لاستیک ها موز نیستند

دسته بندی ها: دسته‌بندی نشده

لاستیک ها موز نیستند

لاستیک ها موز نیستند

بخش عمده ای از ایمنی در جاده ها ، اطمینان از مناسب بودن لاستیک های خودروی شما می باشد.

تایر میشلن فرانسه کمپینی را با عنوان لاستیک ها موز نیستند ، آغاز کرده است. هدف این کمپین آموزش به مشتریان در مورد تعیین زمان مناسب برای تعویض لاستیک خودروهایشان است. برخلاف آنچه ما در مورد تاریخ انقضا سایر محصولات به آن عادت کرده ایم ، میشلن می گوید که روند پیری لاستیک از تاریخ ساخت ( DOT ) شروع نمی شود در حقیقت هنگامی که لاستیک باد و روی خودرو نصب می شود ، تاریخ مصرف آن نیز شروع می شود . دلیل آن ، این است که تایرها بیشتر از همه هنگام استفاده دچار مشکل می شوند نه با ماندن در انبار … !

طبق گفته مایکل نوناگ ، نماینده ارشد میشلن در فیلیپین ، سه تحقیق در کره ، آلمان و عربستان سعودی انجام شده است که هیچ تفاوتی در عملکرد بین تایرهای تازه تولید شده و لاستیک هایی که به مدت سه سال از تاریخ تولید آنها گذشته ، وجود ندارد . وی توضیح داد : مطالعات در عربستان نشان داد ، لاستیكی كه به مدت یك سال روی خودرو استفاده شده ، برابر با لاستیكی كه ۱۰ سال در انبار بوده ، مسن است و این نشان می دهد که لاستیک ها هنگام استفاده ، سریعتر از زمانی که در انبار هستند پیر می شوند.

مطالعات در کره و آلمان نیز صورت گرفت که در هر دو مطالعه ، لاستیک های جدید و لاستیک هایی که سه ساله از تاریخ تولیدشان گذشته بود به طور یکسان عمل کردند.

نوناگ اضافه کرد : تصور غلط رایج مبنی بر خرید تایر براساس تاریخ ساخت  ( DOT )  می تواند خطرناک باشد زیرا مصرف کنندگان به جای نگهداری مناسب تایرهای خود پس از نصب به تاریخ تولید آن توجه می کنند.  وی افزود :  به جای تمرکز بر تاریخ ساخت ( DOT )  ، باید به استفاده مناسب از آن ، حفظ باد ( فشار ) صحیح تایر ، تنظیم و بالانس مناسب ، چک کردن مداوم و اندازه گیری عمق آج توجه شود.

به این نکات توجه داشته کنید :

  • که اکثر لاستیک ها حاوی مواد شیمیایی ضد اکسید هستند که پیری لاستیک را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند .
  •  تایرها در انبار و پیش از نصب باد نشده اند ، فقط ممکن است در معرض نوسانات جزئی دما قرار بگیرند.
  • نباید مهمترین تاریخ برای شما تاریخ ساخت تایر باشد ، بلکه تاریخ نصب آن بر روی خودرو مهم است.

میشلن توصیه می کند که لاستیک های بالای ۱۰ سال در خودرو باید از بین بروند. نوناگ می گوید : این توصیه از نظر فنی نیست بلکه جهت احتیاط است . لاستیک ها در طول زندگی خود بر روی یک خودرو فشارهای مختلف و زیادی را تحمل می کنند ، مانند : موانع جاده ای ، چاله ها ، جاری شدن سیل ، گرمای شدید هوا در تابستان همه این ها باعث آسیب به لاستیک می شود.

لاستیک ها تنها ارتباط بین خودرو و جاده شما هستند ، بنابراین هوشمندانه انتخاب کنید. در مورد شرایط جاده ای که در آن رانندگی می کنید ، به فروشنده لاستیک خود اطلاع دهید و از او راهنمایی بخواهید .

و این باور غلط را فراموش کنید !