تایر همه زمین ها و جاده ها ( All-Terrain ) چیست ؟

دسته بندی ها: لاستیک آفرود

تایر همه زمین ها و جاده ها ( All-Terrain ) چیست ؟

یکی از اجزای اساسی هر خودروی آفرودی لاستیک است. آنها اتصال نهایی بین راننده و زمین هستند و باید در برابر سخت ترین شرایط مقاوم  باشند .  اینکه شما چه نوع تایری را روی خودرو آفرود خود قرار می دهید بستگی به نحوه استفاده شما از آن خودرو دارد .

لاستیک های All-Terrain  برای چسبندگی در انواع سطوح از جمله : جاده و خارج جاده استفاده می شوند. این نوع لاستیک ها همه منظوره بوده پس بنابراین ، گزینه مناسبی برای افرادی که فقط در بزرگراه ها و جاده های آسفالت و یا فقط خارج از جاده رانندگی می کنند ، نیست. این روزها به دلیل علاقمند شدن افراد به استفاده از خودروهای آفرودی ، تولیدکنندگان خودرو در حال مهندسی و ساخت خودروهای وانت ها ، شاسی بلند ها و کراس اوورهای خود هستند . اما باید توجه داشت که بسیاری از این طراحی و ساخت ها بدون تایرهای مناسب بی فایده خواهند بود.

ماهیت تایرهای All-Terrain به دو منظوره بودن آنها است. تایر All-Terrain  از خطوط ریز بین آسفالت و خاک عبور می کند ، که نشان دهنده طراحی و ساخت آن برای استفاده در هر دو جاده است. آنها تایرهای سبک و بی صدایی در جاده نیستند ، اما بدون شک بهترین گزینه برای انتقال از جاده به خارج از جاده و بالعکس است .

تایر همه زمین ها و جاده ها ( All-Terrain ) چیست ؟

طراحی آج
آج به عنوان یکی از بارزترین قسمتهای لاستیک و همچنین یکی از مهمترین موارد در چسبندگی تایر در جاده و خارج از جاده محسوب می شود . لاستیک های معمولی با عمق بسیار کم بین بلوک های آج خود شکاف های زیادی دارند که منجر به سواری آرام در جاده می شوند ، اما برای مسیر های سخت و خشن اصلا ایده آل نیستند . خاک ، سنگ ، گل و لای و برف می توانند به راحتی در بین بلوک های آجدار تایرهای معمولی محبوس شوند و در نتیجه عملکرد چسبندگی آنها را پایین بیاورند .

 لاستیک های All-Terrain دارای طرح آج بازتر هستند که به بلوک های آج اجازه می دهند تا از زمین های  دارای گل و لای به راحتی عبور کنند و خودرو را به سمت جلو سوق دهند.  فضاهای عمیق تر بین بلوک های آج اجازه ورود و خروج سنگ ریزه ، خاک و … را بدون مانع می دهند . ساختار محکم طرح آج به این معنی است که آنها کمتر در معرض پارگی یا تکه تکه شدن در زمین های سخت و خشن قرار دارند.

مقاومت دیوار جانبی
یکی از اجزای سازنده تایرهای آفرود که اغلب از آن چشم پوشی می شود ، دیوار جانبی است. دیوار جانبی لاستیک نه تنها مسئول حفظ شکل آن در زیر بارهای سنگین و زمین های ناهموار است ، بلکه از سوراخ شدن  تایر در برابر اشیا و لبه های تیز محافظت می کند.

لاستیک های معمولی ، اصولاً دارای دیواره های جانبی نازکی هستند که برای تحمل وزن خودرو طراحی شده اند و دارای انعطاف پذیری کافی برای سواری نرم و راحت در جاده نیز هستند . اما لاستیک های All-Terrain دارای دیواره جانبی ضخیم تر نسبت به تایرهای معمولی بوده و همچنین دارای انعطاف پذیری مناسب نیز هستند . این تایرها در برابر خطرات پیشرو در رانندگی خارج از جاده ایمن هستند.

سایز بندی
سایز بندی لاستیک یکی از مهمترین عواملی است که در هنگام تجهیز هر وسیله نقلیه باید مورد توجه قرار گیرد ، اما در خودروهای آفرود و شاسی بلند این عامل از اهمیت بیشتری برخوردار است. لاستیک سایز مناسب چرخ شما را به درستی پر می کند و به خودرو شما جلوه مطلوبی می بخشد و همچنین باعث عملکرد عالی در خودرو شما می شود.

طول عمر
یک تصور غلط رایج وجود دارد که لاستیک های آفرود به اندازه لاستیک های معمولی دوام ندارند ! این تصور اشتباه است . دوام لاستیک های آفرود شما بیشتر به ساخت آن و تعهد شما برای نگهداری آنها بستگی دارد. با فشار باد مناسب ، چرخش منظم و تعادل ( بالانس )  ، تایر های All-Terrain  می توانند بیش 80000 کیلومتر دوام بیاورند تا زمانی که نیاز به تعویض داشته باشند.

قبل از خرید لاستیک جدید برای وانت ، کراس اوور یا شاسی بلند خود ، بهتر است دقیقاً مشخص کنید نوع استفاده شما از وسیله نقلیه چیست ؟ ببینید که در طول هفته با آن فقط به محل کار خود می روید ، اما می خواهید در مسیرهای محلی خود نیز گشت بزنید یا در اوقات فراغت برای کمپینگ به خارج از شهر می روید ؟

لاستیک های All-Terrain  یک انتخاب عالی برای رفتن به خارج از شهر و قرار گرفتن در مسیرهای سخت هستند . به این دلیل که آنها در آسفالت ، خاک ، سنگ ، شن ، گل و لای و برف و … عملکرد عالی و دو منظوره دارند .