خطرات لاستیک تعمیر شده

دسته بندی ها: تایر, دانستنی در مورد لاستیک

خطرات لاستیک تعمیر شده

چنانچه بخشی یا تمام باد یک لاستیک به ویژه در سرعت‌های بالا تخلیه شود، باید آن را به منظور بررسی سطح داخلی و اطمینان از عدم آسیب‌دیدگی از روی رینگ باز کرد. لاستیک‌های صافی که فاصله‌ای را هر چند کم سپری کرده‌اند، معمولا نیاز به بازبینی دارند.

بیشتر سوراخ‌های ریز یا پارگی‌های کوچکتر از 7 میلیمتر واقع بر سطح لاستیک (نه دیواره آن) با استفاده از روشهای صنعتی تایید شده به طور رضایت‌ بخشی قابل تعمیر توسط تعمیرکاران می‌باشند. این کار از سطح داخلی لاستیک انجام می‌شود و محل آسیب‌دیده ترمیم می ‌شود.

هشدار: هرگزلاستیک ‌های دارای سوراخ یا شکاف بزرگتر از 7 میلیمتر بر روی سطح یا هر سوراخ یا شکاف واقع بر دیواره لاستیک را تعمیر نکرده و استفاده نکنید. همچنین از تعمیر لاستیک ‌هایی که عمق گل (آج) آنها کمتر از 1.5 میلی‌متر است به شدت پرهیز کنید. بروز این مشکلات در لاستیک ممکن است منجربه ترکیدگی لاستیک در حین حرکت شود.

خطرات لاستیک تعمیر شده
خطرات لاستیک تعمیر شده

در هر صورت اگر مجبور به استفاده مجدد از تایری شدید، حتما تایر مذکور را به عنوان زاپاس استفاده کرده و نکات زیر را به خاطر بسپارید:
برای تعمیر تایر پیش از هر کاری باید اطراف محل پارگی منجید با سمباده نرمی سائیده شده و حفره ایجاد شده با لاستیک مخصوص تعمیر پر شود. نکته مهمی که باید در این مرحله رعایت شود این است که برای تعمیر باید از وصله‌های استاندارد و مخصوص تعمیر تایر متناسب با اندازه تایر و میزان صدمه استفاده شود. قرار دادن تکه‌های منجید یا نوار لاستیکی متفرقه ‌داخل تایر امری بسیار خطرناک و بی فایده است و عملا تایر تعمیری را غیرقابل استفاده می کند. در آخرین مرحله نیز باید مجدد تایر بالانس شود.

برای درک بهتر نکات ذکر شده از شما دعوت می کنیم تا کمی در خصوص دو بخش مهم تایر یعنی بدنه یا منجید یا طوقه یا بید تایر آشنا شوید.
منجید تایر به بدنه آن گفته می شود که از لایه های مختلف تشکیل شده و وظیفه آن حفظ استحکام و تحمل فشار های وارده ناشی از نوسان تایر و مقاومت در مقابل اثرات تخریبی عوامل جوی و برخورد با مانع و بار خودرو است.

خطرات لاستیک تعمیر شده
خطرات لاستیک تعمیر شده

برای حصول چنین اهدافی تایر با لایه‌ای از لاستیک خاص و مقاوم پوشیده می‌شود که به آن دیواره می‌گویند. به علاوه هرچه تعداد لایه‌ها تایر بیشتر یا نخ‌های آن ضخیم‌تر باشد، میزان تحمل بار توسط تایر نیز بیشتر خواهد بود.
در خطوط طوقه نیز باید گفت، داخل لبه‌های تایر که روی رینگ مستقر می‌شود، سیم‌های حلقوی شکل قرار داده می‌شوند. این حلقه‌ها از تعدادی سیم تک‌رشته‌ای فولادی با روکش مس یا برنز که دارای مقاومت کششی بالایی نیز هستند، ساخته می‌شوند.

نقش طوقه در تایر، ایجاد ناحیه‌ای سخت و عملا غیرقابل کشش در محل نشیمنگاه تایر روی رینگ است تا تایر به درستی و با ثبات کافی در شرایط مختلف حرکت خودرو،‌ روی رینگ مستقر شده، ثابت باقی بماند و ‌فشار باد داخلی تایر را نیز تحمل کند. در تایرهای رادیال تیوبلس (بدون تیوب)، دقت در اندازه این قسمت و تناسب دقیق آن با اندازه رینگ، از خروج باد پیشگیری می‌کند. از سوی دیگر این کار موجب می‌شود جارفتن تایر روی رینگ به سهولت تایرهای معمولی نباشد و درواقع نیازمند تمهیدات خاصی است.