اهمیت تاریخ لاستیک خودرو

دسته بندی ها: تایر, دانستنی در مورد لاستیک

اهمیت خواندن تاریخ لاستیک خودرو

تصور کنید برای تعطیلات نوروزی با خانواده برنامه ریزی می‌کنید که به یکی از استان‌های شمالی بروید. ماشینتان را به معاینه فنی می‌برید، آب و روغن را تعویض و بررسی می‌کنید و چند حلقه لاستیک جدید هم می‌خرید و اصطلاحا روی خودرو می‌اندازید! اما هنوز چندین ساعت از خروج شما از منزل و حرکت در جاده نگذشته است که یکی از تایرها با صدای انفجار، می‌ترکد! چطور ممکن است؟! شما که فکر همه جا را کرده بودید! شما هنوز یک ماه هم نیست که لاستیک جدید خریده‌اید، اما موضوع این است که به تاريخ تولید لاستیک خودرو بی‌توجه بوده‌اید!

این که شما امروز برای خرید لاستیک اقدام کنید، هیچ تضمینی بر این نیست که لاستیکی جدید را خریداری کرده باشید. واقعیت این است که لاستیک‌ها هم مانند هر وسیله دیگری تاریخ انقضا دارند. منتها تاریخ انقضای آن‌ها از روز مصرفشان شروع نمی‌شود، بلکه از روزی آغاز می‌شود که متولد شده‌اند!

تاریخ لاستیک خودرو
تاریخ لاستیک خودرو

بسیاری از رانندگان تازه کار اطلاع دقیقی درباره تاريخ تولید لاستیک خودرو ندارند. آن‌ها گمان می‌کنند همین که لاستیک را به نرخ روز بخرند، یعنی لاستیک جدید خریده‌اند، اما توجهی به این موضوع نمی‌کنند که شاید آن لاستیک چندین سال در قفسه خاک خورده باشد! بنابراین اصلا مهم نیست که استفاده شده‌اند یا نه، به هر حال به تاریخ انقضای خود نزدیک شده‌اند و شما صرفا تا روزی که انقضای آن‌ها سر برسد می‌توانید از آن استفاده کنید.

بنابراین توصیه می‌شود در هنگام خرید لاستیک برای ماشینتان هر چه که باشد چه پراید باشد چه دیگنیتی، مانند یک مالک مطلع و حرفه‌ای عمل کنید و با دقت تاریخ تولید لاستیک و تاریخ انقضای آن را مورد بررسی قرار دهید. حتی اگر به تازگی صاحب ماشین شده باشید با مرور دفترچه راهنمای خودروتان می‌بینید که تولیدکننده به شما هشدار داده است که پس از شش سال لاستیک خودرو را تعویض کنید.

این مدت می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد، اما به طور میانگین در همین حد و حدود تعیین می‌شود. چنانچه بدون در نظر گرفتن تاريخ تولید لاستیک خودرو از آن استفاده کنید و لاستیک منقضی روی خودروتان باشد، اصلا بعید نیست دچار حادثه شوید. بنابراین منطقی است که علاج واقعه پیش از وقوع کنید.
چنانچه از طرفداران شاهین سایپا هستید خوب است بدانید که سایا خودرو در حال حاضر طرح عرضه اقساطی این محصول پرطرفدار را با بهترین شرایط در دستور کار قرار داده است.

چرا خواندن تاریخ تولید لاستیک مهم است؟

خواندن تاریخ تولید لاستیک خودرو هنگام خرید آن بسیار مهم است، چون ارتباط مستقیمی با ایمنی شما، خانواده‌تان و وسیله نقلیه‌تان دارد. یعنی آیتمی که مستقیما بر جان و مال شما اثر می‌گذارد. بنابراین موظف هستید علی رغم شنیدن سخنان فروشنده شخصا به مشخصات حک شده روی لاستیک خودرو دقت کنید.
عدم رعایت هشدارها و ریسک کردن درباره خرید لاستیک منقضی می‌تواند منجر به خرابی ناگهانی لاستیک شود. ممکن است کنترل خود را از دست بدهید و برخوردی داشته باشید که منجر به آسیب جدی و یا حتی مرگ شود.

بعضی از مردم گمان می‌کنند که نگهداری صحیح از لاستیک‌ها در یک منطقه که از نظر آب و هوایی شرایط مساعدی دارد، باعث ماندگاری طولانی‌تر لاستیک‌ها می‌شود. ما به شما توصیه می‌کنیم ریسک نکنید و چند ماه قبل از سر رسید تاریخ انقضا لاستیک، آن را عوض کنید.

تاریخ تولید لاستیک ایرانی را چگونه پیدا کنیم؟

در نظر گرفتن تاريخ تولید لاستیک خودرو و توصیه‌های سازنده مهم است. اما ما در ایران با یک مشکل بزرگ مواجهیم و آن هم سطح کیفی آسفالت جاده‌هایمان است که عموما نامطلوب گزارش می‌شود! بنابراین خیلی وقت‌ها نباید منتظر سر رسید موعد انقضا ماند، بلکه بسیار زودتر از زمان مقرر دچار لاستیک سایی می‌شویم و ناگزیریم آن‌ها را عوض کنیم. با این حال نمی‌توان بدون توجه به تاریخ تولید، برای خرید لاستیک اقدام کرد.

در نظر داشته باشید در لاستیک‌های ایرانی معمولا در کادرهایی چندین عدد و حروف درج شده است. در حاشیه لاستیک اگر با کادری مواجه شدید که دارای چهار رقم عدد بود، همین نشان‌دهنده سال و هفته تاريخ تولید لاستیک ایرانی شماست. دو رقم سمت راست نشان‌دهنده سال و دو رقم سمت چپ بیانگر هفته تولید لاستیک است.

توجه داشته باشید که دنبال اعداد ایرانی نگردید و یا گمان نکنید سال به شمسی قید شده است. چه لاستیک ایرانی خریده باشید چه خارجی، سال تولید به میلادی و با اعداد انگلیسی درج می‌شود.

تاریخ انقضا لاستیک بارز کجاست؟

لاستیک بارز یکی از پرطرفدارترین انواع لاستیک‌های ایرانی است که مالکان معمولا برای ماشین خود انتخاب می‌کنند.

اگر به تازگی اقدام به خرید این لاستیک برای ماشین خود کرده‌اید، اما نمیدانستید که باید به تاريخ تولید لاستیک خودرو دقت می‌کردید و اکنون این سوال مدام ذهنتان را به خود مشغول کرده است تا بدانید تاریخ انقضا لاستیک بارز کجاست که بررسی کنید، باید به شما بگوییم که همانطور که در بخش پیشین نیز گفته شد، تاریخ تولید انواع لاستیک‌های ایرانی درون کادری مستطیلی یا بیضی شکل در کنار لاستیک نوشته می‌شود که شامل چهار عدد است. دو رقم سمت راست بیانگر سال تولید لاستیک به میلادی و دو رقم سمت چپ هفته تولید لاستیک را بیان می‌کنند.

یعنی اگر روی حاشیه لاستیک بارز عدد چهار رقمی ۲۵۲۰ به لاتین درج شده باشد، یعنی این لاستیک در هفته ۲۵‌ام از سال ۲۰۲۰ میلادی تولید شده است. عنایت داشته باشید که هر سال دارای ۵۲ هفته است و با این مقیاس سن تقریبی لاستیک را محاسبه کنید. در ادامه عکس تاریخ لاستیک بارز را قرار داده‌ایم تا راحت‌تر بتوانید این تاریخ را روی لاستیک ماشین خودتان پیدا کنید.

تاریخ لاستیک خودرو
تاریخ لاستیک خودرو

تاریخ انقضا لاستیک ایران تایر

با نگاهی به عکس تاریخ لاستیک ایران تایر باید گفت که این لاستیک نیز مانند دیگر همتایان ایرانی و خارجی‌اش در بخش جانبی دارای اعداد و حروفی است که بیانگر تاریخ منقضی شدن آن است.

با این حال کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا لاستیک‌های خود را سالم نگه دارید، کارهایی مانند چک کردن مداوم فشار باد لاستیک‌ها، بازرسی مکرر آن‌ها، چرخاندن به موقع و اضافه نکردن بار مضاعف به خودرو. مهم نیست که تا تاریخ انقضا لاستیک ایران تایر خودرو شما سه سال دیگر باشد، اگر این موارد را رعایت نکنید، ممکن است شش ماه دیگر به لاستیک جدید احتیاج داشته باشید.

تاریخ تولید لاستیک دنا

تاریخ تولید لاستیک دنا را هم باید از اعداد درج شده روی بدنه تایر خواند. سال و هفته ساخت این محصول به صورت برجسته روی لاستیک درج شده است تا خریداران دقیقا بدانند که این تایر چقدر عمر خواهد کرد.

با این همه پاسخ دقیقی برای مدت زمان ماندگاری یک لاستیک وجود ندارد، اما همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم کارهایی وجود دارد که یک راننده می‌تواند انجام دهد تا بیشترین بهره را از تایر خود ببرد و تا جایی که امکان دارد زمان تعویض را به تاریخ انقضای تایر نزدیک‌تر کند.

به طور کلی تاريخ تولید لاستیک خودرو هرچه که باشد، عمر مفید لاستیک بین شش تا ۱۰ سال است، البته این ماندگاری به شیوه نگهداری، سبک رانندگی و شرایط جاده و غیره هم بستگی دارد و گاهی مفیدترین عمر یک لاستیک بین سه تا پنج سال ارزیابی می‌شود.

تاریخ انقضا لاستیک کویر تایر

لاستیک‌ها هرچه بیشتر رانده ‌شوند، زودتر فرسوده می‌شوند و وقتی لاستیک فرسوده شود در شرایط جوی نامساعد، کشش کمتری از خود به نمایش می‌گذارد. این یعنی سازنده تاریخ انقضا لاستیک کویر تایر را بین ۶ تا ۱۰ سال اعلام می‌کند، اما اگر شما شغلتان جابجایی مسافر در یک شرایط آب و هوایی نامساعد و جاده خاکی در ساعات متمادی و هر روز است، قطعا باید خیلی زودتر از رسیدن تاریخ انقضاء به تعویض تایرها فکر کنید. با نگاهی به عکس تاریخ لاستیک کویر خواهید دید که تاریخ تولید این لاستیک نیز مانند دیگر تایرها در لبه آن به شکل تاریخ میلادی و درج هفته، حک شده است.

تاریخ تولید لاستیک گلدستون

همه رانندگان می‌دانند که لاستیک‌های فرسوده باید تعویض شوند. وقتی سطح آج لاستیک کاهش یابد، رانندگی با خودرو خطرناک خواهد بود. از طرفی لاستیک‌های کم مصرف، مانند لاستیک‌های وسایل نقلیه تفریحی، خودروهای کلکسیونی، یا حتی لاستیک‌های زاپاس، به دلیل عدم رانندگی، پوسیده می‌شوند!

این‌ها آج کافی دارند، اما یکپارچگی ساختاری خود را از دست داده‌اند چون مدت زمان زیادی بیکار بوده‌اند. بنابراین وقتی به تاریخ تولید لاستیک گلدستون نگاه می‌کنید، در نظر داشته باشید که اگر چندین سال از تولید آن گذشته است و تا کنون بیکار در گوشه‌ای افتاده بود، احتمالا نمی‌تواند انتظارات شما از یک لاستیک نو را برآورده کند.

تاریخ لاستیک خودرو
تاریخ لاستیک خودرو

تاریخ انقضا لاستیک یزد تایر

اگر می‌خواهید تا حداکثر تاریخ انقضا لاستیک یزد تایر از آن استفاده کنید، باید در نظر داشته باشید که سبک رانندگی خود را اصلاح کنید. عادات نادرست رانندگی مانند پیچیدن سخت، شتاب گیری سریع و ترمز ناگهانی، فشار روی لاستیک‌ها را به شدت افزایش می‌دهد و باعث سایش سریع آن‌ها شود. با اصلاح درایوینگ استایل خود، عمر تایرهای ماشین را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهید.

تاریخ انقضا لاستیک کومهو

فارغ از اینکه تاریخ انقضا لاستیک کومهو کره‌ای چه زمانی باشد، باید بدانید که بررسی مکرر تایرها بسیار اهمیت دارد تا کوچکترین آسیب آن‌ها را به موقع تشخیص دهید و ترمیم کنید. باید متناوب سطح فشار هوا را تنظیم کنید و تایرها را مدام بچرخانید. اگر به این موارد بی‌تفاوت باشید، ممکن است عمر مفید لاستیک شما نصف شود، شاید هم کم‌تر!

تاریخ انقضا لاستیک رودستون

از دست رفتن آج تایر نشانه قابل توجهی است که باید لاستیک را تعویض کنید، حال چه تاریخ انقضاء لاستیک رودستون رسیده باشد یا چند سال به پایان آن باقی مانده باشد، فرقی ندارد. پایین بودن آج نشانه‌ای است که راننده به راحتی می‌تواند تشخیص دهد. بنابراین به صلاح نیست لاستیک معیوب را با این بهانه که هنوز انقضای آن به پایان نرسیده است روی خودرو خود نگه دارید و سطح ایمنی را پایین بیاورید.

تاریخ انقضا لاستیک هانکوک

ممکن است تا تاریخ انقضا لاستیک هانکوک خودرو شما چندین ماه باقی مانده باشد، اما لرزش یا صدای بلند لاستیک را می‌شنوید! در این صورت احتمالا لاستیک خودرو شما با مشکلی روبروست که باید با تکنسین‌ها مطرح کنید یا لاستیک را تعویض نمایید.

کلام آخر

در نظر گرفتن تاريخ تولید لاستیک خودرو مهم است، اما تنها عامل قطعی زمان تعویض لاستیک‌ها نیست. بنابراین لازم است تا عوامل متعددی از جمله شرایط جاده، وضعیت جوی، میزان استفاده از خودرو و سبک رانندگی خود را نیز در نظر بگیرید تا تشخیص دهید که دقیقا چه زمانی برای تعویض تایرها اقدام کنید.