آشنایی با انواع مختلف لاستیک آفرود

دسته بندی ها: لاستیک آفرود, لاستیک پاترول

آشنایی با انواع مختلف لاستیک آفرود

مهم ترین قسمت در خودروهای خارج شهری و شاسی بلند بزرگ لاستیک آنهاست، برای هر منظور تفریح، جنگل، کوه، صحرا و شن نوردی، ساحل و … لاستیک خاصی طراحی و با آج متناسبی تولید شده است که قابل جایگزینی نیست. لاستیک های آفرود به دلیل فراوانی تنوع و نوع استفاده در شرایط مختلف استفاده، دارای پیچیدگی های فراوانیست اما آنچه که به طور کل اهمیت دارد، تفاوت طرح آج لاستیک های آفرود میباشد. که به دو نوع کلی All Terrain  و ‌Mud Terrain تقسیم می‌شوند.

AT : All Terrain یا لاستیک چند منظوره، قابلیت استفاده در سطوح شهری و جاده ای و همچنین تا حدودی خارج جاده ای را دارا می‌باشند.
MT : Mud Terrain یا مخصوص سطوح گل و برف، که عموما برای شرایط خارج جاده ای طراحی شده است. البته با رعایت نکات حفظ و نگهداری از لاستیک میتوان از لاستیک های MT  در شرایط شهری و جاده ای نیز استفاده کرد.

آشنایی با انواع مختلف لاستیک آفرود
آشنایی با انواع مختلف لاستیک آفرود

طراحی و ساختار لاستیک آفرود

ساختار لاستیک آفرود به دو نوع رادیال و بایاس تقسیم می‌شود. استفاده از لاستیک بایاس در شرایطی مشابه شرایط شنزار و صحرا و لاستیک رادیال در شرایط های گل و لای و جنگلی توصیه می‌گردد.

لاستیک آفرودی و گل جنگی می‌بایست دارای دیواره دوبل و قوی تر از لاستیک معمولی بوده که در شرایط خاص بعد از کاهش باد لاستیک برای عبور از موانع، آسیب به دیواره وارد نشده و پنچر و یا سوراخ نگردد.

آج طراحی شده در دیواره لاستیک های MT به دلیل عبور از شرایط باتلاق و سخت خارج جاده ای‌ می‌باشد و فقط به دلیل زیبایی طراحی نشده است. برخی از تایر ها همانند لاستیک مادزیلا، تا بن و لبه رینگ در دیواره لاستیک دارای آج می‌باشند که این تایر را به یکی از سرسخت ترین لاستیک های مناسب آفرود تبدیل کرده است.

آشنایی با انواع مختلف لاستیک آفرود
آشنایی با انواع مختلف لاستیک آفرود

برخی از برندهای غیر اصلی اقدام به تولید تایرهای آفرودی با دیواره های معمولی و مشابه لاستیک خودرو های سواری نموده اند. خریداران در هنگام خرید لاستیک آفرودی ارزان قیمت ، به این نکات توجهی نمی‌کنند اما بعد از مدت کوتاهی از استفاده از این تایر، متوجه ایرادات و عیوب لاستیک در حین استفاده خواهند شد.

هیچ گاه تایر مناسب شرایط خارج جاده ای و با گل جنگی را با مواد اولیه نا مرغوب و یا استاندارد های پائین تر از نیاز مشتری تولید نمی‌کنند.

قیمت لاستیک آفرودی نسبت به لاستیک های درون شهری بالاست. قیمت لاستیک با آج MT که به اصطلاح به آفرودی و گل درشت معروف است، کمی بیشتر از لاستیک با آج AT یا به اصطلاح چهار فصل و شهری است. دلیل این اختلاف قیمت نیز تکنولوژي بالاتر تولید و عممق آج بیشتر لاستیک MT می‌باشد.