اهمیت تنظیم باد لاستیک

دسته بندی ها: دسته‌بندی نشده

اهمیت تنظیم باد لاستیک

متاسفانه رانندگان بسیاری هستند که از کنار برخی از مسائل خودروشان به سادگی عبور می کنند و اصلا به پیامدهای بدی که ممکن است در انتظارشان باشد هیچ توجهی نمی کنند و سلامت خود و خودروشان را به خطر می اندازند و این با وجودی است که توجه به برخی از نکات نه تنها پر هزینه نیست بلکه می تواند منجر به پیشگیری از بسیاری خطرها برای رانندگان عزیز باشد. امروز تصمیم داریم در خصوص تنظیم باد لاستیک ها مطالبی را به شما خوانندگان عزیز ارائه کنیم که شاید برخی از ما تاکنون به اهمیت آن ها پی نبرده ایم و آن را نادیده گرفته ایم

اهمیت تنظیم باد لاستیک

چرا باد لاستیک ها را باید به موقع تنظیم کرد؟

در ساده ترین جواب باید بگوییم که استفاده از تایرهای کم باد برای خودرو بسیار خطرناک و خطرآفرین هستند و بارها تاکید شده است که پیش از سفر و حرکت خودرو توجه ویژه ی به این موضوع داشته باشید.

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه اعلام کرده است که از بین خودروهای عبوری و کامیونت ها و وانت ها میتوان گفت که تقریبا حدود یک سوم آنها با تایرهای در حال حرکت میباشند که کم باد هستند.

رانندگان بارها به سادگی از کنار چنین چیزی رد می شوند و آن را نادیده می گیرند ولی حرکت با لاستیکهای بدون تنظیم باد برای رانندگان بسیار خطرآفرین می باشد. اگر لاستیک خودرو شما دچار ترکیدگی شوند قطعا دیگر راننده نمی توانند ماشین را کنترل کند و به سادگی با خطر تصادف روبرو خواهد شد. با توجه به اینکه میزان ترکیدگی لاستیک چقدر است دیگر رانندگان خودروهای مجاور هم ممکن است با قطعات پرت شده برخورد کرده و حتی موجب منحرف شدن خودروهای دیگر نیز میتواند گردد و تصادف کنند.

چک کردن باد لاستیک

گاهی رانندگان این اشتباه را مرتکب می شوند که به صورت چشمی باد لاستیک ها را چک می کنند ولی پیشنهاد می شود در چنین شرایطی هیچ وقت به چک کردن با چشم اعتماد نکنید. لاستیکهای رادیال بیشتر از چیزی که فکر میکنید فشار باد آنها از دست می رود.

اصلا در هیچ شرایطی با لاستیک های کم باد رانندگی نکنید چون موجب می شوید که ایمنی را نادیده بگیرید و شرایط خطرسازی را فراهم نمایید.

توصیه جدی از سمت تولیدکنندگان این است که در ماه حداقل یکبار فشار باد لاستیک های خودروتان را چک کرده و بسیاری از راننده این موضوع را نادیده می گیرند و تنها در شرایطی اینکار را می کنند که با چشم ببینند لاستیک هایشان کم باد شده است اما همان طور که گفته ایم اعتماد کردن به چشم برای چک کردن باد لاستیک ها نهایت سهل انگاری است.

روش های صحیح اندازه گیری و تنظیم باد لاستیک

همان طور که اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه اعلام نموده است اگر رانندگان لاستیک های خودروهایشان را تحت فشار صحیح قرار بدهند میتوانند در سال از صدمه های بسیاری جلوگیری کنند و حتی تا میزان زیادی از امار تصادف ها کاهش پیدا می کند.

  • وقتی که به صورت دقیق می دانید که برای لاستیک های مورد استفاده خود چقدر فشار توصیه شده است ، یک فشار سنج دقیق بردارید و سپس فشار لاستیک ها را اندازه گیری و بررسی کنید. اگر از مدل های معمولی استفاده می نمایید بهتر است فشار سنج های دیجیتالی را جایگزین کنید چون  دقیق تر عمل می کنند.
  • بر روی دیواره ی تایر میزان فشار باد درج گردیده است که همواره توصیه می شود به آن توجه نکنید چون این فشاری نیست که سازنده ها برای تایر شما مشخص نموده اند و بلکه میزان فشاری را اعلام میکند که تایر میتواند آن را تحمل کند.
  •  برای اینکه بدانید برای لاستیک خودروی شما چه فشاری توصیه می شود ، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید و معمولا برچسب های بر روی درب راننده یا درب داشبورد یا درب باک بنزین درج می شود که می توان از آن ها برای اطلاع یافتن از میزان دقیق فشار باد استفاده کرد.
  • پیش از اینکه بخواهید به سفر بروید حتما فشار تایرهای خودروتان را بررسی کنید و در ماه حداقل یکبار اینکار را انجام بدهید.وقتی می خواهید فشار تایرها را اندازه گیری کنید اجازه دهید که تایر سرد شود . به معنی ساده تر پیش از حرکت خودرو یا پس از توقف خودرو سه ساعت صبر کرده و سپس اندازه کنید.