بالانس کردن لاستیک

دسته بندی ها: دانستنی در مورد لاستیک

بالانس کردن لاستیک

هدف از بالانس کردن لاستیک، توزیع یکنواخت وزن بر روی کل محیط لاستیک است. اگر لاستیک ها بالانس نباشند می توانند باعث ایجاد لرزش های نا خوشایندی در هنگام حرکت خودرو شوند. همچنین باعث سایش بیش ار حد آج لاستیک و خراب شدن سیستم تعلیق خودرو می شوند.

هنگامی که قصد دارید لاستیک جدیدی برای اتومبیلتان استفاده کنید یا هنگامی که قصد دارید لاستیک ها را جابجا کنید، حتما سعی کنید تا قبل نصب لاستیک بر روی خودرو حتما آنها را بالانس کنید. این کار علاوه براینکه از فرسایش زودرس آج لاستیک جلوگیری می کند، کمک می کند تا سیستم تعلیق شما دیر تر دچار خرابی شود.

متاسفانه اکثر راننده ها اصلا در فکر تعمیر و نگهداری از تایرهای خود نیستند. در صورتی که این کار باعث می شود تا لاستیک ها طول عمر بیشتری داشته باشند. بالانس کردن لاستیک ها را می توان به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری خودرو به حساب آورد. و هر راننده ای حداقل باید هر 5000 تا 10000 کیلومتر یا حداقل سالی یک بار تایرهای خود را بالانس کند.

بالانس کردن لاستیک
بالانس کردن لاستیک

چه زمانی باید لاستیک ها را بالانس کنیم؟

همان طور که در بالا گفتیم، لاستیک های خود را حداقل باید سالی یک بار یا هر 5000 تا 10000 کیلومتر بالانس کنید. اما در مواقع زیر می توانید لاستیک های خود را زودتر بالانس کنید.

  • هنگامی که لاستیک یا رینگ جدیدی خریدید
  • هنگام جابجا کردن لاستیک ها
  • هنگام تعمیر لاستیک
  • زمانی که در چاله عمیق افتادید

به این نکته توجه داشته باشید که بالانس کردن لاستیک ها کاملا با تراز کردن چرخ ها متفاوت است. تراز کردن چرخ ها به مجموعه ای از کارها گفته می شود که در آن زاویه چرخ ها را طوری تنظیم می کنند تا کاملا موازی یکدیگر و عمود بر زمین باشد. اما در بالانس، چرخ ها را طوری تنظیم می کنند تا وزن خودرو به صورت یکنواخت بر روی کل سطح لاستیک پخش شود.

علائم بالانس نبودن لاستیک ها

گذشت زمان و از فرسایش آج لاستیک در اثر استفاده زیاد، می تواند توزیع یکنواخت وزن در لاستیک را از بین ببرد. همچنین رانندگی در جاده های بی کیفیت، افتادن در چاله ها و ترمزهای شدید می تواند این امر را زودتر به وجود بی آورد.

زمانی که یک لاستیک یا چند لاستیک از بالانس خود خارج شوند، روی عملکرد و کیفیت سواری اتومبیل تاثیر مستقیمی می گذارد. در زیر چند تا از علائم تاثر گذار روی سواری اتومبیل را می توانید ببنید:

  • سایش نامنظم روی آج لاستیک
  • افزایش مصرف سوخت
  • خرابی سیستم تعلیق خودرو
  • لرزش خودرو در سرعت های بالا

اگر هر کدام از علائم بالا را در خودرو خود مشاهده کردید، حتی اگر لاستیک های خود را جدید خریده باشید، این احتمال وجود دارد که تایرهای شما بالانس خود را از دست داده اند.

چطوری باید لاستیک های خود را بالانس کنیم؟

بالانس کردن لاستیک ها از اون دسته کارهایی نیست که بتوانید در خانه انجام دهید و تقریبا یک کار تخصصی به حساب میاد. این کار حتما باید توسط یک تعمیر کار ماهر و توسط دستگاه مخصوص بالانس انجام شود. و معمولا تعمیر کارها به دو روش استاتیک و داینامیک انجام می دهند.

بالانس استاتیکی چرخ ها

در روش بالانس استاتیک، ابتدا تعمیر کار لاستیک را از روی اتومبیل جدا می کند و آن را روی دستگاه بالانس نصب می کند. این دستگاه دارای یک محور قابل چرخش افقی است. اگر لاستیک بالانس نباشد طرف سنگین تر به سمت زمین متمایل می شود.

در این حالت تعمیرکار وزنه ای از جنس سرب را با وزن مناسب در نقطه مقابل و بر روی لبه ی رینگ نصب می کند. اگر وزنه درست نصب شود تایر از حالت نا متعادلی خارج می شود.

بالانس داینامیکی چرخ ها

این روش بالانس کمی پیچیده تر از روش قبل است. در این روش عدم تراز نبودن چرخ ها نسبت به صفحه عمودی نیز اندازه گیری می شود. تعمیرکار ابتدا لاستیک را روی دستگاه نصب می کند و آن را با سرعتی بین 16-26 تا 88-96 کیلومتر در ساعت می چرخاند. هنگامی چرخش، سنسورهای دستگاه هر یک از نقطه هایی که وزن مناسب ندارد را نشان می دهد.

و کامپیوتر مشخص می کند که برای بالانس لاستیک چه وزنه ای را در چه نقطه ای باید نصب کنیم.

بالانس کردن لاستیک
بالانس کردن لاستیک

مزایای بالانس بودن چرخ ها

  • سواری راحت و بدون لرزش
  • افزایش طول عمر لاستیک
  • افزایش طول عمر سیستم تعلیق
  • بهبود مصرف سوخت

نتیجه گیری

لاستیک ها هم مثل هر وسیله ای اگر به خوبی نگهداری شوند می تواند بهتر کارایی و عملکرد را برای شما به وجود بی آورند. اگر به سلامت اتومبیل خود اهمیت می دهید و دوست دارید که سواری راحت و لذت بخشی داشته باشید سعی کنی تا لاستیک هایتان همیشه بالانس باشد.

این کار زمانی زیادی را از شما نمی گیرد، اما چند مزیت مهم دارد اول این که باعث می شود تا طول عمر لاستیک های شما افزایش پیدا کند، و دوم اینکه از خراب شدن سیستم تعلیق شما جلوگیری می کند. که هردو مورد به شما کمک می کنند تا کمتر برای اتومبیل تان هزینه تعمیرات پرداخت کنید.