تفاوت بین لاستیک های All-Terrain و Mud-Terrain

دسته بندی ها: لاستیک آفرود

تفاوت بین لاستیک های All-Terrain و Mud-Terrain

تفاوت بین لاستیک های All-Terrain و Mud-Terrain 

ممکن است این سخت ترین تصمیمی باشد که هر یک از علاقه مندان به آفرود با آن روبرو شوند، اینکه با لاستیک، All-Terrain یا Mud-Terrain به سفر و آفرود بروند ؟

 با انتخاب این تایرها نگران مسیرهای سنگی، ناهموار و گل آلود نباشید و این تایرها می تواند یک خاطره خوب و یا یک کابوس را در مسیر برای شما بسازند . معمولاً امروزه هر دو تایر رادیالی ساخته می شوند و الگوی آج، سایز و مشخصات عملکردی آنها هر یک می تواند متفاوت باشد. لاستیک های Mud-Terrain نسبت به گذشته عملکرد بهتری روی آسفالت دارند، طول عمر کم و صدای زیاد دیگر برای آنها صدق نمی کند وهمچنین می توان گفت تایرهای All-Terrain جدید بسیار پویاتر و ظاهری خشن تر نسبت به تایرهای All-Terrain قدیمی دارند.

با مراجعه به مقاله های پیشین می توانید اطلاعات کامل تری درباره تایر All-Terrain و تایر Mud-Terrain چیست ؟ بدست بیاورید. در اینجا تفاوت بین این دو تایر بررسی شده که حتما به شما برای انتخاب و خرید آن کمک خواهد کرد. 

گل و لای
مهم نیست که خودرو شما چند اسب بخار قدرت داشته باشد، اگر خودرو 4*4 شما نتواند گل و لای بین بلوک های آج را پاک کند، خواهید دید که در جای خود ثابت خواهید ماند و تایر ها فقط در حال چرخش هستند. به همین دلیل لاستیک های Mud-Terrain دارای فاصله های بزرگتری بین آج هستند تا در زمان برخورد با گل و لای خود را به سرعت تمیز کنند. پس برای قرار گرفتن در زمین های گل و لایی باید لاستیک مخصوص این زمین را بر روی خودرو سوار کنید وهیچ جایگزینی برای تایر Mud-Terrain در این شرایط وجود ندارد.

شن
شن و ماسه برای خودرو 4*4 می تواند مشکل ساز باشد. طراحی آج محکم تر، تعادل، چسبندگی و شناور سازی تایر All-Terrain نسبت به تایر Mud-Terrain بهتر است، پس این تایر برای این زمین مناسب تر است. دقت داشته باشید باد لاستیک نیز دراینجا بسیار مهم است.

برف
حضور در مناطق برفی نیز مانند مناطقی که دارای شن و ماسه هستند نیازمند یک تایر استاندارد با چسبندگی عالی است. هنگامی که آب و هوای زمستانی و برفی در کار باشد، دشوار است که یک تایر All-Terrain را شکست داد.

عبور از سنگ ها
اینکه کدام یک از این دو لاستیک در سنگ و صخره عملکرد بهتری دارند، متخصصان را نیز دچار چالش کرده است! در این مناطق، داشتن یک الگوی آج بزرگ و سازگار که چنگ زنی آن نسبت به چسبندگی بیشتر است بسیار حائز اهمیت است، پس استفاده از تایرهای All-Terrain یک گزینه ایده آل می باشد.

صدا
تایر های رادیالی All-Terrain و Mud-Terrain مسیری طولانی را در مورد صدا طی کرده اند. در حالی که برخی از مردم صدای تایر Mud-Terrain را دوست دارند، برخی دیگر ، معتقدند هرچه این تایر صدای کمتری داشته باشد ، بهتر است. می توان گفت اگر می خواهید تایرهایی بدون صدا داشته باشید ،  لاستیک های All-Terrain را انتخاب کنید .

خطوط و شیار های کوچک روی آج 
با توجه به اینکه بیشتر وقت شما در جاده صرف می شود، ارزش این را دارد که در مورد مزایا و معایب هر یک از این لاستیک ها بدانید. در بخش دیگری که لاستیک های Mud-Terrain  معمولاً نسبت به تایرهای All-Terrain عقب می مانند، وجود خطوط و شیار های کوچک روی آج تایر است. آنها برای افزایش قدرت در شرایط مرطوب بر روی تایر قرار گرفته اند. توجه به این نکته ضروری است که تایرهای Mud-Terrain نیز مقداری از این شیارهای کوچک دارند.

پیمودن مسافت های دور
عمر آج، بیشتر با باد تایر (فشار هوا) ، چرخش و تنظیم نبودن آنها کاهش پیدا می کند. اما از نظر ساختاری می توان گفت یک تایر All-Terrain بیشتر از لاستیک Mud-Terrain دوام خواهد آورد. پس اگر شما به دنبال عمر طولانی برای لاستیک خود هستید، تایر All-Terrain را انتخاب کنید.

مصرف سوخت
ما بارها به این نتیجه رسیده ایم که تایر All-Terrain بهترین گزینه برای صرفه جویی در مصرف سوخت است. به طور متوسط، حداقل 1.5 کیلومتر در هر گالن بین تایر All-Terrain و تایر Mud-Terrain اختلاف وجود دارد. داشتن مقاومت غلطشی کمتر باعث می شود شما هزینه کمتری نیز بابت سوخت پرداخت کنید.

کدام تایر برنده است ؟
به سادگی مشخص است بستگی به زمینی که می خواهید ماجراجویی خود را در آن آغاز کنید دارد. اگر در طول سفر آفرودی خود با مسیرهای گل آلود در ارتباط هستید، لاستیک Mud-Terrain را انتخاب کنید و اگر در همه مسیرها عملکرد عالی می خواهید، همانطور که از نام آن پیداست، تایر All-Terrain را انتخاب کنید.