انواع رینگ خودرو

دسته بندی ها:  لاستیک پیرلی, بررسی یکپارچگی آج, خرید لاستیک, دانستنی در مورد لاستیک, دسته‌بندی نشده, راهنمای تنظیم باد و فشار, رینگ, رینگ های آلومینیومی

انواع رینگ خودرو

انواع رینگ خودرو

 

رینگ خودرو یکی از قطعاتی است که در ظاهر خودرو بسیار تاثیرگذار بوده و در واقع یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای تبدیل یک خودرو معمولی به یک خودرو اسپرت است.

بازار رینگ و لاستیک همواره مشتریان خاص خود را داشته و یکی از بازارهای وابسته و البته پر مصرف صنعت خودروسازی محسوب می‌شود.

این بازار به‌خصوص برای مشتریان جوان ایرانی که به رینگ‌های فولادی و قالپاق‌های پلاستیکی نصب شده بر روی خودروها تولید داخل عادت نکرده‌اند جذاب است.

مشتریانی که به‌دنبال آن‌ هستند تا با تعویض رینگ و دسترسی به امکانات حداقلی، خودرو خود را کمی اسپرت‌تر کنند.

بهترین روش انتخاب و خرید رینگ خودرو

انتخاب یک رینگ مناسب تاثیر مطلوب بر دینامیک خودرو گذاشته و در واقع فرمان‌پذیری و کیفیت سواری خودرو را بهبود می‌بخشد. البته در این مورد نظر افراد در هنگام انتخاب یک رینگ با یکدیگر مختلف بوده و اولویت‌ها فرق دارد. عده‌ای در درجه اول به ظاهر و زیبایی رینگ‌های خودرو خود اهمیت داده و رینگ‌های بزرگتر به همراه لاستیک‌های پهن‌تر یک انتخاب ایده‌آل برای آن‌ها محسوب می‌شود. عده‌ای دیگر معتقدند که لاستیک پهن و رینگ بزرگ مصرف سوخت خودرو را بالا برده و کیفیت سواری را کاهش می‌دهد. این دسته از افراد به رینگ‌های استاندارد و فابریک خودرو خود اکتفا کرده و چندان تمایلی به تعویض رینگ ندارند. عده‌ای دیگر نیز گرچه رینگ خودرو خود را تعویض می‌کنند و چندان تمایلی به رینگ‌های فابریک و کارخانه‌ای ندارند اما رینگ جدید را نیز مشابه با رینگ‌های باریک کارخانه انتخاب می‌کنند.

در بحث تغییر رینگ و لاستیک این سلیقه شخصی افراد است که حرف اول را می‌زند و نمی‌توان یک فرمول خاص را مطرح کرد.

حال اگر رینگی که انتخاب می‌کنید از سایز رینگ کارخانه پهن‌تر باشد خودرو شما پایداری بیشتری داشته و عکس‌العمل فرمان بهبود می‌یابد. رینگ‌های باریک مشابه رینگ‌های فابریک کیفیت سواری خودرو را افزایش می‌دهند.‌

رینگ‌های متوسط حد وسطی بین این دو انتخاب بوده و میزان قابل‌قبولی از پایداری و آسایش را به سرنشینان خودرو هدیه می‌دهند.

نکته قابل توجه در این زمینه آن است که هنگام تعویض رینگ و لاستیک خودرو خود تلاش کنید که قطر این مجموعه را در مقدار پیشنهادی و استاندارد کارخانه سازنده نگه‌ دارید چراکه تغییر این قطر می‌تواند به ایجاد اخلال در سیستم کیلومترشمار، ABS و گیربکس خودروهای اتوماتیک منجر شود

انواع رینگ‌های موجود در بازار

انواع رینگ خودرو

فروشگاه‌های لوازم اسپرت رینگ‌های متنوعی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. این رینگ‌ها عموما آلومینیومی و یا فولادی هستند اما رینگ‌های پلاستیکی و یا حتی فانتزی نیز برای انواع خودروها از سواری گرفته تا شاسی‌بلند در دسترس است که در یک دسته‌بندی رینگ‌ها را براساس قطعات تشکیل دهنده آن‌ها گروه‌بندی می‌کنند.

رینگ‌های یک قطعه متراکم بوده و وزن بسیار کمی دارند.

 

به‌دلیل استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت آن‌ها هزینه مونتاژ این قطعات خودرو بالا بوده و متعاقبا قیمت‌ آنها در بازار نیز بسیار بالاست. از مشکلات رینگ‌های یک قطعه میتوان به تعمیر دشوار آنها اشاره کرد. رینگ مدل مونوبلاک از مرغوب‌ترین رینگ‌های یک تکه بوده که جنس آن ترکیبی از آلیاژ آلومینیوم و فلزات دیگر است.

رینگ‌های دو قطعه در مقایسه با رینگ‌های یک قطعه قیمت کمتری داشته و در کثرت بیشتری در بازار یافت می‌شوند اما این رینگ‌ها نیز همچنان عرضه محدود و تنوع کمی دارند.

قیمت رینگ‌های دو قطعه نیز قابل‌ توجه است و قشر خاص و مرفه‌تری از خریداران امکان خرید آن‌ها را دارند. در طراحی این رینگ‌ها دو قطعه را با یک جوش مرکزی به یکدیگر متصل می‌کنند. به‌عنوان نمونه رینگ فورجد از رینگ‌های دو قطعه‌ای است که در بازار یافت می‌شود.

رینگهای سه قطعه که از یک قسمت مرکزی، لبه بیرونی و حلقه‌ها تشکیل می‌شوند با استفاده از آلیاژ آلومینیوم به یکدیگر متصل بوده و وزن ایده‌آلی دارند. این رینگ‌ها به سادگی تعمیر شده و تعداد قابل توجهی از رانندگان امکان خریداری آن‌ها را دارند. گستردگی رینگ‌های مذکور بالا است.

یکی از محبوب‌ترین انواع رینگ‌های موجود در بازار رینگ‌های اسپرت هستند که بخصوص در جهت زیباسازی و جوان‌پسندانه‌تر کردن خودروها استفاده می‌شوند. یک دست رینگ اسپرت بر مجموعه سایز رینگ و لاستیک اصلی خودرو افزوده و با این کار فرمان‌پذیری خودرو را افزایش می‌دهد.

رینگ‌های اسپرت در خودروهای مسابقه‌ای استفاده شده و به جهت فرمان‌پذیری بالایی که بر روی این خودروها اعمال می کنند به‌خصوص در پیچ‌های پرخطر به یاری رانندگان آمده و کنترل خودرو را راحت‌تر می‌کنند.

رینگ اسپرت سطح تماس لاستیک با آسفالت را افزایش داده و به همین جهت زمان ترمزگیری و خط ترمز را به خصوص در هنگام ترمزگیری‌های شدید به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

این ضریب کاهش بسته به متغیرهای مختلفی همچون جنس لاستیک و نوع و اندازه آج‌های آن ممکن است تغییر کند اما به طور کلی رینگ اسپرت بر سیستم ترمزگیری خودروها تاثیر مطلوب دارد.

در کنار تمامی مزایای یادشده باید بر این نکته نیز تاکید مجدد کرد که رینگ‌های اسپرت به‌خصوص اگر بر روی خودروهای عریض نصب شوند زیبایی این خودروها را دوچندان کرده و آن‌ها را بسیار جوان‌پسندانه می‌کنند.

با وجود تمامی مزایا اما رینگ‌های اسپرت نیز خالی از عیب نبوده و شاید بتوان بزرگترین مشکل آن‌ها را قیمت بالای خرید و تعویضشان دانست.

رینگ‌های اسپرت به‌خصوص در کشور ما که بازار لوازم یدکی آن بسیار کم تنوع و البته پر از نمونه‌های تقلبی است در حوزه فعالیت افراد غیرمتخصص فراوانی قرار گرفته و همین موضوع هزینه‌های جانبی مالی زیادی را به اسپرت‌سواران تحمیل می‌کند.

 

این نکته را نیز نباید فراموش کرد که رینگ‌های اسپرت بر نرمی و راحتی سیستم تعلیق و فنربندی خودرو تاثیر منفی گذاشته و ضرباتی که از دست اندازهای حتی کوچک به خودرو وارد می‌شود را به سرنشینان منتقل می‌کنند.

به‌علاوه اگر خودرو شما از فرمان هیدرولیک بهره‌مند است استفاده از رینگ اسپرت چندان تاثیری بر چرخش فرمان آن نمی‌گذارد. در غیر اینصورت یک دست رینگ اسپرت می تواند به طور محسوسی سبب سفت شدن فرمان شود که علت این موضوع نیز به افزایش سطح تماس لاستیک‌ها با سطح آسفالت برمی‌گردد.

جالب است بدانید یکی از گلایه‌هایی که پیوسته رانندگان خودروهای مجهز به رینگ اسپرت مطرح می‌کنند مربوط به گیر کردن لاستیک به لبه‌های گلگیر خودرو به ویژه در هنگام پیچیدن یا عبور از سرعت‌گیرها است.

 

این موضوع در کشور ما که سرعت‌گیرهای غیراستاندارد در آن به وفور دیده می‌شود بسیار رایج‌تر بوده و به‌همین‌ علت نیز توصیه می‌شود اگر به دنبال استفاده از رینگ اسپرت در خودرو خود هستید حتما به سطح جاده‌ای که خودرو شما بیشتر در آن‌جا مورد استفاده قرار می‌گیرد توجه کنید.

در پایان توصیه می‌شود که اگر خواهان اسپرت کردن خودرو خود هستید حتما به سراغ رینگ‌هایی بروید که ارزش خرید داشته و کیفیت بالایی دارند و این رینگ‌ها در طولانی‌مدت برای شما کار کرده و دوام بالایی دارند

بهتر است در این زمینه از متخصص و یا تعمیرگاه ماهر کمک گرفته شود.