میزان باد تایرهای آفرودی

دسته بندی ها: دسته‌بندی نشده

میزان باد تایرهای آفرودی

همیشه و در همه جا مطالعه کرده ایم که باید باد تایر خود را در حالت مناسب حفظ كنیم. به طور کلی این ایده خوبی است، زیرا به مدیریت سایش لاستیک و ایمنی شما کمک می کند. با این حال، در برخی موارد و شرایط، بهتر است با آزاد کردن مقدار قابل توجهی هوا از لاستیک، با توصیه سازنده مخالفت کنیم. یکی از این موارد زمانی است که به آفرود رفته اید.

میزان باد تایرهای آفرودی

چنگ زنی
برای آفرود در مناطقی مانند: ساحل، جنگل، زمین های گلی، سطوح ناهموار و … ، نیاز به چسبندگی قابل توجه ای دارید، پس در این شرایط باد لاستیک های خود را پر نگه ندارید. کاهش باد لاستیک باعث سازگاری تایر با سطوح و بهبود چسبندگی بیشتر و جلوگیری از فرو رفتن در زمین می شود. همچنین این کار سیستم تعلیق و پرش را برای داشتن یک رانندگی نرم تر کاهش می دهد.

کی و چگونه باد را پایین بیاوریم؟
پایین آوردن باد تایر باید زمانی انجام شود که شما آماده خارج شدن از جاده معمولی و ورود به شن و ماسه، گل، سنگ، برف و … می باشید. شما می توانید به راحتی با برداشتن درپوش محل ورود و خروج باد تایر واستفاده از یک وسیله نوک تیز باد تایر را کم کنید و با استفاده از تایرسنج فشار لاستیک را کنترل کنید . اینکه شما باید از هرلاستیک چه مقدار باد خالی کنید جای بحث دارد و برخی ادعا می کنند که افت فشار تا 10 psi قابل کنترل است. اما به خاطر داشته باشید که با کم کردن باد، دیوارهای کناری تایرها بیشتر در معرض سطحی قرار می گیرند که در آن قرار دارید . ممکن است در شن و ماسه مسئله ای نباشد، اما در سنگ ها مشکلی ایجاد کند و لاعث سوراخ شدن لاستیک شما می شود. بهترین گزینه 5 psi در هر لاستیک و در زمین های خاکی یا ماسه ای و حداکثر 10 psi در زمین های صخره ای است. اگر متوجه شدید که گیر افتاده اید (حتی با سیستم انتقال قدرت در دنده کم)، می توانید باد اضافی را برای افزایش قدرت، خالی کنید. فقط بخاطر داشته باشید که فشار کم لاستیک با سرعت کم ترکیب خوبی برای عملکرد عملکرد بهتر هستند.

بازگشت به جاده معمولی
در پایان سفر، باید لاستیک ها را مجدداً باد کنید. قبل از شروع آفرود، یک کمپرسور هوا یا دستگاه باد تایر همراه خود داشته باشید تا باد لاستیک خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید. پس از رسیدن به مقصد دوباره آن را چک کنید.  برای چک کردن دقیق سه ساعت به لاستیک ها زمان دهید تا خنک شوند تا در صورت لزوم مجددا آنها را باد کنید. اگر خودروی شما دارای سیستم کنترل فشار تایر می باشد، ممکن است لازم باشد آنها را تنظیم کنید که در کتابچه راهنمای خودرو می توانید آن را بررسی کنید.
ابزارهای آفرود
علاوه بر یک سنجنده باد و فشار تایر، چند ابزار دیگر مانند: کیت استاندارد اورژانسی، دستکش کار، لوازم یدکی، کیت تعمیر لاستیک، وینچ و بیل تاشو (برای آزادسازی لاستیک گیر کرده) و … با خود همراه داشته باشیدد. اگر در حال عبور از مناطق پر از درخت هستید، یک اره، تبر و آرشه نیز می تواند مفید باشد ( البته نه اینکه به طبیعت آسیب برسانید ). کمی دانش و آمادگی و همچنین ابزار مناسب می تواند آفرود را برای شما هیجان انگیز و ایمن کند.