده که لاستیک داره فرار میکنه و کنترلش سخت تر هست چون تمام ضریب دنده ها با این سایز عوض میشن و‌کاملا در سرپاینی های شدید سنگی مشهود هست. کنترلی که ماشین افرودی با ضریب دنده و دنده سبک یا سنگین درست داره خیلی مهم هست.

درسته که میتونید ضریب دنده ها یا حتی چرخ دنده هارو عوض‌کنید که خیلی هزینه ای زیاد خواهد بود.

“صخره”

صخره های بزرگی هست و من با لاستیک ۳۳ دارم میرونم. دیدین یکم تماس با صخره داشتیم و یکم هم حالت ۳ لنگ داشتیم. دیدین با لاستیک ۳۳ بدون مورد خاصی رفتیم و چندتا تقه و سایش داشتیم که به خاطر ارتفاع ماشین بود.

درسته که وقتی دو اینچ سایز لاستیک رو میبرید بالا فقط ۲/۵ سانت سطح تماس میره بالاتر ولی کاملا اینجا مشخص هست که کاملا دیفرانسیل با این صخره تماس داشته و خیلی تمیز رد نشده.

با لاستیک ۳۵ فکنم حتی نزدیک به صخره باشیم و تماسی نخواهیم داشت. میبینید که ۳۵ هیچ مشکلی به خاطر سطح تماس بالاتر ندارند چون سطح تماس بیشتری در هر لحظه با صخره دارند.

هماطور که میبینید چندباری امتحان کردیم با لاستیک ۳۱ و اینجا دقیقا همون یک اینج تفاوت کاملا به چشم میاد و بالارفتن رو خیلی سخت میکنه و تماما زیر شاسی و دیفرانسیل با صخره ها برخورد دارند. مجبور شدیم مسیر دیگه ای رو بریم با لاستیک ۳۱ که بتونه به مسیر ادامه بده.

با لاستیک ۳۳ سطح تماس بالاتر و ترکشن بیشتر کاملا مشهوده و خیلی راحت مسیر سخت تر رو میره بالا.

“گل”

جلومون یه چاله پر از اب و‌گل داریم که خیلی به نظر چسبنده میاد. الان لاستیک ۳۳ زیر ماشین هست و بیشترین قدرتی که میتونم رو بهش میدم و امیدوارم شتاب اولیه و نیزوی حرکت آنی که بوجود میاد کمک کنه که راحت رد بشم. نکته ای که هست سطح تماس پایین تر این لاستیکه که ممکن باعث شه دف عقب به گل گیر کنه و نگه داره ماشینو . میزیم ببینیم چی میشه، امید دارم که حرکت آنی بهترین دوستم باشه اینجا.

بزن بریم.

رد شدیم ولی یکم با چندتا عقب جلو تونستیم رد شیم. اگر دور‌موتور انقد بالا نبود فک نکنم میتونستم رد بشم. اصلا تحت کنترل نبود و از تمام قدرت موتور استفاده کردم.

حالا لاستیک ۳۵ ببینیم چقدر فرق میکنه.

میبینیم که لاستیک های ۳۵ سطح تماس بالاتر و سطح مقطع بیشتری میدن که باعث میشه خیلی راحت تر از این چاله رد بشیم.

حالا نوبت هایلوکس هست: این چاله مسیر سختی هست و لاستیک ۳۱ برای هایلوکس اصلا مناسب نیستند. سطح تماس پایین و نرمی زمین باعث از بین رفتن اصطحکاک لازم برای انتقال قدرت میشه که هایلوکس گیر میکنه. حتی با لاستیک ۳۳ خیلی نزدیک بود ولی بازم گیر کرد.

این قشنگ موال خیلی خوبیه که حتی ۲/۵ سانت سطح تماس بالاتر چقدر میتونه تاثیر گذار باشه.

اینا الان ۳۳ هست و من با ۳۵ خیلی مزدیک رد شدم، شاید اینجا فرقش حتی کمتر از ۲ سانت باشه. سطح تماس کنتر باعث گیر کردن ماشین شد.

مثال خیلی خوبیه که لاستیک ۳۵ و لاستیک ۳۳ چه تفاوتی توی سطح تماس دارند.

حالا برم تسمه بیارم که ماشینو بکشیم بیرون، فکن نیم متر بیاد جلو خودش راحت در بیاد.

آفرود جایی که لاستیک بزرگتر همیشه حرف اول رو میزنه، سطح تماس بالاتر، سطح مقطع بیشتر شمارو صد در صد به جاهای بالاتر میرسونه.

نکته مهم ضریب دنده ماشین هست که نسبت به تغییر تایر باید در نظر بگیرید.

هرچی لاستیک بزرگتر باشه، خودرو خزش سریعتری داره و راننده کنترل کمتر. در نهایت اگر میخواین تو مسیرهای سخت تر آفرود کنین، لاستیک بزرگتر انتخاب بهتریه. خیلی سادست.

آزمایش اسلالوم:

تایر های آفرودی ۴ : عموما با ذهنیت آفزود بهتر تصمیم به ارتقا و تغییر سایز لاستیک میگیریم ولی حقیقت تلخ اینه که اکثر ماها به صورت روزانه هم از ماشین استفاده میکنیم و این به معنی رانندگی کیلومترهای زیادی در اسفالت هست.

اینجا ما چهارتا پایلون به فاصله ۲۰ متر از هم برای ازمایش اسلالوم با این سایز تایرها قرار دادیم.

ما تا سرعت ۶۰ کیلومتر با ماشین ها از بین این چهارتا پایلون میخوایم رد بشیم تا ببینیم کدوم لاستیک هندلینگ بهتر و امن تری به ماشین میده.

با لاستیک ۳۳ به راحتی رد شدیم و کنترل بهتری نسبت به لاستیک ۳۵ داره.

با لاستیک کوچکتر چون مرکز ثقل پایین تر و گردش کمتر چرخ داره، تونستم سرعتم رو روی ۶۰ کیلومتر یکنواخت تر حفظ کنم. همین موضوع برای لاستیک ۳۱ و ۳۳ هم صادق هست. کنترل با لاستیک کوچکتر در جاده بهتر هست.

“آزمایش ترمزگیری”

این یه موضوعی هست که شاید در زمان ارتقا سایز تایر بهش فکر نکنید که جه تاثیری بر روی عملکرد خودرو در زمینه ترمز گیری، شتاب اولیه، سرعت و‌مصرف سوخت ماشین میگذاره.

ما ماشین رو تا سرعت ۸۰ کیلومتر میبریم و ترمز‌میگیریم و مسافت ایستادن هر ماشین با تایرهای مختلف رو اندازه میگیریم.

از اونیکه فکر میکردم بهتر وایستاد.

من یکم ترمز این ماشین رو تقویت کردم و در فاصله ۲۳.۸ متر از پایلون وایستاد.

الان قشنگ بین اون ۲۰ متری که فکر میکردیم وایستاد با لاستیک ۳۳. درسته با عقل جور میاد که لاستیک ۳۳ بهتر از ۳۵ ترمز بگیره ولی خوبه که این موارد رو‌درست ازمایش کنیم که کاملا مطمئن باشیم.

با لاستیک ۳۳ در حدود ۱۵ متر ایستاد که تقریبا ۸ متر کمتر از لاستیک ۳۵ بود.

همین موضوع برای هایلوکس هم اتفاق افتاد و لاستیک ۳۱ خیلی سریعتر از لاستیک ۳۳ وایستاد.

چرا لاستیک های بزرگتر سخت تر وای میستند؟

فکر‌کنید چرخ یک اسکیت بورد با تمام سرعت بچرخه و یک تایر مثل اینا با تمام سرعت بچرخه؛ حالا کدومش رو با دستتون میتونید نگه دارید؟!

هرچی حجم گردشی بیشتر باشه (هرچی سایز لاستیک بزرگتر باشه) نیروی بیشتری برای نگه داشتنش لازم دارید.

هیچ شکی نیست که لاستیک کوچکتر باعث رانندگی و هندلینگ بهتر و امن تر در جاده برای ماشین شاسی بلند شماست. این آزمایش در مسیر خاکی ادامه دادیم و دیدیم لاستیک سایز کوچکتر کنترل بهتری داره و لاستیک سایز برزگتر دست اندازها رو بهتر  رد میکنه.

حالا بیاین عملکرد این لاستیک هارو بررسی کنیم:

در حرکت اولیه مثل ترمزگیری، هرچی سایز بزرگتر باشه نیروی بیشتری برای حرکت و نگه داشتن لازم هست.

تفاوت بین ۳۳ و ۳۵ در زمان تقویت موتور خودرو کاملا قابل لمس هست. تفاوت قدرت سر چرخ بین لاستیک فابریک تا ۳۳ و ۳۵ میتونه حدود ۵-۱۰٪ باشه . البته قدرت خروجی موتور یکی هست ولی این تفاوت در مسیر انتقال نیزوی خودرو از بین میره که در موقع رانندگی کاملا محسوس هست.

“تغییرات لازم برای مصب لاستیک بزرگتر”

قبلا گفتیم که لاستیک خیلی بزرگ مثل این ۳۵ رو‌نمیشه روی ماشین های به روزتر گذاشت. اگر بخوایم خیلی فنی نگاه کنیم، امکان پذیر هست ولی هزینه ای که بابتش باید پرداخت کنید اصلا منتقی نیست.

اول باید گلگیر و سپر رو یکم ببرید و حدود ۴ اینچ ارتفاعی که دو اینچ اتاق رو بالا ببره و چرخ دنده های دیفرانسیل و کمک رو عوض کنین که خودش فقط حدود چندهزار دلار میشه، عملا چیزی که میخوام بگم اینه که بدون هزینه مهندسی و قطعه حدود ده هزار دلار هزینست و این شامل خرید خود رینگ و لاستیک هم نیست.

قبل از خرید خیلی با دقت و دقیق فکر‌کنید که اون ۲-۳ سانت سطح تماس بالاتر ارزش این همه هزینه رو داره یا نه.

یه سری شاسی بلندها حتی ممکن نیاز به بریدن داخل گلگیر دارند، برای یه سری مدل ها ممکن فقط پلاستیک و ببری و یه سری دیگه کار فنی بیشتر. اگر برای جا انداختن لاستیک بزرگتر خیلی دردسر داره پیشنهاد اینه مه یه سایز کوچیک کنین لاستیک رو. لاستیک بزرگتر تازه نیاز به رینگ با افست بیشتر داره و هرچی افست بیشتر باشه، به خاطر وزن، فشار بیشتری روی بلبرینگ و توپی چرخ وارد میشه که باعث فرسوده شدن سریعترشون میشه.

“رای نهایی”

من و هردوتا ماشین سرتاپا گلی هستیم و این یعنی ما کارمون رو کامل انجام دادیم چون ما تمام مسیرها و کارایی که یه آفرودر با لاستیک های ماشین انجام میده رو آزمایش کردیم.

از ماسه نرم ساحل تا صخره تا گل و جنگل و خاکی و اسفالت، تست اسلالوم و ترمز گیری امتحان کردیم. این یک آزمایش تمام کمال برای لاستیک ها بود.

نتیجه خیلی تعجب اور هست و این موضوع که هرچی سایز لاستیک بزرگتر باشه برای آفرود بهتره و‌همه اینو میدونیم که البته این با هزینه تقریبا بالای به دست میاد.

اگر فکر لاستیک بزرگتر هستید الان باید قبلش فکر کیت ارتفاع بلندتر، شاید بریدن گلگیر، تغییر ضریب دنده و دیفرانسیل و مهندسی و هزینه خود رینگ و لاستیک بزرگتر باشید تازه اگر نیاز به مهندسی و قطعه اضافی نداشته باشید که هزینه ای بالایی میشه.

بهترین و شیرین ترین نقطه برای اینکه نه خیلی جیبتون رو خالی کنه و نه اینکه از عملکردی که میخواین بگذرید، ۹۹٪ شرایطی که از ماشین استفاده میکنید نیاز بیشتر از کیت ارتفاع در حد ۲ اینچ (۵سانت) و لاستیک تا دو سایز بزرگتر از فابریک ندارید.

درسته لاستیک ۳۵ خیلی راحت و بدون دردسر روی سری ۷۹ نصب میشه و نیازی به ارتقای چندانی نداره ولی برای هایلوکس سایز ۳۵ کلا کنسله و حتی نباید بهش فکر کنید چون تاثیر خیلی زیادی روی کنترل و هندلینگ در جاده هم میگذاره.