لاستیک های مناسب آفرود کدامند ؟

دسته بندی ها: تایر, لاستیک آفرود

آفرود چیست و لاستیک های مناسب آفرود کدامند ؟

درباره ی آفرود بیشتر بدانیم

آفرود ، کلمه ای که این روزها و در سال های اخیر اسم آن را زیاد می شنویم. اما شاید خیلی از ما اطلاعات کافی و کاملی از آن نداشته باشیم. با شنیدن کلمه ی آفرود اولین نکته ای که به ذهنمان می رسد ،  خودروهای شاسی بلند و حضور در رمل های کویر است. اما باید گفت که آفرود فقط در این کلمه خلاصه نمی شود و مفهومی گسترده تر دارد که در ادامه درباره ی آفرود و آفرود سواری و خودروها و لاستیک های مناسب آن با شما صحبت خواهیم کرد.

آفرود چیست ؟

آفرود که در زبان لاتین off-road نوشته می شود به معنای خارج از جاده است که در اینجا مفهوم رانندگی در خارج از جاده را نیز به ما یادآور می شود. در چنین شرایطی برای رانندگی در خارج از جاده و مسیرهای ناهموار و پر از سنگریزه ، شن ، پستی و بلندی ، گل و لای و غیره امکان استفاده از خودروها سواری کوچک و درون شهری وجود ندارد و رانندگی با چنین خودروهایی به سختی امکاپذیر خواهد بود که باعث آسیب رساندن جدی به خودرو می شوند.

رفتن به آفرود با خودروهای معمولی و سواری آسیب هایی همچون: از بین رفتن و یا سوراخ شدن لاستیک ، خراب شدن سیستم تعلیق ، آسیب رساندن به جلوبندی خودرو و غیره را با هزینه هایی گزاف به همراه خواهد داشت. به همین دلیل اینکار به دارندگان این خودروها توصیه نمی شود. علاوه بر یک خودروی مناسب برای رفتن به دل طبیعت و داشتن یک سفر هیجان انگیز و ماجراجویانه ، نیاز به تجهیزات کافی و لاستیک های استاندارد که برای چنین شرایطی طراحی شده اند نیز است.

مشخصات و ویژگی های خودروهای آفرودی

این نوع خودروها باید از ویژگی هایی منحصربفردی برای حضور در خارج از جاده برخوردار باشند. خودروهای آفرودی باید دارای سیستم تعلیق چهار چرخ متحرک ( ۴WD ) ، ۴*۴ یا سیستم تمام چرخ دنده ای باشند به طوری که سیستم دیفرانسیل ، قدرت را به هر چهار چرخ انتقال دهد و باعث حرکت بهتر آن در موقعیت های خاص جاده ای شود. در خودروهای آفرودی همچنین فرمانپذیری باید به بهترین شکل ممکن عمل کند.

گفته می شود این نوع خودروها در ابتدا و در هنگام ساخت دارای شاسی مستقلی هستند و به این جهت جداگانه ساخته می شوند که از اتاق و بدنه ی خودرو در هنگام برخورد با موانع و ناهمواری های خارج از جاده محافظت کنند. از دیگر ویژگی های این خودرو این است که شاسی مستقل آن باعث می گردد هر چهار چرخ نیز بطور مستقل عمل کنند. اصولاً خودروهای آفرودی این امکان را نیز برای شما فراهم می کنند تا تجهیزات اضافه تری را بر روی آنها اضافه و نصب کنید.

 لاستیک های مناسب آفرود کدامند ؟
لاستیک های مناسب آفرود کدامند ؟

خودروهای مناسب آفرود

حتما شما نیز فکر می کنید که با هر خودروی شاسی بلند یا کراس اووری این امکان را دارید که به مناطق ناهموار و سخت خارج از جاده رانندگی کنید. باتوجه به توضیحاتی که در بالا داده شد ، این دیدگاه کمی درست نیست. در ادامه به معرفی چندین خودرو که امکان حضور در خارج از جاده را دارند و در ایران نیز موجود می باشد ، خواهیم پرداخت.

کاپرا تک کابین و دو کابین ، پاجرو میتسوبیشی ، وانت فوتون ، تویوتا پرادو دو درب و چهار درب ، تویوتا هایلوکس ، تویوتا اف جی کروزر ، تویوتا لندکروزر ، فوتون ساوانا ، جی ام سی سیرا ، تویوتا فرچونر ، گگ گونو ، نیسان پاترول ، پاژن ، انواع جیپ ، رونیز و … . بعضی از رانندگان خودروهای شاسی بلند دیگر با تغییراتی در سیستم خودرو و نصب لوازم و تجهیزاتی بر روی آنها باعث می شوند تا خودرو برای حضور در خارج از جاده مناسب گردد. یکی از این تجهیزات لاستیک مناسب برای آفرود است که در ادامه درباره ی آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بهترین لاستیک برای آفرود

این نوع لاستیک همانند خودروهایشان باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند تا در مسیرهای ناهموار و خشن دوام بیشتری داشته باشند. عمق آج در این نوع لاستیک ها باید بزرگتر و عمیق تر باشد تا به راحتی گل و لای و سنگریزه را از بین آنها خارج کند. این نوع لاستیک ها دارای انواع مختلفی هستند مانند: لاستیک های Mud Terrain و لاستیک های All Terrain که پیش از این درباره ی آنها و تفاوت لاستیک های Mud Terrain و لاستیک های All Terrain توضیحات کاملی را ارائه داده ایم.

لاستیک های آفرودی در خارج از جاده چسبندگی مناسب دارند ، اما بطور کامل نمی توان این را بیان کرد که هرچه لاستیک ها بزرگتر باشند ، چسبندگی آنها نیز افزایش پیدا می کند. در اصل گفته می شود لاستیک های بزرگتر باعث افزایش ارتفاع خودرو می شوند که سواری راحت تری را برای عبور از ناهمواری ها این نوع مسیرها به شما رائه می دهند.  به این منظور که هر چه فاصله ی خودرو با زمین بیشتر باشد ، گذر از این ناهمواری ها برای شما راحت تر خواهد بود.

باد لاستیک آفرود

بعد از انتخاب لاستیک مناسب و پیش از وارد شدن به مسیرهای ناهموار باید باد لاستیک آفرودی خود را تغییر دهید. این کار باعث طول عمر تایر شما می شود و عملکردی عالی را در این مسیرها به شما ارائه می دهد. 

 لاستیک های مناسب آفرود کدامند ؟
لاستیک های مناسب آفرود کدامند ؟

تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای آفرود

بعد از حل کردن مسئله لاستیک آفرودی باید به سراغ تجهیزات مناسب برای رفتن به این نوع سفر رفت. در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

  • باربند
  • کیت افزایش ارتفاع
  • وینچ (قرقره به همراه سیم بکسل)
  • سایه بان
  • پمپ باد
  • بیلچه
  • خوراکی
  • لباس مناسب
  • و …