تایرهای AT و MT

دسته بندی ها: دانستنی در مورد لاستیک, لاستیک آفرود, لاستیک پاترول

آشنایی با تایرهای AT و MT

AT

تایرهای همه‌جارو – تایرهای همه‌ جارو یا AT حد وسط در عملکرد هستند. هدف از ساخت تایرهای همه‌جارو تلاشی برای ارائه عملکرد مناسب هم در جاده و هم در مسیرهای آفرودی است. طرح آج تایرهای همه‌جارو به نحوی است که در شرایط مختلف آفرودی عملکرد خوبی داشته باشند و درعین‌حال در اتوبان نیز عملکرد قابل‌قبولی ارائه دهند.

این ویژگی در تایرهای همه‌جارو به این صورت میسر می‌شود که در طرح آج آنها، فاصله بین دندانه‌های آج‌ها نسبت به تایرهای گِل‌نوردی که طرح آج خشن‌تری دارند به هم نزدیک‌تر است. نتیجه آن معمولا سواری بی‌صداتر در خیابان نسبت به تایرهای گِل‌نوردی است که دلیل آن الگوی آج ملایم‌تر تایرهای همه‌جارو است.

تایرهای AT و MT
تایرهای AT و MT

معمولا تایرهای همه‌جارو در مقایسه با تایرهای خیابانی سروصدای بیشتری تولید می‌کنند. درعوض مزیت تایرهای همه‌جارو این است که در مسیرهای مختلف مانند مسیرهایی که پر از سنگ هستند، مسیرهای شنی و تا حدودی در مسیرهای گلی عملکرد خوبی دارند و درعین‌حال در آسفالت چسبندگی مناسبی ارائه می‌دهند.

یکی از معایب تایرهای همه‌جارو این است که شکاف‌های سطح آج آنها پر از گِل می‌شود و چسبندگی لازم را از دست می‌دهند گرچه بعضی از نمونه‌های تایرهای همه‌جارو در مسیرهای گلی عملکرد شگفت‌انگیزی دارند. تایرهای همه‌جارو معمولا برای مالکین خودروهای دو-دیفرانسیل که از خودروی خود استفاده روزمره دارند و کمتر در مسیرهای آفرودی و بیشتر در اتوبان رانندگی می‌کنند مناسب هستند.

تایرهای AT و MT

MT

تایرهای گل‌نوردی – تایرهای گل‌نوردی یا MT همانطور که از نام آن متوجه شدید مخصوص رانندگی در مسیرهای گلی طراحی شده‌اند. اما هنگامی که به طرح آج بسیاری از تایرهای گل‌نوردی نگاه ‌کنید، معمولا در شرایط دیگر مانند مسیرهای پر از سنگ، در برف عمیق، در شن نرم و در مسیرهای پر از درخت که سطح زمین آنها نرم‌تر و مدام درحال تغییر است نیز عملکرد خوبی دارند.

علت آن این است که تایرهای گل‌نوردی معمولا از جنس ترکیبات نرم‌تر و با فاصله بیشتر میان دندانه‌های آج‌ طراحی می‌شوند که هر چیزی میان دندانه‌های آج آنها قرار گیرد محکم به آن گیر می‌کنند و درنتیجه چسبندگی بهتری ارائه می‌دهند به‌خصوص هنگامی که فشار باد آنها کم باشد. طرح آج تایرهای گل‌نوردی در کارایی یا عدم کارایی آنها موثر است و تولیدکنندگان مختلف طرح آج‌های بسیار متنوعی دارند.

تایرهای AT و MT
تایرهای AT و MT

از معایب تایرهای گل‌نوردی عملکرد ضعیف آنها در اتوبان به‌خصوص هنگام بارش باران است زیرا فاصله زیاد میان دندانه‌های آج‌ آنها باعث کاهش سطح تماس تایر با جاده می‌شود. عیب بدتر تایرهای گل‌نوردی این است که رانندگی با آنها در مسیرهای یخ‌زده ممکن است بسیار خطرناک باشد.

علاوه‌براین تایرهای گل‌نوردی زودتر از یک تایر همه‌جارو یا یک تایر خیابانی فرسوده می‌شوند و بسته به دیدگاه شما میزان صدایی که هنگام رانندگی در اتوبان تولید می‌کنند ممکن است به طور محسوسی بیشتر باشد، به‌خصوص بعد از اینکه در اثر رانندگی در بزرگراه فرسوده شده باشند.

تایرهای AT و MT