لاستیک فصلی و چهارفصل چه تفاوت‌هایی دارند؟

دسته بندی ها: تایر, خرید لاستیک, دانستنی در مورد لاستیک

لاستیک فصلی و چهارفصل چه تفاوت‌هایی دارند؟

لاستیک فصلی و چهارفصل چیست؟ چه تفاوت‌هایی دارند؟ فرض کنید یک کفش اسپرت می‌خرید که می‌توان هر روز از آن استفاده کرد؛ چه تابستان، چه زمستان، چه روزهای گرم و آفتابی و چه روزهای سرد و برفی. درست است؛ از این کفش هر روز و در هر فصلی می‌توان استفاده کرد اما آیا به‌اندازه یک کفش تابستانی و خنک در روزهای گرم تابستان به کار‌تان می‌آید؟ گرما زیاد و ظاهر بسته این کفش قبلی، شما را کلافه نمی‌کند؟

همین کفش را برای روزهای سرد و برفی زمستان تصور کنید. یک کفش نازک و مناسب برای راه‌رفتن در مسیرها و روزهای برفی که هر لحظه ممکن است سرما بیش از حد هوا باعث شود پایتان یخ بزند و نتوانید به راه‌رفتن ادامه دهید. لاستیک فصلی و لاستیک چهارفصل درست شبیه مثالی است که از آن حرف زدیم اما ماجرا به همین راحتی‌ها هم نیست.

لاستیک فصلی و چهارفصل چه تفاوت‌هایی دارند؟
لاستیک فصلی و چهارفصل چه تفاوت‌هایی دارند؟

لاستیک‌ها بر اساس کاربرد فصلی

وقتی از لاستیک‌ها بر اساس کاربرد فصلی صحبت می‌کنیم، منظور مواد سازنده، فرمول ساخت، کاربرد و عملکرد لاستیک باتوجه‌به فصلی است که مناسب با آن ساخته شده است. لاستیک‌هایی چهارفصل همان‌طور که از اسم آن به نظر می‌رسد، برای استفاده در شرایط عادی و مناسب در هر چهارفصل سال می‌تواند عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد.

اما لاستیک‌‌های فصلی؛ لاستیک برفی یا لاستیک تابستانی در تلاش است تا عملکردی ایمن و درست مطابق با شرایط گرما یا سرمای سخت محیط داشته باشد. همچنین کمک کند تا راننده خودرو کنترل و عملکرد بهتری در شرایط آب‌وهوایی گرم، سرد و خشک، روی خودرو و رانندگی خود داشته باشد.

لاستیک چهار فصل چیست؟

اساساً برندها و کارخانه‌های تولید لاستیک، لاستیک چهارفصل را طوری می‌سازند که می‌تواند هم در جاده‌های خشک و گرم تابستانی کاربرد داشته باشد و هم گزینه خوبی برای روزهای سرد زمستانی محسوب شود. مخلوط لاستیکی به‌کاررفته در این لاستیک‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده است که در دمای زیر و بیش از صفر درجه سانتی‌گراد عملکرد خوبی داشته باشد.

همه تایرهای فصلی علائم خاصی دارند. رایج‌ترین نشانه‌ای که به کمک آن می‌توان درباره فصلی بودن یک تایر اطمینان پیدا کرد، علامت M + S (گل‌وبرف) است. بعضی از لاستیک‌ها هم به‌وضوح می‌توان عبارت چهارفصل (ALL SEASON) را در دیواره کناری لاستیک دید.

مزایای خرید لاستیک چهار فصل

همه تایرهای فصلی عملکردی قابل‌قبول دارند و می‌توانند شرایط مناسبی برای رانندگی در طول فصل‌ها و روزهای عادی و معمولی سال فراهم کنند. همچنین فرسودگی دیرتر، قیمت مناسب‌تر و قابلیت استفاده در تمام طول سال مزایای دیگر آن است.

نکات مهمی که قبل از خرید لاستیک فصلی باید به آنها توجه کرد

مکان قوانین در کشورهای مختلف با توجه به آب‌وهوا و شرایط خاص و متفاوتی که در فصل‌های تابستان و زمستان وجود دارد متفاوت است. اگر چه این لاستیک‌ها برای استفاده در تمام طول سال می‌توانند انتخاب خوبی باشد اما به شرط آنکه در یک منطقه سردسیر یا گرم‌سیر زندگی نکنید. زیرا این لاستیک‌ها برای استفاده در یک آب‌وهوای معمولی طراحی‌ شده‌‌اند. همین موضوع باعث شده تا برخی از کشورهای مختلف برای حفظ امنیت بیشتر،‌استفاده از لاستیک‌های فصلی را جزء قوانین اجباری رانندگی در آن کشور بدانند.

آب‌وهوا: اگر شرایط زمستانی یا تابستانی محیط زندگی شما شدید و بارندگی‌های مکرر داشته باشد، عاقلانه‌ترین کار استفاده از لاستیک‌های فصلی است.

متوسط مسافت پیموده شده: اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دمای هوا در طول زمستان و تابستان تغییر بسیار زیادی ندارد و مسافت‌های زیادی مشغول رانندگی نیستید، احتمالاً لاستیک‌های فصلی انتخاب خوبی باشد.

لاستیک فصلی و چهارفصل چه تفاوت‌هایی دارند؟
لاستیک فصلی و چهارفصل چه تفاوت‌هایی دارند؟

لاستیک تابستانی

تایرهای تابستانی که معمولاً با نام تایرهای عملکردی به بازار عرضه می‌شوند در هوای گرم (هوای بالاتر از ۴۵ درجه) بهتر عمل می‌کنند. لاستیک‌های تابستانی از ترکیب لاستیکی نرم‌تری ساخته می‌شوند و به طور معمول رویه لاستیک‌ها با بلوک‌های آجدار بزرگ مجهز می‌شوند. این طراحی باعث می‌شود تا در هوای گرم بیشترین تماس را با جاده داشته باشند. لاستیک‌های تابستانی به‌طورکلی در شرایط مرطوب و خشک چسبندگی بیشتر و کنترل و ترمزگیری بهینه‌تری دارند.

زمانی که دما کاهش پیدا می‌کند و سال به سمت روزهای سرد و زمستانی می‌رود، ترکیب لاستیکی نرم تایر سفت و کشش آن بسیار کم می‌شود. حتی در مواردی ممکن است دمای سردتر باعث خرد شدن لبه بلوک آج یا ترک خوردن لاستیک و آج روی آن شود. این آسیب‌ها به‌طورکلی در دسته‌بندی استفاده نادرست و نامناسب از تایر است و در شرایط ضمانت و تعویض کارخانه قرار نمی‌گیرد. این به معنی آن است که در صورت بروز هر یک از اتفاق‌ها و آسیب‌هایی که گفتیم، شما مجبورید هزینة تعویض لاستیک را بدهید و ممکن است یک هزینه مضاعف برایتان آب بخورد!

مهم‌تر از همه این موارد، یکی از دلایلی که باعث می‌شود لاستیک‌های تابستانی برای شرایط روزهای دیگر سال، به‌خصوص شرایط برفی مناسب نباشد عملکرد آنهاست. عملکرد این لاستیک‌ها در این شرایط به‌شدت دچار اختلال می‌شود و ممکن است خط ترمز یا زمان توقف کامل خودرو بسیار طولانی شود. به بیان دیگر، لاستیک‌های تابستانی نه‌تنها برای دمای زیر ۴۵ درجه مناسب نیستند بلکه ایمنی کاملی هم ندارند.

لاستیک‌های زمستانی

وقتی دماسنج دمای زیر ۴۵ درجه سانتی‌گراد را نشان می‌دهد، زمان آن رسیده تا به فکر یک تغییر اساسی در لاستیک‌های خودرو خود باشید. لاستیک‌های زمستانی با الگوی آج عمیق و یک خلل‌وفرج در عرض آج با نام sipes ساخته می‌شوند. شکل ظاهری این آج‌ها با الگوی آج عمیق و به جلوگیری از تجمع لجن و برف روی آج لاستیک کمک می‌کند.

درحالی‌که خلل‌وفرج روی تایر باعث می‌شود کشش بین تایر و برف بیشتر باشد و سعی می‌کند تا روی سطح یخ‌زده، ایستادگی و عملکرد بهتری داشته باشند. لاستیک برفی همچنین از ترکیب لاستیکی استفاده می‌کنند که روکش خشکی دارند و فرموله شده‌اند تا با داشتن این روکش خشک، اصطکاک بیشتری بین جاده‌‌های برفی و لغزنده ایجاد کنند. حتی اگر در منطقه‌ای نباشید که بارندگی مرتب و دائمی دارد، زمانی که هوا خشک و سرد است هم همچنان لاستیک‌های سرد بهترین گزینه برای استفاده هستند. لاستیک‌های با نماد برف‌دانه کوهستانی قابل‌تشخیص‌اند.

تفاوت تایر تابستان، زمستان و تمام فصل چیست؟

تا اینجای مطلب اطلاعاتی کامل و جزئی درباره هر یک از مدل‌های لاستیک برفی ، لاستیک تابستانی و لاستیک چهار فصل به دست آوردیم. اکنون بهتر می‌دانید که عملکرد هر سه این تایرها در شرایط آب‌وهوایی متفاوت چگونه است. اما برای درک بهتر و اینکه آیا ارزش خرید تایرهای فصلی بیشتر از تایرهای چهارفصل است، یک‌بار دیگر به مقایسه لاستیک تابستانی با لاستیک چهار فصل و زمستانی می‌پردازیم.

شرایط آب‌وهوایی

  • لاستیک تابستانی برای رانندگی در هوای خشک، گرم و کم رطوبت طراحی شده است. روی برف، جاده‌‌‌های یخ‌زده و یخ عملکرد
  • مناسبی ندارد. لاستیک برفی برای جاده‌های برفی، مرطوب، سرد و پرباران است.
  • لاستیک فصلی برای بیشتر شرایط غیرحاد و معمولی مثل برف، باران، سرما و گرما سبک طراحی شده.

فرمولاسیون ساخت

  • لاستیک تابستانی اصطکاک و خاصیت فنری بین تایر و جاده ایجاد می‌کند.
  • لاستیک زمستانی خصوصیت ترکیبی دارند که اصطکاک کارآمدتری به وجود می‌آورد در جاده‌های مرطوب لغزنده دارد.
  • لاستیک فصلی فرمولاسیون ترکیبی دارند.

اندازه لاستیک‌ها

  • بیشتر لاستیک‌های تابستانی یک اندازه معمولی و مناسب با خودرو دارند. اگر تایر استفاده شده پهن‌تر و بزرگ‌تر از خودرو باشد، احتمال لیز خوردن آن بیشتر خواهد شد.
  • لاستیک برفی را هم بهتر است در اندازه‌های باریک تهیه و استفاده کنید، لاستیک پهن برفی مثل ماشین‌های شخم‌زنی جلو می‌رود و کنترل را سخت می‌کند.
  • لاستیک چهار فضل در دو کلاس متفاوت تولید می‌شوند. لاستیک مسافرتی و لاستیک سیاحتی.
    لاستیک‌های مسافرتی سواری روان‌تر و عمر عاج بیشتری دارند و لاستیک سیاحتی کنترل‌پذیری بالاتر و صدای کم‌تری دارد.
لاستیک فصلی و چهارفصل چه تفاوت‌هایی دارند؟
لاستیک فصلی و چهارفصل چه تفاوت‌هایی دارند؟

دو لاستیک یا چهار لاستیک فصلی؟

وقتی دما رو به افزایش یا کاهش چشمگیر و تغییر بیش از حد می‌رود، وقت آن رسیده تا به سراغ استفاده از لاستیک‌های فصلی بروید. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که تابستان متعادلی دارد اما از زمستان سخت آن نمی‌توان در امان بود یا تابستان‌‌های گرم و زمستان‌های معمولی دارد، استفاده از لاستیک فصلی را نباید پشت گوش انداخت.

لاستیک‌های فصلی باعث افزایش بازده خودرو و کاهش مصرف سوخت می‌شود. کمک می‌کند راننده کنترل بیشتری روی خودرو داشته باشد و رانندگی ایمن‌تری خواهد داشت. اما سؤالی که به وجود می‌آید درباره تعداد لاستیک‌های استفاده شده در خودرو است. آیا تعویض دو لاستیک خودرو کفایت می‌کند یا باید هر چهار تایر را عوض کرد؟

پاسخ هر چهار تایر است! وقتی فقط دو تایر را عوض می‌کنید، درواقع عملکرد خودرو دچار اختلال خواهد شد و مثل قبل یک‌پارچه و کامل نیست. دو چرخ جلو یا عقب تایر چهار فصل است و دو چرخ دیگر تابستانی یا لاستیک برفی است! در چنین شرایطی انتها یا جلو وسیله نقلیه در شرایط خشک، برفی و لغزنده عملکرد درست خود را انجام می‌دهد و طرف دیگر خودرو برای انجام کار درست، ناتوان است. همچنین این ناهماهنگی روی ترمز خودرو یا سیستم کنترل کشش هم اثر منفی می‌گذارد.

بنابراین سازگاری درست همه چرخ‌ها یک کار کلیدی و مهم است. ترجیح داده می‌شود هر چهار تایر را برای شرایط زمستانی یا تابستانی مناسب کنید. چنین حالتی کمک می‌کند تا شتاب‌گیری و ترمز‌گیری مناسبی داشته باشد و تعادل و کنترل بیشتر روی خودرو خیال شما را از بابت یک رانندگی ایمن و بی‌خطر راحت کند.

بهترین لاستیک مناسب زمستان

هشت مورد از بهترین لاستیک مناسب زمستان که می‌توانند برای استفاده در جاده‌ها و مناطق مرطوب و سرد مناسب باشند شامل موارد زیر است:

  • Bridgestone Blizzak WS80
  • Michelin X-Ice Xi3
  • Dunlop Winter Maxx
  • Pirelli Winter Sottozero 3
  • Firestone Winterforce 2
  • Goodyear Ultra Grip Ice WRT
  • Yokohama iceGUARD iG52c
  • Continental Wintercontact SI