علت صدا دادن چرخ جلو

دسته بندی ها: تایر, دانستنی در مورد لاستیک

علت صدا دادن چرخ جلو

اولین مرحله بعد از شنیدن صدای تق تق چرخ جلو برسی لاستیک ماشینه. چون لاستیک تنها قسمتیه که با زمین ارتباط داره و وظیفه کنترل ماشین بر عهده چرخ هاست. لازم نیست که باد لاستیک را برسی کنید شما باید عاج های ماشین را برسی کنید. گاهی مواقع پیش میاد که سنگ یا شئ محکمی در بین عاج ها رفته و با چرخیدن چرخ ها باعث صدای تق تق چرخ جلو پراید میشه.

دومی برابر بودن عاج نیز تاثیر مهمی در علت صدای چرخ جلو پراید دارد. توی سرعت بالا اگه عاج های سمت راست و چپ برابر نباشند باعث به صدا درامدن چرخ ها و نا پایداری فرمان میشود. این دو عامل بیشتر اتفاق می افتد ولی در ادامه چند مورد دیگر هم به شما معرفی میکنم.

  • سرعت زیاد
  • جنس تایر
  • بالانس نبودن چرخ
  • دمای هوا
  • و…

عوامل زیادی موجب صدای تقه از زیر ماشین پراید می شود اما عامل اصلی همین چند موردی بود که گفتیم.

علت صدا دادن چرخ جلو
علت صدا دادن چرخ جلو

مهم ترین عوامل در به صدا افتادن چرخ جلو

در بالا عواملی که باعث به صدا افتادن چرخ جلو میشوند رو به شما گفتیم اما به نظر شما کدوم عامل مهم تره و تاثیر بیشتری در علت صدا دادن چرخ جلو پراید داره، در این بخش قراره مهم ترین عامل که باعث به صدا افتادن چرخ جلوی ماشین میشه رو به شما بگیم.

اگه دوست دارید علت اختلاف قیمت رینگ های فولادی و الومینیومی رو بدونی و مناسب ترین رینگ رو برای ماشینت بخری حتما مقاله رینگ فولادی رو مطالعه کنید

در بالا به صورت کلی گفتیم که چند عامل هستند که باعث صدا دادن چرخ جلو پراید می شود مثل تایر، دمای هوا، بالانس نبودن چرخ ها و کلی عامل دیگه هم وجود داره که جزء مورد های اصلی نیست و به ندرت پیش میاد و دونستن این مورد ها اصلا لازم نیست اما مواردی هست که باید بدانید که در ادامه به شما میگیم.

مهم ترین عامل که باعث صدای تق تق از چرخ جلو شما میشه لاستیکه، بلاخره بعد چند سال استفاده از خودرو تایر های ماشین کم کم لازمه که عوض بشه، استفاده از برخی از جنس های لاستیک باعث به صدا افتادن چرخ های خودرو میشه و این قضیه ممکنه برای همه پیش بیاد و یکی از مهم ترین عامل در به صدا افتادن چرخ می باشد.

صدای تق تق جلوبندی پراید ایراد فنی به حساب نمیاد، یعنی سر و صدایی که از لاستیک میاد زیاد مهم نیست ولی بسیار ازار دهندس ولی اصلا نگران نباشید چون این سرو صدا به ماشین شما صدمه ای وارد نمیکند.

صدای تق تق چرخ جلو در دست انداز

معمولا صدای تق تق چرخ جلو در دست انداز مربوط به جلوبندی خودرو میشه که لازمه جدی گرفته شود چرا که در صورت بی توجهی و عدم رسیدگی به موقع ممکنه برای شما هزینه های بالایی برای تعمیر در بر داشته باشه به همین دلیل در چنین شرایطی یکی از مهم تریم کارایی که باید انجام بدید، مراجعه به یک تعمیرگاه معتبره.

اگر می خواهید بدانید علت صدای تق تق هنگام دور زدن پراید چیست، می توانید علت این مورد را در جلوبندی خودرو پراید بررسی کنید.

صدای تق تق چرخ جلو هنگام دور زدن

صدای تق تق چرخ جلو در هنگام دور زدن، دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

  • عدم تنظیم فرمان و واشر بندی
  • خارج شدن چرخ در محور اصلی
  • خراب شدن کلگی بیرونی پلوس
  • نو بودن لاستیک ها
  • نقص فنی در سیبک یا قرقری فرمان
  • شل بودن اتصالات و پیچ‌ های جعبه‌ فرمان
  • عدم تنظیم زاویه چرخ ها
  • خراب بودن دنده‌های دیشلی یا هرز گرد
  • جلوبندی شامل چه قطعاتی است

لاذم به ذکر است که مواردی گه ذکر شد برای علت صدای تق تق هنگام دور زدن پراید هم صدق می کند.

علت صدا دادن چرخ جلو
علت صدا دادن چرخ جلو

صدای تق تق چرخ جلو هنگام ترمز

وجود اشکالاتی در بلبرینگ خودرو باعث شنیدن صدای تق تق چرخ جلو هنگام ترمز می شود که نباید نادیده گرفته شود چرا که در صورت بی توجهی می تواند مشکلات جدی تری را برای خودرو شما به همراه داشته باشد.

یکی از دلایل مهمی که باعث ایجاد صدای تق تق چرخ جلو هنگام ترمز می شود، وجود ایراداتی در بلبرینگ های چرخ خودرو است. بلبرینگ ها درواقع مجموعه ای از گلوله های فولادی هستند که درکنار هم قرار می گیرند و نقش مهمی در عملکرد ترمز خودرو دارند. حال اگر این قطعه خراب شود باعث می شود که ترمز نتواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد و این امر درنهایت صدای تق تق چرخ جلو هنگام ترمز را به همراه خواهد داشت.

از دیگر علت مهم صدای تق تق چرخ جلو هنگام ترمز، عدم روغن کاری کافی برای خودرو می باشد. همانطور که می دانیدروغن کاری خودرو اهمیت بسیاری در عملکرد طولانی مدت خودرو دارد و به همین دلیل نباید از این امر مهم غافل شوید.

خودرویی که از روغن کاری کافی و مناسب برخوردار نباشد، سیستم ترمز با کیفیت تری هم نخواهد داشت در نتیجه این امر باعث شنیده شدن صدای تق تق چرخ جلو هنگام ترمز می شود.

صدای تقه از زیر ماشین پراید

اگر هنگامی که گاز می دهید صدای تقه از زیر ماشین پراید می شنوید، ممکن است یک سوراخ در قسمت اگزوز وجود داشته باشد. اگرچه این سوراخ باعث آسیب به خودرو نمی شود اما ممکن است به دلیل اینکه گاز‌های خطرناک به داخل اتاق خودرو نشتی پیدا می کند، برای سرنشینان خودرو خطرناک باشد. در اینجور مواقع توصیه می کنیم که هر چه سریع تر به تعمیرگاه مراجعه کنید.

صدای تق تق از سمت راست ماشین

همانطور که می دانید میل تعادل یک نوع میله فولادی است که وظیفه آن حفظ تعادل در خودرو است. این میله به وسیله دو بوش محکم در دوطرف قرار گرفته، باعث جلوگیری از خم شدن بیش از حد خودر  به هر سمت می شود که در صورت خراب شدن علاوه بر اینکه ایمنی خودرو پایین می آید بلکه باعث لرزش فرمان خودرو شده و در برخورد با موانع و سرعت گیرها، صدای تق تق از سمت راست ماشین شنیده می شود.

صدای تق تق شاسی پراید

یکی از دلایل مهم صدای تق تق شاسی پراید، خراب بودن سیبک می باشد. در صورت خراب شدن سیبک خودرو، حرکت مفصلی خود را به درستی انجام نمی دهد و باعث شنیده شدن صدای تق تق شاسی پراید می شود. تشخیص لقی و خرابی سیبک کار بسیار سختی است که پیشنهاد می کنیم برای تعمیر آن به یک تعمیرگاه ماهر مراجعه کنید.

صدای تق تق زیر پای راننده

یکی از دلایل مهم صدای تق تق زیر پای راننده مربوط به تنظیم نبودن زاویه فرمان می باشد که برای رفع این مشکل بهتر است خودرو خود را دست یک تعمیرگاه بسپارید.

صدای تق تق از سمت چپ ماشین

یکی از عوامل مهم در ایجاد صدای تق تق از سمت چپ ماشین، بالانس نبودن چرخ ها می باشد. این امر می تواند باعث لرزش فرمان شود و درنهایت جلوبندی خودرو شما را خراب کند. برای جلوگیری از بوجود آمدن مشکلات جدی تر بهتر است بالانس بودن چرخ ها را بررسی کنید.

 

قبل از این که صداهای مربوط به جلو بندی رو به شما بگیم، میخواهیم توضیح بدیم که جلوبندی شامل چه قطعاتی است.

  • میل موجگیر
  • میل تعادل
  • طبق
  • سگ دست
  • شغال دست
  • کمک فنر
  • فنرسیبک‌ها
  • سیستم فرمان
  • دستگاه تعلیق
  • اکسل

در بالا انواع قطعات جلوبندی یا بخش زیرین ماشین را به شما گفتیم و حالا عواملی که باعث میشه هر یک از این قطعات به صدا در بیاد رو به شما میگیم.

صدا دادن جلوبندی

علت صدا دادن چرخ جلو
علت صدا دادن چرخ جلو

 

اگه تمامی عواملی که بالا گفتم چک کردید و ایراد کار از ان نبود پس حتما صدا از جلوبندی ماشین است. جلو بندی یا همون بخش زیر ماشین وظیفه حفظ تعادل در پیچ ها و دست انداز ها رو عهده دارد.

جلو بندی بخش مهم ماشینه که اگه درست ازش مراقبت نشه یا از جنس های نامناسب استفاده بشه ممکنه به بعد یه مدت به صدا بی افته و دچار مشکل بشه

در این بخش انواع صداهایی که از جلو بندی میاد رو به شما میگیم.

  • لرزش فرمان در سرعت بالای هشتاد
  • صدای خِر خِر هنگان چرخش فرمان
  • چرخش فرمان خودرو در حالت سکون و شنیدن صدای تق
  • رد شدن از دست انداز یا چاله و شنیدن صدای برخورد اهن
  • عدم فرمان پذیری
  • ثابت نماندن فرمون
  • و از این موارد

هر ایرادی در چرخ جلو یا در فرمان خودرو حس و مشاهده کردید بدانید که ایراد کار از جلوبندی ماشین است و حتما به یه مکانیک نشان دهید تا این مشکل را برای شما برطرف کند.

علت صدا دادن چرخ جلو
علت صدا دادن چرخ جلو

جمع بندی 

یکی از مشکلاتی که بسیاری از رانندگان خودرو با آن موجه هستند، مشکل صدای تق تق چرخ جلو می باشد که به دلایل مختلفی این صدا ایجاد می شود. اگر شما هم با این مشکل روبرو هستید، پیشنهاد می کنیم برای رفع مشکل صدای تق تق چرخ جلو، این مقاله را مطالعه کنید.

سوالات متداول 

علت صدای تق تق چرخ جلوی پراید چیست؟

صدای تق تق چرخ جلو پراید می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از مهم ترین آن ها می توان به بالانس نبودن چرخ ها، خرابی بلبرینگ ها، مشکل در جلوبندی خودرو و… می باشد.

صدای تق تق چرخ جلو در دست انداز چیست؟

علت صدای تق تق چرخ جلو در دست انداز به مربوط به جلوبندی خودرو می باشد که نباید نادیده گرفته شود چرا که در صورت عدم توجه و رسیدگی به موقع می تواند مشکلات جدی تری به همراه داشته باشد.

علت صدای تق تق چرخ جلو هنگام ترمز چیست؟

وجود ایراداتی در بلبرینگ های چرخ خودرو یکی از مهم ترین دلایل صدای تق تق چرخ جلو هنگام ترمز می باشد که باید در چنین شرایطی هر چه سریع تر به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.