تعمیر یا تعویض لاستیک؟!

دسته بندی ها: تایر, دانستنی در مورد لاستیک, لاستیک سواری

لاستیک های آسیب دیده را تعمیر کنیم یا تعویض ؟/تعمیر یا تعویض لاستیک؟!

در هنگام رانندگی در خیابان ها و جاده ها، امکان برخورد با اشیا و عواملی زیادی وجود دارد که باعث آسیب لاستیک های شما می گردد. بعضی از این آسیب ها ممکن است سطحی باشند و امکان تعمیر آنها وجود داشته باشد و بعضی دیگر نیز ممکن است غیرقابل تعمیر بوده و باید آن را به سرعت تعویض کرد . به این دلیل که ممکن است خطرات جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد. در اینجا به بررسی بیشتر این آسیب های می پردازیم.

ترکیدن لاستیک

اصطلاح ترکیدن لاستیک توسط رانندگان بسیار استفاده میشود. ترکیدن لاستیک در واقع اتفاقی است که در آن لاستیک فشار هوای درون خود را از دست می دهد. در حالی که عموما فرض می شود که ترکیدن لاستیک ناشی از باد زیاد درون لاستیک می باشد. اضافه بار، ضربه ی شدید، برش بزرگ و یا سوراخ شدن باعث می شود تا لاستیک باد خود را به آرامی از دست دهد و در نهایت به اصطلاح می ترکد.

این آسیب ها در نقاط مختلف تایر می تواند به وجود بیاید که فقط برخی از آنها قابل تعمیر هستند. به عنوان مثال اگر سوراخی روی آج لاستیک به وجود بیاید، قابل تعمیر است. ولی اگر همین حفره یا سوراخ روی دیواره ی لاستیک باشد قابل تعمیر نمی باشد./تعمیر یا تعویض لاستیک؟!

تعمیر یا تعویض لاستیک؟!
تعمیر یا تعویض لاستیک؟!

سوراخ شدن آج لاستیک

در بعضی مواقع ممکن است به طور ناخواسته از روی عواملی همچون: میخ، شیشه و … یا چیزهای دیگری که برروی سطح جاده ریخته شده است عبور کنیم ، که در چنین شرایطی امکان سوراخ شدن لاستیک ها بسیار زیاد است. اما به یاد داشته باشید در صورت رخ دادن چنین اتفاقی ، اگر آسیب در قسمت آج لاستیک و بین بیرونی ترین شیارهای تایر ، دقیقا فاصله ای کمتر از ۲ اینچ با جایی که شانه با دیواره جانبی باهم تلاقی دارند ،امکان تعمیر آن وجود دارد .

سوراخ شدن دیواره کناری

 اگر سوراخ در دیواره کناری لاستیک شما است ، باید آن را تعویض کنید. اگر بخواهید آن را تعمیر کنید ، خطر خرابی بیشتر لاستیک را به همراه خواهید داشت. هنگام رانندگی دیواره لاستیک بسیار خم می شود و وصله ای که برای تعمیر زده شده می تواند بعد از انعطاف های مکرر باز شود.

همچنین هنگام رانندگی ، باد لاستیک شما در حال فشار دادن به دیواره های جانبی در زیر وزن خودرو است و هر نقطه ای در دیواره لاستیک تحت فشار شدید قرار خواهد گرفت و خطر منفجر شدن در محلی که تعمیر انجام شده است بسیار زیاد خواهد بود./تعمیر یا تعویض لاستیک؟!

بیشتر سوراخ های ریز یا پارگی های کوچکتر از ۷ میلیمتر واقع بر سطح لاستیک (نه دیواره آن) با استفاده از روشهای صنعتی تأیید شده قابل تعمیر توسط تعمیرکاران می باشد. این کار از سطح داخلی لاستیک انجام می شود و محل آسیب دیده ترمیم می شود. هرگز لاستیکه ای دارای سوراخ یا شکاف بزرگتر از ۷ میلیمتر بر روی سطح یا هر سوراخ یا شکاف واقع بر دیواره را تعمیر نکرده و استفاده نکنید. همچنین از تعمیر لاستیک هایی که عمق گل آنها کمتر از ۱.۵ میلیمتر است به شدت پرهیز کنید.

سوراخ شدن شانه لاستیک

اگر سوراخ در ناحیه شانه تایر باشد نیز ، تایر قابل ترمیم نخواهد بود. هنگام رانندگی ، ناحیه شانه لاستیک شما بیشترین فشار را به خود جذب می کند . اگر در این قسمت تعمیرات انجام دهید ، احتمالاً شل شدن وصله بسیار خواهد بود و همچنین خطر انفجار را نیز به همراه دارد. اما به اندازه تعمیر سوراخ دیواره کناری خطر بالایی ندارد./تعمیر یا تعویض لاستیک؟!

پارگی لاستیک

 اگر لاستیک شما بریده یا پاره شده است ، احتمالاً قابل نخواهد بود زیرا بریدگی ها می توانند سیمهای فولادی داخل لاستیک را که باعث مقاومت آن می شوند ، قطع کنند. تعمیر لاستیک در این حالت فقط باعث می شود که هوا از بریدگی خارج نشود ، در اصل در چنین شرایطی تایر مقاومت خود را از دست می دهد. پس اگر لاستیک شما دچار بریدگی شده است ، وقت آن است که به لاستیک های جدید برای خرید نگاهی بیاندازید.

تعمیر یا تعویض لاستیک؟!
تعمیر یا تعویض لاستیک؟!

باد کم یا باد خالی لاستیک

اگر با لاستیکی که باد خیلی کم یا بدون باد رانندگی می کنید، می توانید به سرعت لاستیک های سالم خود را از بین ببرید. هنگامی که یک تایر باد کمی دارد و بخشی از دیواره کناری با جاده در حال تماس است، آستر داخلی دیواره فرسوده می شود و دیواره جانبی لاستیک را ضعیف می کند. این آسیب در کل لاستیک شکل می گیرد و قابل تعمیر نخواهد بود.

از دست دادن فشار (باد) اولیه هوا ممکن است به دلیل سوراخ شدن یا مشکل دیگری باشد که یک تعمیرگاه لاستیک می تواند آن را برطرف کند ، اما رانندگی با لاستیک با باد کم باعث از بین رفتن آن می شود. پس اطمینان حاصل کنید که لاستیک های شما دارای باد مناسب هستند و بخاطر داشته باشید که آنها را حداقل یک بار در ماه با فشار سنج تایر بررسی کنید.

آسیب شدید لاستیک

لاستیکی که در اثر برخورد یا ضربه به شدت آسیب دیده قابل تعمیر نیست و این شامل برآمدگی ، جدا شدن آج ، بریدگی و بریدگی های بزرگ می شود. با داشتن هر یک از این مشکلات باید لاستیک خود را تعویض کنید.

کلام آخر

به طور کلی تعمیر لاستیک آسیب دیده توصیه نمی شود چرا که این کار کار مطمئنی  نمی باشد. رانندگی با لاستیک تعمیر شده در تحمل سرعت و فرمان پذیری خودرو تاثیر منفی میگ ذارد. بنابراین، امن ترین و بهترین راهکار در این شرایط خرید لاستیک جدید است./تعمیر یا تعویض لاستیک؟!